تبیان، دستیار زندگی
امروز شنبه بیست و نهم بهمن سال 1384 هجری شمسی مقارن است با نوزدهم محرم الحرام سال 1427 هجری قمری و برابر است با هجدهم فوریه سال 2006 میلادی . حرکت قزاقان به سمت تهران : درچنین روزی در سال 1299 ه ش گروههای نظامی قزاق به منظو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روزشمار تاریخ (1)


امروز شنبه بیست و نهم بهمن سال 1384 هجری شمسی مقارن است با نوزدهم محرم الحرام سال 1427 هجری قمری و برابر است با هجدهم فوریه سال 2006 میلادی .

حرکت قزاقان به سمت تهران :

درچنین روزی در سال 1299 ه ش گروههای نظامی قزاق به منظور تصرف تهران و انجام کودتای سیاه عازم تهران شدند .پس از آنکه سران کودتا در تهران( اردشیر جی ، ژنرال آیرون ساید ، سید ضیاء الدین طباطبایی و رضا خان میر پنج ) مبانی کودتا را طراحی کردند رضا خان برای اشغال پایتخت از قزوین روانه تهران شد . او در سوم اسفند 1299 تهران را اشغال کردو طی یک کودتا از احمد شاه برای سید ضیاء الدین طباطبایی مدیر روزنامه رعد فرمان نخست وزیری گرفت . رضا خان پس از چندی مقام سردار سپه و فرماندهی لشکر قزاق ، وزارت جنگ و در نهایت در سال 1304 حکومت را در دست گرفت .

سالروز عزل امیر کبیر :

در چنین روزی در سال 1286 ه ق امیر کبیر از قدرت عزل شد . میرزا تقی خان ، پسر کربلایی محمد قربان فراهانی ملقب به اتابک اعظم ، امیر نظام وامیر کبیر از بزرگترین رجال سیاسی دو قرن اخیر ایران و از بزرگترین وزرای ایران در دوره اسلامی ، در سال 1323 ه ق در خانواده ای از طبقات پایین جامعه به دنیا آمد . پدرش از اهالی روستای هزاوه شهرستان اراک بود و به دلیل شغل آشپزی دربار با مقامات حشر و نشر داشت . میرزا تقی خان تحصیلات مقدماتی را زیر نظر پدر بزرگوار خویش آموخت. وی پس از آن و به دلیل ابراز شایستگی ها ، اندک اندک به مشاغل دولتی در آمد . میرزا تقی خان سالهای 1243 ه ق داخل خدمت دبیری و پس از آن وارد خدمت وصول مالیات و حقوق دیوانی شد و سپس در سلک منشیان رسمی قائم مقام در آمد . مسوولیت بعدی میرزا تقی خان وزیر نظامی است که در معاونت محمد خان زنگنه که امیر نظام بوده است ، قرار می گیرد . امیر کبیر در اثر حسن سلوک و آشنایی کامل به آداب معاشرت با ماموران خارجی توجه عباس میرزای ولیعهد را جلب کرد . وی در ماجرای قتل گریبایدوف به مقام وزارت نظام آذرباییجان رسید و ملقب به وزیر نظام شد . میرزا تقی خان مدتی نیز به نمایندگی ایران با دویست تن از افسران برجسته به ارزروم رفت و مدت چهار سال در این شهر با نماینده دولت عثمانی در حضور نمایندگان دو دولت روس و انگلیس در مذاکره بود تا این که توانست در روز شانزدهم جمادی الثانی سال 1262 ه ق موضوع اختلافات ایران و عثمانی را در عهد نامه ارزنه الروم پایان دهد . میرزا پس از مراجعت به پیشکاری ولیعهد منصوب شد و پس از آنکه محمد شاه در ششم 1224 در تهران وفات یافت ، ناصر الدین شاه او را از تبریز به سوی تهران حرکت داد . ناصر الدین شاه در باسمنج تبریز او را به مقام امیر نظامی ملقب ساخت . ناصرالدین شاه در هجدهم ذی قعده سال 1264 ه ق به تهران رسید و در شب 22 ذی قعده مقام صدارت عظمایی را به میرزا تقی خان عطا کرد . در این دوران کشور در اوج فلاکت بود و سران مملکتی مشغول حیف و میل اموال بیت المال بودند . در اثر بی کفایتی حاج میرزا آقاسی خزانه مملکتی با ضعف شدید روبرو شده بود. امیر کبیر در این وهله با دریافت وضع ناهمگون کشور شروع به تصفیه دستگاه دولتی و عزل و نصب ماموران لشکری و کشوری کرد و سعی کرد برای مشاغل مختلف افراد شایسته رابر سر کار آورد . وی با لغو برخی از مالیات های اضافی ، در یافت مالیات ها را دارای نظام منسجم و مشخصی کرد . او همچنین حقوق گزاف در باریان را کاست و از بذل و بخشش های بی در یغ در حوزه بودجه مملکتی جلوگیری نمود . امیر کبیر همچنین سعی کرد با اصلاح قشون نظامی کشور در این حوزه نیز اصلاحاتی انجام دهد . اوسپس به مساله امنیت در راهها توجه کرد و در این حوزه مقرراتی چند وضع نمود . تاسیس دارالفنون در تهران ، انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه ، راه اندازی چند ین کارخانه ، معافیت کشاورزان از پرداخت مالیات و تشویق صنایع و تولیدات کشاورزی داخلی از جمله اقدامات داخلی او بودند . امیر کبیر همچنین در حوزه سیاست خارجی نیز دست به اصلاحات فراوانی زد که از میان آنها می توان به انتصاب افراد شایسته به عنوان سفیر نام برد . بر اثر همین اصلاحات بود که برخی از سفارتخانه ها و همچنین درباریان وجود او را تاب نیاوردند و خواستار عزل وی و نهایتا قتل او شدند . با اصلاحات او موقعیت مالی و نفوذ اجتماعی آنان به خطر افتاده بود و به همین دلیل ناصرالدین شاه به اغوای در باریان امیر کبیر را در چنین روزی از صدارت عزل و فقط عنوان فرمانده کل قشون برای او باقی ماند .

