تبیان، دستیار زندگی
اظهار نظر بی ریا و خالصانه غلام پیروانی قبل از مصاف با استقلال که گفته بود «فکر نمی کنم این بازی زیبا و تماشاگرپسند از آب درآید.» می توانست به حقیقت بپیوندد. نمایش سارسر درگیرانه و فیزیکی دو تیم که دفع توپ از منطقه خطر را در...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حافظیه بهشت استقلال


اظهار نظر بی ریا و خالصانه غلام پیروانی قبل از مصاف با استقلال که گفته بود «فکر نمی کنم این بازی زیبا و تماشاگرپسند از آب درآید.» می توانست به حقیقت بپیوندد.

نمایش سارسر درگیرانه و فیزیکی دو تیم که دفع توپ از منطقه خطر را در دستور کار قرار داده بودند وقتی با زمین ناهموار و غیرقابل تحمل حافظیه شیراز در هم می آمیخت، گوشه هایی از ورزشی به نام فوتبال را پیش روی بیننده قرار می داد؛ فوتبالی منهای حرکات پا به توپ و تکنیکی، پاس های صحیح و خلق موقعیت های گل، فوتبالی که تنها فاکتور دوندگی و درگیری را در خود جای داده بود و بازیکنان چاره ای نداشتند جز آنکه به حرکت توپ در آسمان چشم بدوزند و برای رسیدن به گل رویاپردازانه به اشتباهات احتمالی مدافعان حریف دل خوش کنند.

پروانی هم نوع بازی و تاکتیک تیمش را می شناخت و هم از وضعیت اسفبار زمین ورزشگاه حافظیه آگاهی داشت.

بنابراین کاملاً آگاهانه تحلیلی مبنی بر نازیبا از آب درآمدن مسابقه را ارایه داده بود، آنچه شاید اگر در دقیقه 36 نیکبخت را به پرتاب یکی از آن اوت های علیزاده ای ترغیب نمی کرد به وقوع می پیوست و برگ دیگری از بازی ای سرد و بی روح شیرازی را رقم می زد.

ایمر قلعه نویی در اقدامی عجیب و غریب وحید طالب لو را که چهار روز قبل منجی استقلال لقب گرفته بود، روی نیمکت نشاند تا رحمتی یک بار دیگر فرصت عرض اندام پیدا کند، هر چند او با مهار دو موقعیت تک به تک که در فاصله زمانی تنها دو دقیقه اتفاق افتاد روز نسبتاً پر فروغی را پشت سرگذاشت اما فقط خدا می داند اگر استقلال با اشتباه رحمتی امتیاز از دست می داد چه بر سر مردی که دروازه بان به ظاهر آماده تر را روی نیمکت نشانده بود، می آمد.

اعتراض مرتضی ابراهیمی به قرار نگرفتن در لیست 18 نفره در بازی مقابل سپاهان موجب شد تا سعید لطفی جای امیرحسین صادقی مصدوم را بگیرد و در جناح چپ پس از مدت ها مجدداً زوج نیکبخت – گیلائوری شکل گرفت. حسین کاظمی هم پس از پشت سر گذاشتن یک دوره تنبیهی 180 دقیقه ای بار دیگر به عنوان هافبک دفاعی به میدان رفت و شاهین خیری نیمکت نشین شد. فجر سپاسی با ترکیب آشنا و شگفتی سازش اندیشه یک غول کشی دیگر را در سر می پروراند اما ورق بازی زمانی بهسود میهمان صدرنشین برگشت که در دقایق 22 و 23 رضایی و فرجی دو موقعیت تک به تک را از دست دادند و از آن پس این استقلال بود که هوشمندان جریان مسابقه را تحت اختیار گرفت. مجتبی جباری به شدت از سوی مردان میانجی فرج مراقبت می شد و مهدی امیرآبادی هم تمایلی به نفوذ از جناح راست زمین نشان نمی داد.

