تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران علوم پزشکی اعلام کردند، ریزش موی سر مردان در سن جوانی، با ابتلای آنان به سرطان پروستات پس...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رابطه ی بین طاسی سر و سرطان پروستات

طاسی سر


پژوهشگران علوم پزشکی اعلام کردند، ریزش موی سر مردان در سن جوانی، با ابتلای آنان به سرطان پروستات پس از میانسالی ارتباط دارد. آنان می گویند نتایج یک تحقیق ثابت می کند که مردان طاس بیش از دیگران در خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند.


بر اساس تحقیقی که در گروهی از مبتلایان به سرطان پروستات انجام گرفته است، شیوع طاسی سر در این افراد در سن جوانی، دو برابر دیگران بوده است.

محققان بر اساس این بررسی به مردانی که در سن جوانی موهای خود را از دست داده اند توصیه می کنند بیش از دیگران، معاینات و آزمایشات دوره ای برای تشخیص سرطان پروستات را جدی بگیرند.

جالب است که نتایج یک تحقیقات در سال میلادی گذشته که در مجله اپیدمیولوژی سرطان انتشار داده شده بود، کاملا برعکس این مورد بوده است. نتایج آن تحقیقات نشان می داد، مردانی که در سنین پایین دچار طاسی سر می شوند کمتر احتمال دارد که به سرطان پروستات مبتلا شوند.

دانشمندان مدرسه پزشکی دانشگاه واشنگتن و فردهاچینسون طی تحقیقات مشترک بر روی سرطان پروستات کشف کردند که میان ابتلا به طاسی زودرس مردانه و خطر ابتلا به سرطان پروستات رابطه ای وجود دارد.

آن ها با تجزیه و تحلیل 999 مورد سرطان پروستات همه از آن ها بین سال های 2002 و 2005 تشخیص داده شده بود، به این نتیجه رسیده بودند.

پژوهشگران نشان دادند، مردان مبتلا به سرطان پروستات معمولا در سنین سی سالگی ریزش مو را تجربه نکرده بودند.

نویسندگان این مطالعه اعلام کرده بودند که  شروع  زودرس طاسی مردانه با کاهش نسبی خطر ابتلا به سرطان پروستات همراه است.

سلول سرطانی پروستات

سرطان پروستات، سرطانی است که در غده پروستات به وجود می آید. سرطان پروستات یکی از شایع‌ ترین سرطان ‌هایی است که مردان را مبتلا می ‌کند.

غده پروستات غده ‌اى است که تنها در مردان یافت مى ‌شود. این غده در زیر مثانه قرار دارد و مایعى به داخل منى ترشح مى ‌کند.

سرطان پروستات با نشانه‌ هاى مرتبط با دفع ادرار و یا درد شکم تظاهر مى ‌کند. این نشانه‌ ها با علائم بیمارى‌ هاى رایجى مانند عفونت و بزرگى خوش ‌خیم پروستات مشابهت دارد.

سرطان به نوعی بیماری گفته می شود که در آن سلول ها به شکل غیرقابل کنترلی در داخل بدن شروع به رشد می کنند و سپس بافت ها و اعضای بدن را مورد تهاجم قرار داده و تخریب می نمایند.

غده پروستات اطراف دهانه مثانه و مجاری ادرار و ماهیچه هایی که در هنگام دفع منی منقبض می گردند را احاطه کرده است و یکی از سه غده لازم برای تولید مثل در مردان می باشد. این غده، مایع چسبناک شیری رنگی متشکل از اسیدها و آنزیم ها را تولید می کند که حدود 15 درصد از حجم کل منی را تشکیل داده و در تغذیه و نگهداری سلول های اسپرم، کمک شایانی می کند.

سرطان پروستات از سلول های غده پروستات شروع به تکثیر نموده و ممکن است به سایر بخش های بدن شامل مثانه، روده بزرگ، راست روده و استخوان گسترش نماید.

میان طاسی سر و سرطان پروستات رابطه معنی داری وجود دارد.

 راه های جلوگیری از سرطان پروستات

اگر چه تعدادی از بررسی های اپیدمیولوژیک ارتباط بین سرطان پروستات و رژیم غذایی را به طور جدی مطرح کرده اند، اما واقعاً اطلاعات زیادی در مورد راه های جلوگیری از سرطان در دسترس نیست.

بر اساس گزارش کمیته ملی تحقیقات آمریکا سه سرطان پروستات، پستان و روده بزرگ بیشترین ارتباط را با عوامل غذایی دارند.

