تبیان، دستیار زندگی
هر چند در ظاهر، قضیه پیروز شدن بر نارنجی پوشان شیرازی آن هم در ورزشگاه آزادی کار چندان دشواری قلمداد نمی شود ولی وضعیت این روزهای پرسپولیس آنقدر در هم ریخته و بغرنج است که حتی ناکامی مقابل این تیم شیرازی هم نمی توانست چندان ع...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسکن هلندی برای پرسپولیس افاقه کرد


هر چند در ظاهر، قضیه پیروز شدن بر نارنجی پوشان شیرازی آن هم در ورزشگاه آزادی کار چندان دشواری قلمداد نمی شود ولی وضعیت این روزهای پرسپولیس آنقدر در هم ریخته و بغرنج است که حتی ناکامی مقابل این تیم شیرازی هم نمی توانست چندان عجیب باشد.

پرسپولیس در اولین روز حضور کادر هلندی خود در حالی که آری هان از روی سکوها نظاره گر بازی شاگردان جدیدش بود، توانست با ترکیبی جدید و در عین حال جوان شده به هر زحمت که شده از پس برقی ها برآید و به اوضاع آشفته خود سروسامان بدهد. در واقع نتایج هفته های گذشته برق و بیش از 330 دقیقه گل نخوردن این تیم باعث دلمشغولی هایی بین قرمزدوستان شده بود ولی تاکتیک ویژه اوت دست در همان دقیقه شش مسابقه کابوس گل نزدن را از حول و حوش قرمزها زدود، در ادامه مسابقه هر چند برقی ها قبل از رسیدن به دقیقه 20، گل پرسپولیسی ها را تلافی کردند ولی نوع حرکت مردان سرخپوش در زمین و تاکتیک پیاده شده توسط آنها حکایت از این داشت که همین سه جلسه تمرین که توسط تئودوریونگ، دستیار آری هان اجرا شده تا حدودی مثمرثمر بود و کمی از اشتباهات فاحش یا به عبارت بهتری غلط های تاکتیکی پرسپولیس تصحیح شده است.

دیگر خبری از ارسال بلند از دفاع خودی روی دروازه حریف نبود و مردان قرمزپوش تلاش می کردند به هر نحو ممکن توپ را به کناره ها برده و به صورت اصولی و تمرین شده به مقابل دروازه حریف برسانند. البته در این میان نباید از نمایش خوب برقی ها هم چشم بست. آنها گرچه در این مسابقه شکست خوردند ولی هرگز در داخل میدان پاپس نکشیدند و حتی بعضی مواقع توپ را بهتر از تیم میزبان به حرکت درآوردند. در واقع اگر زلاتکو در تعویض های خود کمی شجاعانه تر عمل می کرد و اضافه کردن مهاجم به تیمش را به بعد از دقیقه 85 موکول نمی کرد شاید برق دست خالی تهران را ترک نمی کرد ولی ...

دقایق کلیدی

صفر: طبق اعلام قبلی، خبری از کاویانپور و انصاریان در ترکیب پرسپولیس نیست. مثل اینکه این بار اخلاق در شهر سرخ ها برنده شده و خبری از تبصره یا مرحمت بی دلیل هم نیست.

6: کادر فنی عوض شده ولی جرقهاول به صورت سنتی زده می شود. پرتاب بلند علیزاده و ناتوانی عابدی نژاد در دفع توپ باعث می شود که کاظمیان در تیر دوم با ضربه سری محکم توپ را به سقف دروازه نامداری بدوزد.

18: حمله همه جانبه برقی ها و پاس دیدنی مطوری باعث می شود که ستار از چپ به حرکت درآید. سانتر او به تبریک با ضربه سر مشانوویچ در حالی درون دروازه پرسپولیس می غلتند که فرشید به جای توپ، حاجی زاده را می گیرد!

32: همکاری خوب پروین و کاظمیان توپ را به نوری می رساند تا با پای چپ و از پشت محوطه جریمه دروازه برق را هدف بگیرد ولی نامداری در دو مرحله با واکنشی تماشایی و تحسین برانگیز توپ را کنترل می کند.

2+45: خدا داوود حقدوست را از حریفان برق نگیرد. هافبک های پرسپولیس در طول نیمه اول یک پاس عمقی سالم نداده بودند ولی او به زیبایی با کاظمیان یک و دو می کند تا مهاجم پرسپولیس با یک ضربه دقیق، اندوخته خود و تیمش را دوبرابر کند.

53: دفاع پرسپولیس ترک عادت نمی کند، با یک همکاری ساده از سوی شیری و کریمیان و حرکت زارع از چپ مثل قلعه ماسه ای کنار دریا از هم می پاشند تا مشانوویچ سانتر زارع را در پشت سر حاجی زاده به محل تلاقی دو تیر عمودی و افقی بزند.

در حاشیه

سؤال از برانكو درباره كاریكاتور روزنامه آلمانى

روز پنجشنبه هر خبرنگارى نمى توانست مقابل برانكو قرار بگیرد و با سرمربى تیم ملى مصاحبه كند به جز! به هر حال مثل اینكه سؤال مهمتر از این نبوده كه در مورد كاریكاتور روزنامه آلمانى از برانكو بپرسند. البته در آخر هم هیچ كس به غیر از آقاى خبرنگار نفهمید كه برانكو چه جوابى به این سؤال داده!

آرى هان تشویق شد

در پایان بازى و زمانى كه جو استادیوم كمى آرام بود، هواداران پرسپولیس آرى هان را تشویق كردند. بنده خدا، یونگ و حمید استیلى كلى وقت گذاشتند تا بتوانند پرسپولیس نصفه و نیمه را آماده مسابقه با برق شیراز كنند. به هر حال از قدیم گفته اند كار را كه كرد، آنكه تمام كرد.

