تبیان، دستیار زندگی
مهاجم كامرونى تیم بارسلونا بارى دیگر نشان داد كه مى تواند بهترین بازیكن منتخب جام آفریقا باشد. نبوغ ساموئل اتوئو در سال 2005-2006فقط محدود به عملكرد این بازیكن در پیراهن آبى و انارى بارسا نبود بلكه اتوئو در تیم ملى كامرون هم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اتوئو؛ بار دیگر بر بام فوتبال آفریقا


مهاجم كامرونى تیم بارسلونا بارى دیگر نشان داد كه مى تواند بهترین بازیكن منتخب جام آفریقا باشد. نبوغ ساموئل اتوئو در سال 2005-2006فقط محدود به عملكرد این بازیكن در پیراهن آبى و انارى بارسا نبود بلكه اتوئو در تیم ملى كامرون هم نشان داد كه مى تواند مهره اى بى مثال و توصیف ناپذیر باشد. اتوئو براى سومین بار پیاپى موفق شد تا لقب بهترین بازیكن آفریقا را نصیب خود كند.

در سال ???? ابراهیم ساندى نخستین فردى بود كه براى سومین بار به كسب این جازه نائل شد كه البته كسب این مقام براى این بازیكن در آن سال ها مربوط، به سه سال متوالى نمى شد. عابدى پله تنها كسى بود كه در سال 1991 و 1992 و 1993 موفق شد براى سه بار متوالى به این لقب دست پیدا كند و بعد از وى ساموئل اتوئو توانست این طلسم را بشكند.

اتوئو با برترین آرا موفق به كسب این مقام شد و 108 امتیاز را به خود اختصاص داد. انتخاب اتوئو در حالى بود كه مهاجمان مطرح تیم چلسى دیدیه دروگبا با 106 امتیاز و ماكیل اسین نیز فقط با 50امتیاز در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

شاید اتوئو جوان ترین فردى باشد كه در طول دهه اخیر موفق شده براى سه بار متوالى به این مقام دست پیدا كند. وى در حالى جایزه برترین بازیكن آفریقا را در پایتخت كشور نیجریه و آبوخا به بالایى سر برد كه آن را به تمام كودكان كشور كامرون تقدیم كرد و خوشحالى وصف ناشدنى اش را به این شكل بر زبان آورد: «این جایزه به تمام كودكان كامرونى تعلق پیدا مى كند. همچنین این جایزه را دوست دارم به مادرم هم تقدیم كنم. باید از مادرم به عنوان اولین حامیم تشكر كنم و بعد هم از تمام كسانى كه من را در این حرفه یارى كردند. همیشه آرزو داشتم كه بهترین باشم و براى رسیدن به چنین جایگاهى خیلى تلاش كرده ام. فكر مى كنم كه كمى هم خوش شانس بودم كه براى سومین بار این جایزه را نصیب خود كردم. در اینجا بهتر است كه از روژه میلنیز نام ببرم. او كسى بود كه من را براى دنبال كردن آرزوهایم همیشه تشویق كرده.»

ساموئل اتوئو انتخاب خودش را به عنوان برترین بازیكن آفریقا مدیون هم تیمى هایش در بارسلونا نیز دانسته و در این ارتباط گفته است: «باید نه تنها از لاپورتا و رایكارد بلكه از تمام هم تیمى هایم در باشگاه بارسلونا تشكر كنم. آنها به من كمك زیادى كردند. من كسب این موفقیت را مدیون همكارى تك تك اعضا باشگاه بارسلونا نیز مى دانم چون همیشه به من روحیه مى دادند و این جایزه را به آنها هم تقدیم مى كنم.» سابقه كسب جایزه بهترین بازیكن قاره آفریقا در طى 11 سال گذشته به این شرح بوده است:

1995: ژرژوآ (آث میلان _ لیبریا)

1996: نوانكوكانو (اینترمیلان _ نیجریه)

1997: ویكتور ایكپبا (موناكو _ نیجریه)

1998: مصطفى حاجى (دپورتیولاكرونیا _ مراكش)

1999: نوانكو كانو (آرسنال _ نیجریه)

2000: ال حاجى دیوف (رن _ سنگال)

2001: دیوف

2002: دیوف

2003: ساموئل اتوئو (بارسلونا _ كامرون)

2004: اتوئو

2005: اتوئو