تبیان، دستیار زندگی
چالش جدی توپچی ها با حریفان در آخرین فصل حضور در هایبری آرسن ونگر همواره شخصی بزرگ و باهوش در خرید و فروش بازیکن قلمداد می شده است. فروش بازیکنانی نظیر نیکولاس آنلکا، امانوئل پتی و مارک اوورمارس با سودی کلان از جمله آن می با...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویژه جام باشگاه های اروپا (آرسنال)

چالش جدی توپچی ها با حریفان در آخرین فصل حضور در هایبری


آرسن ونگر همواره شخصی بزرگ و باهوش در خرید و فروش بازیکن قلمداد می شده است.

فروش بازیکنانی نظیر نیکولاس آنلکا، امانوئل پتی و مارک اوورمارس با سودی کلان از جمله آن می باشد. به آن لیست اکنون می توان نام کاپیتان با سابقه آرسنال پاتریک وی را را اضافه کرد. بازیکنی که در 9 فصل گذشته نقش بسزایی در خط میانی این تیم ایفا کرده بود و اکنون با مبلغی معادل 14 میلیون پوند راهی یوونتوس شده است. پیوستن وی یرا به یوونتوس علیرغم آنکه بارها مقامات آرسنال پیشنهاد رئالی ها را رد کرده بودند چندان هم با رضایت کادر مربی گری آرسنال همراه نبود.

ونگر در این باره می گوید: «من هیچگاه نخواهم توانست جانشین مناسبی برای وی یرا پیدا کنم. همه از من انتظار دارند که یک وی یرای دیگر جانشین او در تیم کنم. اما اگر پاتریک وی یرای دیگری موجود بود یوونتوس به دنبال او سراغ آرسنال نمی آمد.

ما بیاد سیسستم متفاوتی برای بازی پیدا کنیم انتظار نداشته باشیم که پاتریک وی یرای دیگری پیدا کنیم. احسا می کنم باید دست به تغییراتی در ترکیب تیم بزنیم. ما بازیکن و موثری را از دست دادیم. نکته منفی آن تاثیر روانی بر روی تیم است اما از سوی دیگر این می تواند دیگر اعضای تیم را کمی بیدار کند.»

حتی با وجود وی یرا هم در رقابتهای لیگ قهرمانان فصل گذشته آرسنال آنطور که باید ظاهر نشد. آسیب دیدگی سل کمپبل و ژیلبرتو سیلوا قدرت تیم را تحت الشعاع قرار داد تا آنجا که شیوه تهاجمی آنها که در حقیقت نقطه اتکای این تیم در رقابتهای لیگ برتر محسوب می شد در لیگ قهرمانان رو به افول گذاشت.

فروش وی یرا در بسیاری دیگر از اتفاقات مهم تمدید و قرارداد اشلی کول با این تیم و جدایی ادو از آرسنال و پیوستنش به والنسیا بود ونگر اصرار دارد که تیمش می تواند تعجب همگان را در رقابتهای این فصل برانگیزد. اما جای کمی شک هم باقی می ماند که بازیکنان جوانی نظیر ماتیو فلامینی، آرتور لوپولی و کوئین سی اواسو که شانس بیشتری برای حضور در ترکیب آرسنال دارند بتوانند از پس رقیبان سرسخت برآیند.

تاکتیکها

آرسن ونگر همواره سیستم 1-1-4-4 را ترجیح می دهد. همراه با پاسهای تک ضرب و گامهای سریع. هر چند این شیوه همیشه برای بازیهای اروپایی مناسب نیست. ینس لمن انتخاب اول برای دروازه بانی است. علیرغم اشتباهاتی که بعضی اوقات در دفع توپهای بلند می کند. در دفاع شاید سل کمپبل آسیب دیده جای خود را به کولوتوره و فیلیپو سندروس جوان بدهد. اشلی کول و لارن هم دو هافبک دفاعی این تیم محسوب می شوند و کلیچی هم می تواند وظایف کل را به خوبی ایفا کند. در میانه میدان هم به نظر می رسد جیلبرتو سیلوا در کنار ماتیو فلامینی یا فابرگاس به ایفای نقش بپردازند و در کنار آنها رابرت پیرس، الکساندر هلب، خوزه آنتونیوریس و فردلیونبرگ هم می توانند به عنوان پیستون بازی کنند. هر کدام از این چهار بازیکن می توانند به عنوان مهاجم دوم پشت سر تیری آنری قرار بگیرند.

دنیس برگ کمپ هم همچون سالهای گذشته به عنوان بازیکن پشت آندی محسوب می شود اما واهمه او از پرواز به معنای محدودیت برای حضور در برخی رقابتهای اروپایی است زیرا او تنها مسیرهای نزدیک را می تواند با ماشین یا قطار طی کند. رابین فان پرسی جانشین مناسبی باری برگ کمپ محسوب می شود اما با وجود اینها هنوز بازیکن مناسبی وجود ندارد تا در کنار آنری قرار بگیرد. بازیکنان جوانی نظیر آرتور لاپولی و کوئینسی اواسا ممکن است این شانس را در فصل جدید داشته باشند.

ورزشگاه

هایبری (ظرفیت 38500) حضور برای یک فصل دیگر بیش از آن که آرسنال به استادویم 60 هزار نفری جدیدش در یک مایی هایبری نقل مکان کند.

شایددیگر هایبری پاسخگوی نیازهای امروزی آرسنال نبود اما این ورزشگاه به عنوان اصلی ترین زمین بازی در فوتبال انگلیس ماندگار خواهد شد.

سرمربی

آرسن و نگر. این مربی 55 ساله فرانسوی تنها یکسال زمان می خواهد تا به پرسابقه ترین سرمربی تاریخ باشگاه آرسنال تبدیل شود. ونگر به خاطر افکارش ملقب به پروفسور فوتبال است.

بازیکن کلیدی

تیری آنری – آرسنال بهای سنگینی به خاطر آسیب دیدگی این مهاجم فرانسوی در ماه های گذشته پرداخت. در غیاب پاتریک وی یرا، حضور او در این فصل برای آرسنال حیاتی خواهد بود.

بازیکن مورد توجه

روبرت پیرس– هافبک چپ بازیکن فرانسوی که سریع می دود و خوب دریبل می کند. او می تواند خود را به خوبی با بازی سریع آرسنالی ها وفق دهد.

سوابق در لیگ قهرمانان

چگونگی راهیابی:به عنوان سهمیه انگلیس

سوابق در پنج سال گذشته:

فصل 1- 2000: راهیابی به مرحله ی 4/1 نهایی (شکست مقابل والنسیا به خاطر گل خورده در خانه و نتیجه ی نهایی 2 بر 2)

فصل 2-2001: راهیابی به مرحله ی دوم رقابتها و کسب مقام سومی پس از بایرلوکوزن و دپووتیو لاکرونیا

فصل 3-2002: راهیابی به مرحله ی دوم رقابتها و کسب مقام سومی (کسب مقام سومی پس از والنسیا و آژاکس)

فصل 4-2003: 4/1 نهایی (شکست 3 بر 2 مقابل چلسی)

فصل 5-2004: راهیابی به مرحله ی حذفی (شکست 3 بر 2 مقابل بایرن مونیخ)