مواد غذایی مرتبط با سرطان پروستات

سوءظن اصلی متوجه چربی است مخصوصاً چربی حیوانی. در مطالعات انجام شده تعداد مردانی که چربی حیوانی مصرف می کنند به میزان قابل ملاحظه ای بیشتر از دیگران مبتلا به سرطان پروستات می باشند؛ همچنین این افراد مبتلا به نوعی از سرطان پروستات می شوند که سریع تر منتشر و مشکل تر درمان می شوند.

محققان معتقدند که چربی های حیوانی هم سطح تستوسترون و هم سطح استروژن خاصی را افزایش می دهد که این دو باعث تحریک رشد پروستات همراه با سلول های سرطانی در پناه آن می شوند.

از مواد غذایی ذکر شده دیگر شکر و شیرینی جات، تنباکو، غذاهای آماده، غذاهای تند و پرادویه و قهوه است.

ورزش منظم در پیشگیری از سرطان پروستات

اطلاعات موجود قویاً تأکید می کند که یک برنامه ورزشی پیوسته در طی سال های متمادی ممکن است، احتمال ابتلای سرطان پروستات را کم کند. علت احتمان آن تأثیر فعالیت جسمی روی کاهش سطح تستوسترون و کنترل وزن است.

سلول بنیادی

ترمیم طاسی سر با سلول های بنیادی

گروهی از دانشمندان آلمانی با هدف یافتن راهی برای ترمیم طاسی سر برای اولین بار در دنیا موفق شدند در آزمایشگاه فولیکول های مو را از سلول های بنیادی کشت دهند.

محققان دانشگاه برلین برای اولین بار در دنیا توانستند سلول های بنیادی را در آزمایشگاه به سلول های فولیکول مو تمایز دهند.

درحال حاضر فولیکول های به دست آمده از سلول های بنیادی حیوانات بوده و نازکتر از تار موی انسان هستند، اما به گفته این محققان، ظرف 5 سال آینده می توان از این روش برای تهیه فولیکول موی انسان و حتی پیوند به سر افراد استفاده کرد.

از این روش نه تنها می توان برای ترمیم طاسی سر استفاده کرد، بلکه همچنین می توان موهایی را برای آزمایش میزان اثربخشی مواد استفاده شده در صنایع بهداشتی آرایشی دارویی ایجاد کرد به طوری که به جای استفاده از حیوانات آزمایشی برای بررسی مسمومیت های احتمالی این مواد می توان فولیکول های مو را در آزمایشگاه ایجاد کرد و واکنش مو در مقابل این مواد را مورد ارزیابی قرار داد.

این محققان در این خصوص اظهار داشتند: "هیچ حیوانی مشکل ریزش مو ندارد نه شامپانزه ها، نه فیل ها و نه زرافه ها هیچکدام طاس نمی شوند بنابراین اگر به جای آزمایش بر روی حیوانات از یک روش جدید استفاده کنیم، می توانیم نتایج موثرتری به دست آوریم."

در حقیقت برپایه قوانین، صنایع آرایشی بهداشتی از سال 2013 اجازه نخواهند داشت تا مواد به کار رفته در محصولات خود را بر روی حیوانات آزمایش کنند بنابراین نیاز به یافتن روش های دیگری دارند.

براساس گزارش LeiWeb، در مورد ترمیم طاسی با استفاده از این روش محققان اظهار داشتند: "روش کار بسیار ساده خواهد بود. به طوری که برای بیمار یک نمونه برداری بدون درد از بافت پوست انجام می شود. سپس از این نمونه، سلول های بنیادی خود فرد استخراج می شود.

این سلول ها در آزمایشگاه برای تهیه فولیکول های مو تمایز می یابند و سپس فولیکول ها به پوست سر پیوند زده می شوند."

فرآوری- معصومه آیت اللهی

بخش تغذیه و سلامت تبیان


منابع:

سایت پزشکان بدون مرز

خبرگزاری مهر

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

تشخیص و درمان سرطان پروستات

کار غده پروستات در آقایان

نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان پروستات

ماساژ پوست سر و طاسی

آیا برای درمان طاسی و کم پشتی موی سر راهی وجود دارد؟

تاثیر محلول ماینوکسیدیل بر ریزش مو

با کم ‌پشتی موها چه کنیم؟

ریزش موی سر در آقایان

غذاهای مناسب برای رشد مو

برای جلوگیری از ریزش مو چه باید خورد؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.