ناصر الدین شاه در حکم عزل وی چنین آورده است :

چون صدارت اعظمی و وزارت کبری زحمت زیاد دارد و تحمل این مشقت بر شما دشوار است، شما را از آن معاف کردیم. باید با کمال اطمینان مشغول امارت نظام باشید.»

«نوزدهم محرم الحرام سنه 1268 »

«ناصرالدین شاه قاجار »

چند روز بعد هم او را به حکومت کاشان منصوب کرد . در بیست و پنج محرم سال 1268 ه ق امیر کبیر تبعید شد .

«بر حسب امر اقدس همایون اعلیحضرت شاهنشاهی خلدالله ملکه و سلطانه ... میرزا تقی خان را به واسطه غرورهای شخصانی و حرکات ناهنجار و آثار و اسباب بدهوایی و بدخیالی که سابقا و لاحقا از او دیده شد، از جمیع مناصب اعم از پیشکاری دربار همایون و امارت نظام و تمامی مشاغل و خدمات محوله که به او محول بود خلع و عزل فرمودند. و حالا نه منصبی به او محول است و نه در امورات دیوانی مدخلیتی دارد، بلکه یکی از آحاد رعیت ایران است.»

«26 محرم الحرام سنه 1268 »

«میرزا محمدعلی خان وزیر امور خارجه»

پس از آن بود که با توطئه همگان از جمله مهد علیا مادر شاه امیر کبیر را در هجدهم دی 1230 ه ش در حمام فین کاشان رگ زدند وامیر خوشنام ایران براثر شدت خونریزی به شهادت رسید . پس از قتل امیر کبیر، میرزا آقا خان نوری صدراعظم شد و در نامه ای برای شاه نوشت: «بحمدالله که میرزا تقی خان غیر مرحوم، به درک واصل شد. خدا جان این چاکر و جمیع اولاد آدم و عالم را فدای یک جمله دستخط مبارک سرکار اقدس شهریاری بنماید. این بنده میرزا تقی خان نیست که خود، زور داشته باشد و هوایی؛ زور و تسلط چاکر، اعتبار شاه است!»

