تبیان، دستیار زندگی
با وجود این که برخی افراد در فصل بهار احساس شادابی و نشاط می کنند، بسیاری هم احساس خستگی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواب آلودگی در بهار

مردی خواب آلوده


با وجود این که برخی افراد در فصل بهار احساس شادابی و نشاط می کنند، بسیاری هم احساس خستگی و خواب آلودگی دارند. به این مشکل «خواب آلودگی بهاری» می گویند. خوابیدن زیاد هم این مشکل را برطرف نمی کند. مصرف قهوه و چای، زدن آب سرد به صورت، گوش دادن به یک آهنگ شاد و تقویت روحیه می تواند به کاهش این مشکل کمک کند.

اگر بدن خودش را با این تغییرات فصلی تطبیق دهد، این احساس خستگی برطرف می شود.


علل خواب آلودگی بهاری

در این جا چند علت این خستگی و خواب آلودگی را بیان می کنیم:

1- در سرمای زمستان، رگ های سطحی بدن جمع و منقبض می شوند تا بدن گرمای کمتری از دست بدهد و دمای آن ثابت بماند. لذا خون و اکسیژن بیشتری به سمت اندام‌های داخلی و خصوصا مغز می رود.

زمانی که بهار فرا می رسد، با گرم شدن هوا، رگ های خونی گشاد و منبسط می شوند، لذا فشار خون کم می شود و بیشتر جریان خون به سمت پوست می رود و خون کمتری و اکسیژن کمتری به سمت مغز می رود. همچنین افزایش فعالیت سوخت و ساز بدن در بهار نیاز به اکسیژن بیشتری دارد، لذا اکسیژن کمتری به طرف مغز فرستاده می شود.

بدن ما، یا بهتر بگوییم مغز ما به مدت زمانی نیاز دارد که خود را با شرایط جدید وفق دهد و تا این هماهنگی صورت بگیرد حالت خواب‌آلودگی فصل بهار بروز می‌کند.

بدن بعضی از افراد سریعا با این شرایط جدید هماهنگ می‌شوند، ولی گروه دیگری برای هماهنگ شدن با تغییر دما زمان می‌خو‌اهند؛ مثلا در افراد مسن، زمان بیشتری طول می‌کشد تا از خواب‌آلودگی بهار و کسلی آن رها شوند.

2- دلیل دیگر این خواب آلودگی بهاری، عدم تعادل هورمونی در بدن است. هورمون ها یکی از علل احساس شور و شادی و انرژی در فصل بهار هستند. در این فصل طول مدت روشنایی روز افزایش می یابد، سروتونین (هورمون شادی آور) بیشتری در بدن ترشح می شود و تولید ملاتونین کاهش می یابد، لذا افراد احساس سرحالی و هوشیاری می کنند.

در اشخاص خواب آلود این روند به درستی انجام نمی شود.

3- علت دیگر خواب‌آلودگی در فصل بهار، تغییر ساعات خواب و بیداری است. عملا با توجه به کاهش طول شب و هم‌زمانی آن با جابه‌جایی ساعت‌ها، برنامه خواب افراد به هم می‌ریزد. برای ما خیلی سخت است که زودتر از موعد همیشگی بخوابیم و تا به این روند عادت کنیم زمان نیاز داریم.

4- علت چهارم که می‌تواند دلیل خواب‌آلودگی فصل بهار باشد در کسانی دیده می‌شود که دچار حساسیت فصلی هستند. این حالت کسلی در این گروه شدیدتر است و افرادی که به دلیل آلرژی بهاره و یا خرخر شبانه خواب مناسبی ندارند، دچار این مشکل می‌شوند.

راه های رفع خواب آلودگی

همین‌جا توصیه‌هایی دارم که می‌تواند به شما کمک کند تا این علل خواب‌آلودگی را از بین ببرید:

1) صبح‌‌ها یک برنامه ورزشی کوتاه مدت برای خودتان در نظر بگیرید و سعی کنید خود را در معرض نور آفتاب قرار دهید تا فعالیت شما باعث شود گردش خون‌تان منظم شده و هوشیاری خود را به دست آورید.

2) نوشیدن چای و قهوه در صبح کمک‌کننده است.

3) به تدریج سعی کنید زودتر از قبل بخوابید. این کار به راحتی میسر نیست و جبران یک تا یک و نیم ساعت تفاوت زمان خواب نیازمند زمان است. برای این منظور توصیه می‌کنم هر شب فقط یک ‌ربع زودتر از شب قبل بخوابید و هر چند روز تا یک هفته این یک ربع را به نیم ساعت و بیشتر افزایش دهید، مثلا اگر شنبه ساعت 23 می‌‌خوابید، یکشنبه 22:45 را انتخاب کنید و تا چهارشنبه آن را تمرین کنید، سپس 22:30 بخوابید و تا چهار روز بعد همچنان این روند را ادامه دهید. بدن‌تان عادت می‌کند که به مرور راس ساعت 22 و یا زودتر بخوابید و این کمبود خواب جبران می‌شود.

راه‌حل بعدی چرت 10 تا 15 دقیقه‌ای در بین روز است. به شرط آن که بیشتر از 15 دقیقه نخوابید، چون حس خواب‌آلودگی شما را بیشتر می‌کند.

نیره ولدخانی

بخش تغذیه و سلامت تبیان


منابع :

english.peopledaily

هفته نامه سلامت - دکتر خسرو صادق‌ نیت ، فلوشیپ بیماری‌های خواب

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.