آرى هان به كنفرانس مطبوعاتى نیامد

سرمربى جدید پرسپولیس در جایگاه بود و انتظار مى رفت تا در كنفرانس مطبوعاتى آخر بازى حداقل چند سؤال كوچك خبرنگاران را جواب بدهد اما باز هم یونگ مقابل دوربین هاى تلویزیونى حاضر شد تا نقش ناصر ابراهیمى (در زمان پروین) را بازى كند. آرى هان از امروز كار رسمى اش را شروع مى كند.

فرشید باتجربه

از دروازه بانى كه در یكى از تیم هاى مطرح لیگ برتر فوتبال بازى مى كند، واقعاً بعید است كه توپ را خارج از محوطه 18 قدم بگیرد و جالب تر اینكه نسبت به قضاوت تركى هم اعتراض كند. فرشید كریمى تجربه چند فصل بازى كردن در پرسپولیس را دارد.

برانكو و آرى هان در جایگاه

برانكو ایوانكوویچ و آرى هان بازى پرسپولیس _ برق شیراز را از نزدیك تماشا كردند. یكى سرمربى تیم ملى و دیگرى مردى كه اولین حضورش در ایران را تجربه مى كند. احتمالاً اگر برانكو فرصت كافى داشت به آرى هان توصیه هاى جالبى مى كرد! به هر حال او تجربه كار در ایران را دارد و شاید...

اسدى و كاویانپور در جایگاه

حامد كاویانپور و ابراهیم اسدى پنجشنبه در جایگاه ویژه حضور داشتند و دیدار پرسپولیس _ برق را از نزدیك تماشا كردند. این دو بازیكن كه در این بازى به دستور انصارى فرد محروم شده بودند، در جایگاه حسابى با هم خوش و بش مى كردند! دوربین هاى تلویزیونى هم امان آنها را بریده بودند و مدام درباره درگیرى شان مى پرسیدند كه...

15 نفر در لیست 18 نفره

زمانى بود كه روى نیمكت پرسپولیس جاى سوزن انداختن نبود و هیچ كدام از بازیكنان مطمئن نبودند كه اگر بدن هایشان را گرم كنند به جاى یكى از بازیكنان (حاضر در زمین) وارد میدان مى شود. در بازى با برق فقط 4 نفر روى نیمكت پرسپولیس نشسته بودند. فنایى كه دروازه بان است، آشتیانى، خرسندى و قباخلو، هر 3 بازیكن فرصت بازى كردن مقابل برق را پیدا كردند.

دو دستگى در بین هواداران

كاملاً مشخص بود كه اگر على پروین به ورزشگاه نیاید، دو دستگى در بین هواداران به اوج خودش مى رسد. روز پنجشنبه و مقابل برق هم این اتفاق افتاد. از زمان شروع بازى دودستگى عجیبى بین هواداران پروین و آرى هان به وجود آمد. البته این اتفاقات طبیعى است و تا زمانى كه پروین در پرسپولیس نقشى نداشته باشد، دودستگى ها ادامه دارد.

بازیكن جدید پرسپولیس در جایگاه

یك بازیكن نیجریه اى روز پنجشنبه در جایگاه استادیوم آزادى حضور داشت. این بازیكن كه نه اسمش مشخص بود و نه پستش قرار است به زودى با پرسپولیسى ها قرارداد ببندد. احتمالاً او همان سورپرایزى است كه انصارى فرد قولش را داده بود!

پروینى ها محمد را تشویق مى كردند

آنها نشان داده اند كه هنوز هم به سلطان و ولیعهدش وفا دارند. هواداران على پروین كه در بازى پرسپولیس _ برق ساز مخالف مى زدند، فقط پروین و پسرش محمد را تشویق مى كردند. در نظر پروینى ها بقیه بازیكنان ارزش تشویق كردن ندارند.

اولین حضور ثابت مامانى و پروین

محمدرضا مامانى و محمد پروین دو هافبك تیم پرسپولیس در طول لیگ پنجم به تناوب در چند مسابقه تیم خود به میدان رفته بودند ولى این حضور همواره در نقش یك بازیكن جانشین بود. عصر پنجشنبه و در غیاب چندین و چند بازیكن محروم و مصدوم پرسپولیس، مامانى و پروین فرصت پیدا كردند تا براى نخستین بار در تركیب اولیه تیم خود به میدان بروند. البته مامانى كه یك بار هم در نخستین بازى لیگ چهارم در تركیب اولیه پرسپولیس مقابل فولاد بازى كرده، برابر برق شیراز براى اولین بار حضور ثابت و 90 دقیقه اى در تیم را تجربه كرد ولى محمد پروین با تعویض شدن در دقیقه 65 فعلاً از این مورد محروم ماند.

اطمینان هلندى به فرشید

بعد از3 گلى كه فرشید كریمى در اصفهان از ذوب آهن دریافت كرد و دست بر قضا در دو مورد آن مقصر اصلى هم بود، انتظار مى رفت كه وى در این مسابقه جاى خود را به یكى از دو دروازه بان دیگر پرسپولیس یعنى محمدى یا فنایى بدهد ولى یونگ هلندى هم به فرشید اطمینان كرد تا او نسبت به آینده خود در شهر سرخ ها امیدوارتر شود چون معمولاً مربیان اروپایى برخلاف وطنى ها عادت به تغییر در درون دروازه ندارند و اگر دروازه بان ثابت و منتخب آنها اشتباهات فاحش پشت سر هم نداشته باشد، او را تغییر نمى دهند.