در گذشت حجه الاسلام آقا سید محمد حسینی کلهری (صدرالاسلام) :

در چنین روزی در سال 1339 ه ق حجه الاسلام آقا سید محمد حسینی کلهری در گذشت . وی علاوه بر مراتب فضل در فن نگارش و انشاء خط خوش ممتاز بوده و از خوش نویسان مشهور کاشان است که در شیوه نستعلیق و شکسته نستعلیق استاد مسلم بوده است.این عالم هنرمند در نوزدهم محرم سال 1339 ه.ق در کاشان بدرود زندگی گفته و مزارش در بقعه سلطان امیر احمد است.

جنایات روس ها در تبریز :

درچنین روزی درسال 1290 روسها علاوه برکشتارآزادیخواهان به تخریب شهرپرداختند . سربازان روس در این میان عمارت جبه خانه و دیوارهای ارک را با دنیامیت منفجر ساختند و بیش ازصدها خانه مجاهدان را با دینامیت ویران نمودند و مشهدی هاشم حراج چی ازمبارزان و یک مبارز گرجب را به دارآویختند.

اعلام موجودیت حزب جمهوری اسلامی :

در چنین روزی در سال 1357 ه ش حزب جمهوری اسلامی اعلام موجودیت کرد و رهبران آن به این شرح معرفی شدند :

حضرت آیت الله سید علی خامنه ای ، حجه الاسلام والمسلمین دکتر محمد جواد باهنر ، آیت الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی ، آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی و آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی .

ملاقات کانون نویسندگان ایران با امام خمینی ره :

در چنین روزی در سال 1357 ه ش شماری از اعضای کانون نویسندگان ایران با امام امت ملاقات کردند . در این نشست خانم سیمین دانشور و آقایان محمد قاضی ، باقر پرهام ، غلامحسین ساعدی ، شیخ مصطفی رهنما ، منوچهر هزار خانی ، سیاوش کسرایی ، نعمت میرزاده ، جمال میر صادقی ، فریدون تنکابنی ، اسماعیل خویی ، محمد علی سپانلو ، محمد یلفانی ، جواد مجابی بزرگ پور ، جعفر مختاری ، فریدون فریاد ، اسفندیار فرد و جلال سرافراز حضور داشتند . در آغاز این نشست باقر پرهام با قرائت پیام کانون نویسنگان ایران به ستم رژیم پهلوی علیه نویسندگان این مرز و بوم اشاره کرد ودر ادامه خاطر نشان کرد : وظیفه ماست که همگام با ملت آزادی خواه ایران همچنان با هر گونه سانسور و اختناق فکری مبارزه کنیم . رجاء واثق داریم که در این راه از حمایت آن حضرت بر خوردار خواهیم بود .

امام خمینی ره در این دیدار با اشاره به وحدت کلمه به عنوان بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی به رسالت سنگین نویسنگان اشاره کرد و اظهار داشتند : آقایان ! شما نویسندگان الآن تکلیف بسیار بزرگی بر عهده تان هست . پیشتر قلم شمارا شکستند ، الان قلم شما باز است لکن استفاده از قلم در راه آزادی ملت ، در راه تعالیم اسلامی بکنید . این ملت که می بینید ، تمامشان زیر بیرق اسلام است که وحدت پیدا کردند. اگر نبود قضیه وحدت اسلامی ، ممکن نبود اجتماع اینها . الان از بچه چند ساله تا پیرمرد هشتاد ساله همه با هم در این نهضت شرکت دارند و همه با هم در این پیروزی شرکت دارند ، همه یا هم همصدا آزادی را طلب می کنند و استقلال را والحمد لله اینها به دست آمده است و جمهوری اسلامی را می خواهند و آن هم انشاء الله با آرای عمومی به دست می آید . آنچه که الان لازم است برای همه ماحفظ این وحدت است ...

