تبیان، دستیار زندگی
چهار عكاس انقلاب تجلیل شدند در نخستین مجمع عمومی سالانه انجمن عكاسان بحران، تفاهم‌نامه نیروی انتظامی تهران بزرگ با عكاسان خبری برای تسهیل امورشان امضا شد. در مراسمی كه عصر روز گذشته در موسسه‌ی فرهنگی هنری اسوه برپا شد و با ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تفاهم‌نامه‌ی نیروی انتظامی تهران بزرگ با عكاسان خبری امضا شد

چهار عكاس انقلاب تجلیل شدند


در نخستین مجمع عمومی سالانه انجمن عكاسان بحران، تفاهم‌نامه نیروی انتظامی تهران بزرگ با عكاسان خبری برای تسهیل امورشان امضا شد.

در مراسمی كه عصر روز گذشته در موسسه‌ی فرهنگی هنری اسوه برپا شد و با حضور نمایندگانی از نیروی انتظامی، بنیاد شهید، هلال احمر، انجمن‌های عكاسی همراه بود، مجتبی آقایی خواستگاه تشكیل انجمن عكاسان بحران را توضیح داد.

رییس هیات مدیره انجمن عكاسان بحران از حادثه‌ی زلزله‌ی بم در سال 82 و ضعف نظام اطلاع‌رسانی در زمینه انتشار اخبار یاد كرد.

او با اشاره به تعداد شهیدان، جانبازان، معلولان و از كارافتادگان عكاسی، میزان این افراد را در مقایسه با سایر رشته‌ها، بیشتر و دلیل آن‌را در بطن حادثه بودن عكاسان دانست.

وی سپس به ضرورت تشكیل و تجمیع ظرفیت‌های موجود در این زمینه اشاره كرد و گفت كه تاكنون انجمن یادشده تفاهم‌نامه‌هایی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان داوطلبان هلال احمر به امضا رسانده و پس از امضای تفاهم‌نامه با نیروی انتظامی تهران بزرگ، تفاهم‌نامه‌هایی با ناجا - نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران - و بنیاد شهید نیز به امضا خواهد شد.

سرهنگ روزبهانی - معاون اجتماعی و ارشاد نیروی انتظامی تهران بزرگ - به نمایندگی از سردار طلایی در این مراسم حضور داشت. او دلیل نیامدن فرمانده نیروی انتظامی تهران را در مراسم یادشده، بیماری وی عنوان كرد و گفت كه پلیس هم‌سنگر عكاسان در پاسداری از حریم تاریخ، اعتقادات و انقلاب است و گردهم‌آیی امروز صرفا و ایجاد زمینه‌ای است؛ تا امور مشترك‌مان تسهیل یابد.

وی گفت كه پیش‌تر همیشه مسائل با ارتباط حل می‌شدند؛ اما ضروری بود تا سیستمی تعریف كنیم تا شاهد آثار این ارتباط و تعامل در فعالیت‌های پژوهشی، مستندسازی و مستندات اجتماعی باشیم.

به گمان این سرهنگ نیروی انتظامی كیفی كردن عكاسان در انجام فعالیت‌شان و نیز ارایه بهترین خدمات از نظر پلیس است و مشكلات تاكنون، به‌خاطر ملاحظاتی بوده كه در كار مشترك پلیس و عكاس‌ها تعریف نشده مانده بود.

وی اضافه كرد كه می‌خواهند برای محورهای مورد نظر عكاسان و مفاد مورد نظر كارشناسان پلیس و انجمن عكاسان بحران در سطح فرماندهی تهران بزرگ قدم بزرگی را در مستندسازی صحیح تاریخی برداند.

سپس تفاهم‌نامه یادشده میان انجمن عكاسان بحران و نماینده نیروی انتظامی تهران به امضا رسید و مفاد آن خوانده شد.

زاج‌كانی‌ها - رییس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر - نیز از نقش عكاس‌های خبری گفت و اینكه هرجا كه آن‌ها - نیروهای هلال احمر - رفته‌اند عكاس‌ها نیز با دوربین‌های لحظه ثبت‌كنشان حاضر بوده‌اند، یاد كرد و اذعان داشت كه كارشان تعریف شده نبود.