بنابراین امید اکبرپور و عنایتی به حرکات ترکیبی نیکبخت و گیلائوری در جناح چپ معطوف شده بود که نهایتاً یکی از توپ های ارسالی از این منطقه، گل اول مسابقه را موجب شد. فجر سپاسی در نیمه دوم با اندیشه های کاملاً هجومی به زمین آمد اما مشکل تیم پیروانی این است که اگر عقب بیفتد و جهت جبران نتیجه مدل محتاطانه بازی اش را رها کند، دیگر تیم قدرتمند و با برنامه ای به حساب نمی آید. در روزی که خط دفاعی استقلال (و در راس آنها پیروز قربانی) یک بار هم مرتکب اشتباه نشد آبی ها پیروزی خیره کننده و ناباورانه ای را در شیراز صاحب شدند.

مثلث جباری، اکبرپور و عنایتی به شدت دفاع فجر را تحت فشار می گذاشت و بالاخره رضا عنایتی با استفاده از دو ریباند صدر جدول های رده بندی و آقای گلی را به نام استقلال رفم زود. حالا آنها با حاشیه امنیت چهار امتیازی بر اریکه قدرت نشسته اند.

قلعه نویی بوی قهرمانی را استشمام می کند. او از هم اکنون خواب بالای سر بردن جام زرین لیگ پنجم در اواسط اردیبهشت سال آینده را می بیند.

حاشیه بازى

محكوم كردن مطبوعات غربى

بازیكنان فجر سپاسى براى محكوم كردن اهانت برخى از مطبوعات غرب به ساحت مقدس پیامبر اكرم (ص) در یك اقدام ارزشمند روى لباس اصلى شان پیراهن هایى كه روى آنها جمله زیباى جانم فدایت یا رسول الله مزین شده بود پوشیده بودند و بدین ترتیب اعتراض و نفرت خود را از توهین نشریات اروپایى به حضرت محمد (ص) نشان دادند. طلایى پوشان به دلیل اینكه تعدادى از این پیراهن ها شماره نداشت بعد از مراسم ابتدایى بازى آنها را از تن خود درآوردند. بازیكنان استقلال هم با پلاكاردى كه روى آن جمله اى در خصوص محكوم كردن غربى ها نوشته شده بود وارد میدان شدند.

درگیرى لفظى نیكبخت و فرجى

اواسط نیمه دوم بر سرتصاحب توپ درگیرى لفظى بین واحدى نیكبخت و حسن فرجى، مهاجم فجر به وجود آمد كه با دخالت به موقع پیروز قربانى غائله ختم به خیر شد.

تماشاگرنماها آبى بودند

با وجود اینكه مأموران امنیتى ورزشگاه تدابیر شدیدى را براى جلوگیرى از بردن مواد محترقه به داخل استادیوم انجام داده بودند باز هم عده اى از تماشاگران استقلال به دور از چشم آنها نارنجك به همراه آورده بودند كه تعدادى از آنها را بعد از گل اول استقلال خرج كردند و مابقى را در جریان بازى پرتاب كردند. البته یكى از این بمب هاى دست ساز كه به داخل زمین پرتاب شد عمل نكرد كه ایرج نظرى قاضى میدان آن را برداشت و به نماینده فدراسیون داد. البته كاملاً مشخص است كه هیچ اتفاقى نمى افتد حتى اگر این نارنجك ها ضمیمه گزارش داور شود.

صادقى و بائو با لباس پلوخورى

امیرحسین صادقى و میثم بائو كه در بازى با فجر در لیست18 نفره نبودند با لباس پلوخورى و از جایگاه ویژه بازى را تماشا كردند. البته سكونشینى صادقى به خاطر آسیب دیدگى مچ پایش بود اما بائو كه فعلاً ژنرال با او بد افتاده و ... به همین خاطر در شیراز سكونشین بود.

تجلیل از رحمتى و پیروانى

قبل از شروع بازى استقلال - فجر سازمان بهزیستى استان فارس به خاطر حمایت هاى غلامحسین پیروانى، سرهنگ جعفرى، حسین آشنا، وحید رضایى و سیدمهدى رحمتى از كودكان بى سرپرست و معلول تحت حمایت این سازمان در چند سال گذشته با اهداى لوح سپاس از آنها تقدیر كرد.