قیام مردم تبریز :

در چنین روزی در سال 1356 ه ش قیام مردم تبریز در بزرگداشت چهلمین روز در گذشت شهدای قم برگزار شد . اینگونه بزرگداشتها را می توان به عنوان نقاط مولد و محرک در روند در انقلاب اسلامی بر شمرد چرا که پس از هر گونه حرکت رژیم در سرکوب انقلاب اسلامی و راه اندازی یک فاجعه جدید ، مردم کشورمان با بر پایی مراسم بزرگداشت یاد و خاطره شهیدان آن حادثه را در مناسبت های هفتم و چهلم آنان گرامی می داشتند و این خود بهانه ای بود برای رژیم در سرکوبی قیام مردمی که بار دیگر به حادثه ای دیگر بدل می شد .

در ساعت ده صبح چنین روزی در سال 1356 ه ش در مسجد قزللی ( میرزا آقا یوسف مجتهد ) تبریز مراسم بزرگداشتی بر گزار شد . در این میان یکی از افسران بر جسته ارتش با حضور در جنب مسجد مردم را به پراکندگی فرا می خواند . اما یکی از جوانان این شهر به نام محمد تجلی در مقام اعتراض به به این فرد بر آمد و او را از توهین به شخصیت های انقلابی بر حذر داشت که این امر با خشم سرگرد روبرو شد و او را نتیجتا به ضرب گلوله به شهادت رساند. دراین میان مردم با دیدن جنازه خونین این جوان رهسپار خیابانها شدند و علیه این گونه رفتار فریاد اعتراض سردادند . کم کم اعتراضات مردمی حالت گسترده تری به خود گرفت و تبدیل به یک قیام مردمی شد . خبر قیام که به شاه رسید ، وی مستقیما دستور سرکوب قیام مردمی را صادر نمود . شورای تامین استان از ارتش و ژاندارمری کمک گرفت و با استقرار چندین دستگاه تانک و نفربر درسطح شهر به شلیک علیه مردم پرداخت . دراین میان مردم ساختمانهای حزب رستاخیز تبریز را تصرف کردند و خودروها و ساختمانهای دولتی را به آتش کشیدند . سرانجام در ساعت پنج عصر رژیم ، شهر را با کشتن سیزده نفر ، دستگیری نزدیک به ششصد نفر ، مجروح ساختن 118 نفر ( بنا بر آمار رسمی ساواک ) در دست گرفت .

امام خمینی ره در همین خصوص با صدور پیامی این فاجعه را به اهالی تبریز تسلیت گفتند و در ادامه اظهار داشتند : ...من به شما اهالی آذر باییجان نوید می دهم ، نوید پیروزی نهایی .شما آذرباییجان غیور بودید که در صدر مشروطیت برای کوبیدن استبداد و خاتمه دادن به خود کامگی و خود سری سلاطین جور به پا خاستید و فداکاری کردید . استبداد محمد رضا پهلوی و پدر روسیاهش روی سلاطین مستبد را سفید کرد . تاریخ ایران به یاد ندارد این چنین سفاکی و قتل عام پی در پی را که به دست این یاغی سفاک انجام می گیرد ...»

