تبیان، دستیار زندگی
عید نوروز از مهمترین و موثرترین دوران مطالعاتی برای دانش آموزان کنکوری است. پیش از این که درباره شیوه مطالعه در این دوران گفتگو کنیم می خواهیم درخصوص اهمیت این روزها صحبت کنیم. .....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عیدنوروز و کنکوری ها

عید نوروز از مهمترین و موثرترین دوران مطالعاتی برای دانش آموزان کنکوری است. پیش از این که درباره شیوه مطالعه در این دوران گفتگو کنیم می خواهیم درخصوص اهمیت این روزها صحبت کنیم.

عیدنوروز و کنکوری ها

دوران عید که به طور معمول از 25 اسفند شروع و تا 14 فروردین ادامه خواهد داشت، در صورتی که درست از آن استفاده شود، شامل (حداقل) 12 روز مطالعاتی خواهد بود. در حالی که دانش آموزان در این 12 روز مطالعاتی (که 7 روز نیز مربوط به استراحت خواهد بود) می توانند 10 ساعت مطالعه کنند که حدود 120 ساعت می شود.

یادتان باشد کنکور مسابقه است. ممکن است شما معتقد باشید که با مطالعاتی که در طول سال تحصیلی داشته اید، بهتر است استراحت کنید، اما بدانید که بسیاری از رقبای شما در این دوران مطالعه خواهند کرد و به طور قطع اگر شما این کار را نکنید از آن ها فاصله خواهید گرفت.

مطالعه در دوران عید دو مزیت مهم دارد:

1- آمادگی مطالعاتی شما افت نمی کند:

دونده ای را تصور کنید که خود را برای شرکت در مسابقات آماده می کند و به صورت شبانه روزی تلاش می کند؛ اما اگر10روز و یا بیشتر، تمرینات خود را رها کند، آمادگی او پایین می آید. حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که در سال های گذشته به دلیل عدم مطالعه در دوران عید یا تابستان، پس از شروع مجدد مطالعه، احساس کرده اید کار دشواری در پیش دارید و به اصطلاح پشتتان باد خورده است؛ البته در سال های گذشته به دلیل نبودن حساسیت ویژه، این موضوع اهمیت چندانی نداشت؛ ولی در سال کنکور ارزش لحظات بسیار زیاد و تعیین کننده است.

2- فاصله خود را با رقبایتان حفظ خواهید کرد (یا از آن ها پیشی می گیرید):

تصور کنید در دوران عید برخی از رقبای شما درس می خوانند و برخی دیگر درس نمی خوانند، در این صورت اگر شما خوب مطالعه کنید از کسانی که درس نخوانده اند، سبقت گرفته و در ضمن فاصله خود را نسبت به دانش آموزانی که درس خوانده اند نیز حفظ کرده اید.

عیدنوروز و کنکوری ها

اراده داشته باشید.

تجربه نشان داده است ، ایام عید دانش آموزان و داوطلبان کنکور که تصمیم می گیرند مطالعه کنند، به کمتر از 50 درصد پیش بینی خود دست پیدا می کنند؛ البته این موضوع بستگی به محیط منزل دارد، اما به شما اکیدا توصیه می کنم که این فرصت خوب مطالعاتی را از دست ندهید و محکم و بااراده از بیشترین توان خود استفاده کنید.

بهترین مکان مطالعه در دوران عید

فضای خانه ها در دوران عید معمولا به دلیل دید و بازدید، شلوغ و نامناسب برای مطالعه است. توصیه می کنیم در دوران عید، مکان ساکتی (مانند منزل یکی از اقوام که در آن رفت و آمد کمتری صورت می گیرد) را انتخاب کنید.

رعایت 6 نکته برای آنکه بتوانید بهتر مطالعه کنید

اگر امکان چنین کاری برای شما وجود ندارد، بکوشید خود را عادت دهید تا براساس ساعت مطالعاتی که از پیش تعیین می کنید، عمل نمایید.

به این ترتیب که در اتاق خود بمانید و توجهی به رفت و آمدها نداشته باشید. البته می توانید برای رعایت احترام 5 دقیقه کنار میهمانان بنشینید و سپس بگویید: «عذر می خواهم که نمی توانم در کنار شما باشم. چون باید خود را برای کنکور آماده کنم.» و سپس به اتاق خود بروید.

چگونه برنامه تهیه کنیم؟

همان طور که گفته شد، دوران عید بهترین فرصت مطالعاتی و بهترین زمان برای جبران نقاط ضعف است.

پیش از عید (اواخر اسفند) فهرستی از نقاط ضعف خود (از دروس پیش دانشگاهی و پایه) تهیه کنید سپس فرصت های موجود را ارزیابی کنید. یعنی دقیقا چند زنگ مطالعاتی می توانید درس بخوانید.

عیدنوروز و کنکوری ها

سپس اگر بیش از فرصت های موجود در دوران عید نیاز به مطالعه داشتید اولویت را به دروس اختصاصی بدهید. (البته این حکم کلی نیست و با توجه به خصوصیات داوطلبان، متفاوت است) بهترین محتوای مطالعه در دوران عید مطالعه دروس اختصاصی است (در صورتی که در دروس عمومی ضعف خاصی ندارید) چراکه یادگیری این دروس نیاز به فرصت کافی و آرامش دارد و عید بهترین فرصت برای این کار است.

مرکزیادگیری سایت تبیان - گردآوری و تنظیم: سمیرا بادامستانی