تبیان، دستیار زندگی
با نگاهی به «كارت‌ پستال‌های تاریخی ایران زمین»، مهرداد اسكویی از دهم اسفندماه نمایشگاهی از كارت پستال‌های قدیمی برپا می‌كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایش کارت پستال‌های ایرانی

نمایش کارت پستال‌های ایرانی


با نگاهی به «كارت‌ پستال‌های تاریخی ایران زمین»، مهرداد اسكویی از دهم اسفندماه نمایشگاهی از كارت پستال‌های قدیمی برپا می‌كند.


كارت پستال‌های تاریخی

این مستندساز كه این روزها به فعالیت جدی در زمینه كارت پستال‌های تاریخی پرداخته درباره مجموعه نمایشگاهی كه در این زمینه برگزار خواهد كرد، گفت: سالهاست كه در كشورهای مختلف دنیا بحث جمع‌آوری مجموعه تصاویر فرهنگی ـ تاریخی از اهمیت بسیار برخوردار است و این تصاویر مورد تحلیل‌ و بررسی‌های متعددی از منظر داده‌های فرهنگی-تاریخی قرار می‌گیرند به همین دلیل طی سفرهای مختلفی كه به كشورهای متعدد داشتم به جمع‌آوری كارت پستال‌هایی كه از ایران زمین وجود دارد، پرداختم و نیز پیوسته توسط پژوهشگرانم در فرانسه ،هلند ،ایتالیا وترکیه به رهیابی و خرید اینترنتی کارت پستال‌های تاریخی ایران و برگرداندن آنها به کشور عزیزمان مشغولیم که در این زمینه مریم جلیلی فر و مازیار کریمی ولیزبت فشلوس محققینی هستند که در خارج از کشور بسیار من را در این حرکت فرهنگی یاری می‌دهند. اكنون پس از انجام تحقیقات مناسب بر روی این كارت پستال‌ها توسط گروه تحقیق‌مان فكر می‌كنم به نمایش گذاشتن کارت پستال‌ها برای عموم مردم خالی از لطف و تاثیر نخواهد بود.

اسکویی:این كارت پستال‌ها به همراه مطالبی كه درباره آنها به نگارش درآمده می‌توانند گزارشی از مردم ادوار مختلف باشند

وی ادامه داد: به همراهی تیمی متخصص تحقیقات كاملی بر روی آنها انجام دادیم و اكنون تلاش داریم در قالب چند نمایشگاه و انتشار چند كتاب این اطلاعات را در اختیار علاقمندان قرار دهیم.

نمایش کارت پستال‌های ایرانی

اسكویی با اشاره به اینكه در كارت پستال‌های جمع‌آوری شده بخش‌های مختلف ایران از دوره قاجار تا به حال مورد بررسی قرار گرفته‌اند، افزود: در واقع این كارت پستال‌ها به همراه مطالبی كه درباره آنها به نگارش درآمده می‌توانند گزارشی از مردم ادوار مختلف باشند و به همین دلیل با انتشارات «سوره مهر» وارد گفت‌وگو شدیم تا برخی از این تصاویر كه مربوط به جهان اسلام است را در قالب چند جلد كتاب مختلف منتشر كنیم. اكنون هم اولین جلد از این مجموعه با عنوان "جهان اسلام به روایت كارت پستال‌های تاریخی- جلد اول ایران" آماده انتشار است و قرار است در آینده با این شیوه سایر كشورهای مسلمان نظیر سوریه،ترکیه،عراق ،عربستان،مالزی،سنگاپور،هند و پاکستان ،تونس،مصر،الجزایر،مراکش و کشورهای آسیای میانه هم روایت شوند.

این مستند‌ساز در عین حال از برگزاری چندین نمایشگاه در موزه عكسخانه شهر خبر داد و گفت: اولین نمایشگاه كارت پستال ما از دهم اسفند ماه برگزار می‌شود و در قالب آن 30 كارت پستال به همراه توضیحات پژوهشگران رشته‌های مختلف علمی درباره آنها به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی ادامه داد: ما در این نمایشگاه‌ها سعی می‌كنیم كه از روایت‌های صرف تاریخی فاصله بگیریم و این كارت پستال‌ها را با روایت‌های جذابی به نمایش بگذاریم تا برای مخاطبان مختلف جذابیت داشته باشند.