انتخابات ششمین دوره مجلس شورای اسلامی :

درچنین روزی در سال 1378 هجری شمسی ، انتخابات ششمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این انتخابات که با حضور و رای پر شور مردم برگزار شد ، جبهه مشارکت ایران اسلامی ، بیشترین کرسی های مجلس را به خود اختصاص داد . در این دوره از انتخابات احزاب و گروههای مختلف فکری با حضور چشمگیر خود یکی از پر شور ترین انتخابات را دوره های مختلف پس از انقلاب اسلامی رقم زدند . اصلاح قانون مطبوعات، قانون انتخابات و نظارت استصوابی، قتل‏های زنجیره‏ای در کشور، حادثه کوی دانشگاه تهران، صف‏بندی جدید نیروهای سیاسی کشور، حضور عناصر لیبرال در صحنه‏های مختلف بر حساسیت این دوره از انتخابات مجلس ششم سایه افکنده بود .

انتخابات مجلس نماد وحدت کلمه و همدلی مردم و مسئولان است و نه تنها موجبات پیروزی انقلاب اسلامی وحاکمیت مردم ایران بر سرنوشت سیاسی خویش را فراهم می سازد بلکه به نوعی تداعی گر وحدت کلمه مردم در لسان معمار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است .

در گذشت رابرت اوپنهایمر :

در چنین روزی در سال1967  یلادی رابرت او پنهایمر فیزیکدان بر جسته آمریکایی در گذشت . او یکی از سازندگان بمب اتمی بود . اختراع وی موجبات کشتار بسیاری از انسان ها را در دو فاجعه ناکازاکی و هیرو شیما رقم زد .

در گذشت میکل آنژ :

درچنین روزی در سال1564میلادی ، میکل آنژ نقاش، مجسمه ساز و شاعرقرن شانزدهم میلادی در رم چشم از جهان فروبست . او در فلو رانس در سال 1475 میلادی به دنیا آمد . وی زمانی در نزد لوران دو مدیسی به سر می برد و ژول دوم و لئون دهم پاپ های معاصر به او کارهای صنعتی و هنری محول می کردند . میکل آنژ از نوابغ عصر رنسانس به شمار می رود . «مجسمه عیسای جام سپرده و مریم »، «مجسمه حضرت موسی »،« رب النوع سپیده دم» ،« روز »، «شفق »، «شب در فلورانس» ، «تصویر های پیامبران »و»زنان غیب گو »و» تصویر روز محشر » از جمله اثار بر جسته اوست . مجسمه داوود شاهکار او نام دارد . درباره اوگفته‎اند: او زیبایی شناسی هنری را به کاملترین حد هنری ارتقا داد.

تولد الکساندر ولتا :

درچنین روزی در سال1745 میلادی الکساندرولتا دانشمند و فیزیکدان ایتالیایی به دنیا آمد . وی پس از گذران مقدمات علوم در در مدرسه شهر خود با فقر و تنگدستی روز گار می گذراند و پس از آن هم به تدریس در مدارس مشغول شد . او پس از انجام تحقیقات مداوم در سال 1796 میلادی دست یافته های خود را در باره الکتریسیته منتشر کرد. وی پس از چند سال سال به استادی فیزیک دانشگاه پاویا منصوب شد. از آثا ر او در این حوزه می توان به اختراع الکتروفور ( دستگاهی برای تولید الکتریسیته ساکن) ، تکمیل الکتروسکوپ و اختراع پیل الکتریکی اشاره کرد . او با مطالعه آزمایشهایی که گالوانی بر روی الکتریسیته ساکن کرده بود موفق به اختراع این پیل شد.ولتا با استفاده از دو فلز متفاوت مس و روی و محلول اسید سولفوریک جریان الکتریکی را تولید کرد. اولین پیلی که ساخت قرصهایی از مس و روی بود که بین آن ها قرصهایی از نمد آغشته به اسید سولفوریک موجود بود. ولتا این پیل را سلول الکتریکی نامید. مطالعه بر روی خازنها و کشف قوانین آن ها از دیگر فعالیت های اوست . او سرانجام در سال 1827 در زادگاه خود بدرود زندگی گفت.

در گذشت ژان پاپتیست پیگال :

درچنین روزی در سال 1785 "پیگال "یکی از مشهور ترین مجسمه سازان جهان در فرانسه در سن هفتاد و یک سالگی

در گذشت .مقبره" دوک دارکور "در کلیسای نتردام پاریس و مقبره مارشال دو ساکس در استراسبورگ از جمله مهمترین آثار او نام دارند .