آنتى سیاوش

موضع گیرى تماشاگران شیرازى علیه بازیكنان سابق برق و فجر تازگى ندارد. بعد از مهدى رجب زاده و مهرزاد معدنچى، حالا نوبت به سیاوش اكبرپور رسیده! آنها با دادن شعارهاى ضد اكبرپور حسابى از شرمندگى مهاجم استقلال درآمدند. البته جالب اینجا بود وقتى غلام پیروانى از جاى خود بلند شد تا با تكان دادن دست تماشاگران را آرام كند آنها نه تنها به حرف سرمربى«توجهى نكردند بلكه پا را فراتر گذاشتند و به جاى هو كردن به این بازیكن فحاشى كردند.

هجوم یكباره تماشاگران

شرایطى كه چند دقیقه قبل از بازى فقط نیمى از سكوهاى حافظیه توسط طرفداران دو تیم اشغال شده بود، اما در لحظه شروع به یكباره ظرفیت استادیوم تكمیل شد. به طورى كه ازدحام جمعیت، مسؤولان ورزشگاه را مجبور كرد تا در نشستن تماشاگران روى سكوها البته به طور منظم، از نیروهاى بیشترى استفاده كنند. پیش از بازى گفته مى شد براى حفظ امنیت نیكمت نشینان دو تیم اجازه نشستن تماشاگران برروى سكوهاى پشت نیمكت ذخیره ها داده نمى شود اما ... البته در آخر هم مشخص نشد تماشاگرانى كه تا 45 دقیقه قبل از شروع بازى در استادیوم حضور نداشتند چطور یكدفعه سر و كله شان پیدا شد شاید به قول شاغلام براى تفریح به گلستان هاى، اطراف استادیوم رفته بودند.

رخصت از شاغلام

پیش از شروع بازى محمود فكرى، سیاوش اكبرپور و سیدمهدى رحمتى كه سابقه بازى كردن در فجر سپاسى را دارند به سمت نیمكت ذخیره هاى فجر رفتند و براى حضور در میدان از غلام پیروانى رخصت گرفتند. در آن طرف هم وحید رضایى به طرف نیمكت استقلالى ها رفت و از قلعه نویى اجازه گرفت.

قریب و امیرى در VIP

محمدحسین قریب مدیر عامل باشگاه استقلال به اتفاق بهرام امیرى معاون اش در استادیوم حضور داشتند. این 2 استقلالى از VIP بازى استقلال _ فجر را تماشا مى كردند.

از این دیدار بیش از 25هزار تماشاگر دیدن كردند كه نیمى از ورزشگاه در اختیار هواداران فجر و نیمى دیگر در اختیار هواداران استقلال قرار داشت.

از ساعت هشت صبح روز پنجشنبه درهاى ورودى ورزشگاه حافظیه به روى تماشاگران باز شد و تا نیم ساعت پیش از شروع بازى تمام سكوهاى ورزشگاه مملو از تماشاگر شد.

نیم ساعت مانده به شروع بازى بازیكنان هر دو تیم براى گرم كردن وارد زمین شدند و مورد تشویق طرفداران خود قرار گرفتند، تیم فجر شهید سپاسى زیر نظر بهنام زارع مربى این تیم و استقلال نیز زیر نظر صمد مرفاوى بدن هاى خود را گرم كردند.

پس از پایان بازى دكتر قریب، امیر قلعه نویى، محمود فكرى و بهرام امیرى به منزل شادروان عبدالله اسماعیلى بنیانگذار كانون هواداران استقلال در فارس كه سال گذشته به دلیل سكته قلبى به دیار باقى شتافت، رفتند و با خانواده وى دیدار كردند.

بازیكنان استقلال پس از كسب پیروزى شیرین برابر فجر براى زیارت به حرم حضرت شاه چراغ رفتند.

افراد عادى در سالن محل كنفرانس از تعداد خبرنگاران بیشتر بودند. این مسأله باعث اعتراض غلام پیروانى شد و پس از آن كاركنان هیأت فوتبال فارس افراد عادى را بیرون كردند و مصاحبه با مربیان با تأخیر زیاد آغاز شد.