تبیان، دستیار زندگی
این درختان بلند و زیبا به نام اوکالیپتوس های رنگین کمانی یا صمغ رنگین کمانی شناخته می شود. تنها نوع اوکالیپتوس است که پوست تنه‌ی آن رنگین است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درخت های نقاش
درخت های نقاش

این درختان بلند و زیبا به نام اوکالیپتوس های رنگین کمانی یا صمغ رنگین کمانی شناخته می شوند. این درختان تنها نوع اوکالیپتوس هستند که پوست تنه‌ی آن رنگین است. تنه ی آن ها به صورت غیر معمولی رنگی است و در نگاه اول فکر می کنید که شاید کسی آن را نقاشی کرده است.

درخت های نقاش
درخت های نقاش

این گونه اوکالیپتوس تنها به طور طبیعی در نیمکره شمالی یافت می شود. اوکالیپتوس از درختان بومی‌ استرالیا است و در مکان هایی نظیر اندونزی، سرام، سولاوسی، میندانائو، فیلیپین و گینه نو به وفور یافت می شود، ولی امروزه در اکثر نقاط جهان پرورش داده‌ می‌‌شود. این گیاه دارای کاربردهای وسیع دارویی و صنعتی است.

درخت های نقاش
درخت های نقاش

اوکالیپتوس بیشتر در زمین‌های باتلاقی و مرداب‌ها و با توجه به نوع آن در آب و هوای نیمه خشک و نیمه مرطوب و خاک نسبتا آهکی و ماسه ای رشد می‌کند. ارتفاع این درخت گاهی تا ۷۰ متر هم‌ می‌‌رسد.

آبی که این درخت می تواند جذب کند با هیچ یک از گیاهان دیگر در دنیا قابل مقایسه نیست. زیرا ریشه این درخت سه برابر وزنش آب جذب‌ می‌‌کند، درختی زیبا است که همیشه سبز‌ می‌‌باشد و برگهای آن دارای عطر مطبوعی است. همین بوی مطبوع برگ‌های اوکالیپتوس در سیستم و اعضای تنفسی و چشایی اثرمی گذارد و می تواند تا حدود زیادی محیط را ضدعفونی کرده و از بروز سرماخوردگی و آنفلوآنزا جلوگیری‌ کند.

چوب آن نیز در صنعت کاغذسازی استفاده فراوانی دارد و به علت زیبایی این گیاه و مقاومت خوبش با شرایط محیطی، در فضای سبز نیز استفاده‌ می‌‌شود.

درخت های نقاش

رنگ های مختلف روی پوست درخت سن آن را نشان می دهد. لایه هایی رویی درخت با رنگ های آب به تدریج با گذشت زمان به صورتی، نارنجی یا حتی شاه بلوطی تغییر رنگ می دهند. علت تغییر رنگ در این درخت ها این است که این گونه خاص در زمان های مختلفی از سال به نوعی پوست اندازی می کند. لایه های جدید در بخش های مختلف درخت در یک زمان ایجاد نمی شود.

بنابراین زمانی که پوسته ی تازه ای روی درخت رشد می کند به رنگ سبز است و با مرور زمان تغییر رنگ می دهد. در جریان این تغییر رنگ، در اطراف این پوسته، لایه های دیگری رشد می کنند که به دلیل تفاوت زمانی، دارای رنگ متفاوتی هستند. پوسته ها با گذشت زمان باز رنگ عوض می کنند و این رنگین کمان درختی را به وجود می آورند.

ترجمه: مهدیه زمردکار

بخش کودک و نوجوان


*مطالب مرتبط

خاردارهای شگفت انگیز

سوکوترا جزیره ای حیرت انگیز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.