اسكویی همچنین به افرادی كه در این امر او را همراهی كرده‌اند اشاره كرد و گفت: اگرچه این نمایشگاه به نام من است اما گروهی 12 نفره پشت آن قرار دارد كه عبارتند از: كوروش شبگرد (مدیر هنری)،  ویلیام یانگ مترجم تحقیقات فارسی به انگلیسی، مژگان الماسیان (مترجم منابع انگلیسی به فارسی)، دکترشهرام امینیان (متخصص در زمینه تاریخ) اشكان امینیان (متخصص در زمینه تاریخ ایران و نسب شناس)، دكتر بابك روح‌الامینی (متخصص تاریخ)، دكتر علی كالیراد (متخصص تاریخ)، رزیتا انواری (متخصص انسان‌شناسی)، محمد غفوری (متخصص در زمینه تاریخ اسلام)، زینب علیزاده باستان‌شناس و معصومه الماسی ماشک ، مردم شناس ودبیر جلسات تحقیق.

نمایش کارت پستال‌های ایرانی

استمرار این نمایشگاه‌ها در سال 1390

وی در بخش دیگری از این گفتگو از استمرار این نمایشگاه‌ها در سال 1390 خبر داد و گفت: 28 اردیبهشت ماه سال آتی دومین دوره این نمایشگاه‌ها با عنوان «زندگی روزمره مردم تهران در كارت پستال‌های تاریخی» برگزار و همزمان با آن كتابی نفیس هم توسط سازمان فرهنگی – هنری شهرداری منتشر می‌شود. در فصل پاییز هم سومین دوره این نمایشگاه‌ها با عنوان «زنان قاجار به روایت كارت پستال‌های تاریخی ایران» برپا خواهد شد و در فصل زمستان هم نمایشگاه «انقلاب 57 ایران به روایت كارت پستال‌های تاریخی» را خواهیم داشت.

این مستندساز با بیان اینكه كارت پستال‌های مبحث انقلاب این نمایشگاه به سختی جمع‌آوری شده، از برگزاری یك نشست علمی پیش از هر یك از نمایشگاه‌ها خبر داد و گفت: پس از افتتاحیه اولین نمایشگاه ،در روز پنج شنبه هم نشستی با حضور دکتر ناصر فكوهی استاد دانشگاه در رشته انسانشناسی)، ، دكتر شهرام امینیان (استاد تاریخ) و مژگان طریقی (رییس موزه عكسخانه) ومن با همکاری و مشارکت «موسسه انسان شناسی و فرهنگ»  تشكیل می شود كه مدیریت این نشست علمی را هم یاسمن اوحدی کارشناس ارشد انسان شناسی بر عهده خواهد داشت.

وی در ادامه از برگزاری نمایشگاه‌هایی در كاخ صاحبقرانیه خبر داد و گفت: علاوه بر نمایشگاه‌های فوق كه همگی در موزه عكسخانه برگزار می‌شوند، 20 فروردین ماه هم 30 قطعه کارت پستال با موضوع «رجال قاجار» در كاخ صاحبقرانیه به نمایش در می‌آید و این روند با برپایی نمایشگاه «بناها و كاخ‌ها در كارت پستال‌های تاریخی »كه 20 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود ادامه پیدا می‌كند و همزمان با رحلت امام خمینی (ره) هم نمایشگاه «چهره‌های روحانیون دوره قاجار به روایت كارت پستال‌های تاریخی» در این كاخ موزه برگزار می‌شود كه همزمان با هر یك از این نمایشگاه‌ها یك میزگرد علمی با مشارکت موسسه انسان شناسی و فرهنگ برپا می‌شود.

نمایش کارت پستال‌های ایرانی

اسكویی كه چندی قبل به عنوان چهره برگزیده فرهنگی جهان در سال 2010 معرفی شده است، همچنین از انتشار 10 كتاب طی دو سال آینده خبر داد و گفت: به غیر از سلسله كتبی كه قرار است توسط انتشارات «سوره مهر» و موزه عکسخانه شهر وارد بازار شود، مجموعه‌ای هم توسط «نشر چشمه» منتشر خواهد شد كه این مجموعه درباره نویسندگان و ادیبان برجسته جهان در كارت پستال‌های تاریخی خواهد بود

این مستندساز در پایان گفتگویش، از برگزاری سمینار سه روزه «نخستین همایش ملی انسان شناسی هنر» دراصفهان یاد كرد و افزود: قرار است در این همایش که از 6 الی 8 اردیبهشت سال 90 برگزار می‌شود ومن نیز یکی از اعضای کمیته علمی آن هستم نمایشگاهی از كارت پستال‌ها با موضوع «انسان ایرانی در 100 سال پیش» برگزارشود و مورد بررسی و تحلیل داده‌های فرهنگی قرار گیرد.

بخش هنری تبیان


مبنع: ایسنا