آغاز انقلاب یونان :

درچنین روزی در سال 1821 انقلاب مردم یونان آغاز شد . مردم یونان برای به دست آوردن استقلال خود علیه امپراتوری عثمانی قیام کردند و سرانجام موفق شدند هشت سال بعد میوه های پیروزی خود را درو نمایند . در پایان این انقلاب کشور یونان به استقلال دست یافت .

آغاز تشکیل سنتو :

درچنین روزی در سال1955  ترکیه و عراق یک پیمان مشترک نظامی به امضا رساندند . بعدها انگلستان ، پاکستان و ایران هم به این پیمان نظامی پیوستند . سازمان پیمان مرکزی « سنتو » عنوان تغییر یافته این سازمان پس از خروج عراق از این سازمان بود . این معاهده استعماری ابتدابا هدف های نظامی ایجاد شد اما هدف اصلی آن جلوگیرى از بسط نفوذ کمونیسم در میان ملتهاى جهان سوم و حفظ منابع استعمارى و دراز مدت غرب بود. در روزهاى 28 و 29 ژوییه 1958 برابر با 7 و 8 تیر 1337 ، جلسات شوراى وزیران پیمان بغداد در لندن تشکیل شد و هدفهاى پیمان توسط اعضا، تایید شد و آمریکا که به عنوان ناظر در جلسه هاى این پیمان شرکت مى کرد، قول مساعدتهاى بسیارى را داد. جمهورى اسلامى ایران در پنجم فروردین 1358 از پیمان سنتو، خراج شد و نهایتا این پیمان از هم پاشید .

در گذشت لوتر :

در چنین روزی در سال 1564 میلادی مارتین لوتر کشیش آلمانی است که در سال 1564 در 64 سالگی در گذشت . مارتین لوتر کشیش انقلابی مشهور آلمانی است که در واقع علیه پاپ شورید و فرقه پروتستان را پایه گذاری کرد . او برای نخستین بار انجیل را به آلمانی ترجمه کرد. وی بعدها موفق به ترجمه کتاب عهد عتیق شد . لوتر عم رخود را صرف گسترش تشکیلات مذهبی پروتستانتیزم کرد .

محاصره انگلستان :

در چنین روزی در سال 1915 میلادی آلمان انگلستان را به محاصره خود در آورد . انگلستان در این کار از زیر دریایی های خود کمک گرفت .

استقلال منچوری :

در چنین روزی در سال 1932 میلادی دولت ژاپن استقلال منچوری از چین را اعلام کرد .منچوری پیشتر در ید حاکمیت چین قرار داشت .

چاپ هاکلبری فین :

در چنین روزی در سال 1885 میلادی مارکتواین نویسنده شهیر آمریکایی کتاب «ماجراهای هاکلبری فین» خود رادر آمریکا برای نخستین بار منتشر کرد .

کشف پلاتون :

در چنین روزی در سال 1930 میلادی سیاره پلاتون توسط کلاید تامبوگ کشف شد . این کشف در نتیجه عکس های مختلفی که در ژانویه سال 1930 از کهکشان تهیه شده بود ، به وقوع پیوست .

کشتار در ترن :

در چنین روزی در سال 2003 میلادی در کره جنوبی ، یکصد و بیست نفر از مردم این کشور پس از آتش گرفتن یک ترن زیر زمینی ، کشته شدند .