او به تشریح فعالیت‌های سازمان و بخش متبوع خود پرداخت و گفت كه با بانك ملت تفاهم‌نامه‌ای امضاء كرده‌اند تا با معرفی اعضا و افراد مورد نظر اعتباراتی را در اختیارشان قرار دهند.

وی سپس عكاسان را تشویق به داشتن كارت هلال‌احمر كرده و تاكید داشت هر جای دنیا به عنوان طالبان گیر بیافتید این كارت شما را نجات می‌دهد.

سرهنگ رحمانی‌پناه - یكی دیگر از معاون های نیروی انتظامی تهران - نیز در ادامه این مراسم از این نگرش كه عكاسان همواره پلیس را مقابل خود می‌دیدند، یاد كرد و گفت كه اكنون این ارتباط چهره به چهره باعث شده است تا یكدیگر را باور كنیم و شما - عكاسان - نیز فهمیدند پلیس آن نیست كه فكر می‌كردید.

وی سپس از خلاء فرهنگی هنری و ادبی در نیروی انتظامی گفت و به 221 هزار NGO مرتبط با نیروی انتظامی اشاره كرد كه تنها یكی از آن‌ها هنری است.

خامه‌یار - نماینده بنیاد شهید - نیز از امضای تفاهم‌نامه این بنیاد یا انجمن عكاسان بحران یاد كرد كه گویا پیش‌نویس آن آماده شده است.

وی همچنین به ضرورت مستندنگاری تاریخ انقلاب اشاره كرد و گفت: بسیاری از كسانی كه اسناد و خاطرات انقلاب را در سینه داشته‌اند از دنیا رفته و اكنون هیچ سندی از آنها به جا نمانده است.

وی تعهد و آمادگی بنیاد شهید را برای ثبت حرف‌ها و ناگفته‌های در حاشیه‌ی عكس‌های به‌جا مانده‌ از انقلاب عنوان كرد.

عبدالمجید حسینی راد - رییس مركز هنرهای تجسمی - هم آخرین سخنرانی این برنامه بود.

او نیز از رسانه‌ی عكاسی به عنوان رسانه‌ای قوی یاد كرد و گفت: بزرگ‌ترین اتفاقات تاریخ معاصر در قالب عكاسی به ثبت رسیده و شكی نیست در تاریخ معاصر و پس از انقلاب، عكاسی به عنوان رسانه‌ای قوی توانسته است قله‌های افتخار ما را فتح كند.

وی تشكیل انجمن عكاسان بحران را ابتكاری دانست كه الگو و نمونه‌ی خارجی ندارد و می‌تواند به‌عنوان سرمشق حتا در دنیا عمل كند.

حسینی راد همچنین عنوان كرد كه تشكیل انجمن عكاسی بحران در كلیت می‌تواند رویدادهای عكاسی بیشتری را با شكل‌گیری انجمن ملی عكاسان فراهم آورد تا حقوق مادی و معنوی عكاسان را جامه عمل بپوشاند.

در ادامه مراسم از چهار عكاس انقلاب به‌ترتیب اولویت زمانی كاری كه انجام داده‌اند، تقدیر شد. عباس ملكی به‌خاطر عكس‌هایی از حادثه‌ی 17 شهریور، عبدالحسین پرتوی به‌خاطر عكس ملاقات همافرها با حضرت امام (ره)، محسن شاندیز به‌خاطر عكس‌های اشغال لانه‌ی جاسوسی در 13 آبان و محمد صیاد برای عكس‌های واقعه‌ی طبس مورد تجلیل واقع شدند.

هدیه‌ی عباس ملكی را بنیاد شهید و بقیه را معاونت هنری تامین كرده بود.

در ادامه نیز كارت عضویت افتخاری انجمن عكاسان بحران به حسینی راد، خامه‌یار، امراحمدی - از طرف سردار طلایی -، زاج‌كانی‌ها و... داده شد.

در این مراسم همچنین یاد شهیدان هواپیمای C-130 گرامی داشته شد.