تولد بوریس پاستر ناک :

در چنین روزی در سال 1890 میلادی بوریس پاستر ناک نویسنده و شاعر مشهور روس دیدهع به جهان گشود ." دکتر ژیواگو " عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد آندره برتون :

در چنین روزی در سال 1896 میلادی آندره برتون شاعر و نویسنده سورئالیست فرانسوی به دنیا آمد . او را پایه گذار مکتب سوررئالیسم دانسته اند . وی پس از آشنایی با پل والری وارد انجمن‌های ادبی شد . برتون نخستین مجموعه شعر خود را در سال 1919 میلادی منتشر کرد فضاهای مغناطیسی عنوان نخستین اثر او در مکتب سوررئالیسم است . وی در سال 1924 اولین اعلامیه سوررئالیسم را منتشر کرد . برتون در سال 1966 درگذشت. ظروف مرتبط عنوان مهمترین اثر اوست .

تجزیه بالی :

در چنین روزی در سال 1942 میلادی نیروهای ژاپنی جزیره بالی در اندونزی را از ید استعمار گران هلندی خارج ساختند .

تولد والاس استگنر :

در چنین روزی در سال در سال 1909 میلادی والاس استگنر رمان نویس و منتقد ادبی آمریکایی چشم به جهان گشود . او در سال 1971 میلادی جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرد . " فرشته آسودگی" عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد تونی موریسون :

در چنین روزی در سال 1931 میلادی تونی موریسون نویسنده بر جسته معاصر آمریکا به دنیا آمد ." بچه ملوان "، "معشوقه " و "آواز سولومون " عناوین مهمترین آثار اویند .

تولد میلوش فورمن :

فورمن فیلسماز مشهور چک در چنین روزی در سال 1932 میلاید به دنیا آمد . "پرواز بر فراز آشیانه فاخته " ، "آمادئوس " و "رگتایم" عناوین مهمترین آثار اویند .

آغاز تقویم کالی :

در چنین روزی در سه هزار و یکصد و دو سال پیش در چنین روزی تقویم و گاهشماری کالی در هند آغاز شد . کالی نام خدایگانی درمذهب هندو است که جان را می گیرد و آن را خلق می کند . زمان شروع کار کالی در مذهب هندو به عنوان یک دوره تاریخی در این کشور نام گذاری شده است .

پیمان مشترک نظامی :

در چنین روزی در سال 1536 میلادی فرانسه و ترکیه یک قرار داد تجاری و نظامی مشترک در برابر شاه کارل روسیه منعقد کردند .

نابودی کشتی ها در جبل الطارق :

د ر چنین روزی در سال 1828 میلادی بر اثر یک طوفان گسترده در جبل الطارق بیش از یکصد کشتی نابود شدند .

تغییر نظام سیاسی نپال :

در چنین روزی در سال 1951 میلادی نظام سیاسی نپال به مشروطه سلطنتی تبدیل شد .

انعقاد آتش بس :

در چنین روزی در سال 1962 میلادی فرانسه و مسلمانان الجزایر با انعقاد یک قرار داد آتش بس جنگ هفت ساله خود را پایان دادند .

تظاهرات گسترده در برلین :

در چنین روزی در سال 1968 در یک تظاهرات بزرگ در برلین غربی دهها هزار نفر در اعتراض به جنگ آمریکا علیه ویتنام دست به تظاهرات زدند .

پیروزی حزب ضیاء الرحمان :

در چنین روزی در سال 1979 میلادی حزب ملی رییس جمهور ضیاء الرحمان در انتخابات بنگلادش پیروز شد .

روز استقلال در گامبیا :

همه ساله چنین روزی به عنوان روز استقلال در گامبیا گرامی داشته می شود . این کشور در سال 1965 میلادی از انگلستان مستقل شد . گامبیا کشوری است جلگه ای در منطقه استوایی افریقای غربی در ساحل اقیانوس اطلس که از سوی کشور سنگال احاطه شده است . نژاد مردم این کشور سیاه و زبان رایج میان آنان انگلیسی و محلی است . بیشتر اهالی این سرزمین از ادیان اسلام و مسیحیت پروی می کنند . حکومت این کشور جمهوری است و در 21 سپتامبر سال 1965به عضویت سازمان ملل متحد در آمد.

منبع : خبرگزاری مهر