تبیان، دستیار زندگی
قول نمی دهم حادثه ای رخ ندهد شناخت بیشتر مدیر جدیدحراست دستگاه ورزش، بهانه ای شد تا مصاحبه ای را با او داشته باشیم و از زبان خودش وی را بشناسیم. خارجی ها با فرهنگ ما سازگارترند یا خودمان؟ فراهانی در خصوص حضور مربیان و بازیكن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فراهانی: خانواده ها باید فرهنگ سازی كنند

قول نمی دهم حادثه ای رخ ندهد


شناخت بیشتر مدیر جدیدحراست دستگاه ورزش، بهانه ای شد تا مصاحبه ای را با او داشته باشیم و از زبان خودش وی را بشناسیم.

خارجی ها با فرهنگ ما سازگارترند یا خودمان؟

فراهانی در خصوص حضور مربیان و بازیكنان خارجی و نیز نقش حراست در كنترل آن ها گفت: "این قضیه از یك بعد فرهنگی و از بعد دیگر فنی است. در واقع اصلا حراستی نیست. یعنی اگر به دنبال ارتقای دانش فنی ورزش كشور باشیم ناچار به استفاده از مربیان خارجی هستیم و آن ها نیز با طیف وسیعی از مردم در ارتباط نیستند. شاید بهترین نمونه آن، برانكو باشد. با این كه گستره فوتبال بیش از سایر ورزش هاست ،با این حال وی با عده محدودی در ارتباط مستقیم است و حتی در برخی موارد خارجی ها یك قیودی را در ارتباط با فرهنگ كشور ما حفظ می كنند و به لحاظ فرهنگی منافاتی با مردم ما ایجاد نمی كنند. یعنی هنوز هیچ گزارشی در این خصوص ندیده ام ولی خیلی مسائل از ناحیه مربیان داخلی گزارش كرده اند و تنها یك مورد در مورد خارجی ها داشته ایم كه آن هم اقامتی بوده است و نه فرهنگی."

حراست ترسناک نیست

مدیركل حراست سازمان از لزوم تغییر فرهنگ حراست می گفت:" در آغاز فعالیتم تلاش كرده ام كه به نحوی فضا را بشكنم . در سیاست های خودهم اعلام كرده ام كه ما بنا نداریم مصداق "لولو خورخوره" باشیم. بلكه وظایف مشخصی داریم. من به طور جدی به همكارانم گوشزد كرده ام كه سیاست من در برخورد با افراد، توجه به هویت انسانی آن هاست تا شرایط روحی و روانی اشخاص را لحاظ كنند."

وی افزود:" من تمایل ندارم وقتی در سازمان یا در یك محیط ورزشی هستم، به چشم غریبه مرا ببینند بلكه انتظار دارم اعتماد قابل قبولی در سطح جامعه ورزش و افراد مرتبط ایجاد كنم."

قول نمی دهم حادثه ای رخ ندهد

فراهانی از وقایع ناخوشایند حراست در سال های گذشته با خبر است و خوب می داند كه حفظ امنیت ورزشگاه ها یكی از اصلی ترین وظایف اوست از این رو می گفت:" تیمی كه امنیت ورزشگاه ها را حفظ می كند تركیبی از نیروهای حراست سازمان و نیز نیروی انتظامی است و البته شاید عمده ترین قسمت را نیروی انتظامی به دوش دارد و تا حال نیز چنین كرده است."

وی برای پیشگیری از تكرار برخی حوادث گذشته گفت:" من فكر می كنم كه باید حوزه های كاری دقیق تر و تعریف شده تر باشند. ما مطالعات تطبیقی انجام داده ایم تا بدانیم دیگر كشورها برای حفظ امنیت ورزشگاه هایشان چه می كنند و چه تدابیری به كار برده اند و تلاشمان این است تا از تجربیات دنیا و نیز همكاران خود نهایت استفاده را ببریم."

فراهانی قول نداد كه اتفاقی نیفتد:" نمی گویم قول می دهم كه اصلا اتفاقی رخ ندهد، چون به هر حال ما با محیطی ویژه رو به رو هستیم محیطی كه گاهی التهاب های ویژه ای دارد و اتفاقات غیرقابل پیش بینی. از این رو دقیق شدن در تعریف كارها هم برای ما و هم برای نیروی انتظامی و تشریح وظایف برای تماشاچیان، مطبوعات و برگزاركنندگان مسابقات می تواند از موارد مهم پیشگیری از بسیاری آسیب ها باشد."

خانواده ها باید فرهنگ سازی كنند

مدیركل حراست به التهاب تماشاچیان و انتقال آن ها به اموال بیت المال نیز اشاره كرد:" توجه ویژه به این قضیه كه وقتی تماشاچی، التهاب میدان مسابقه را به شیشه و صندلی اتوبوس ها و یا نوامیس مردم منتقل می كند، ذهنیت بسیار بدی را برای مسابقه بعدی تداعی می كند، بدین معنی كه همه می اندیشند تا ابزارهای پیشگیرنده قویتر و با شدت عمل بیشتری را به خدمت بگیرند. لذا پدر و مادر و خانواده ای كه چشم انتظار رسیدن جوان خود است، باید زمینه های سالم سازی محیط را در درون خانواده فراهم كند."

مشكلات حراست های پیشین

فراهانی با گفتن "من وارث خدمات دوستان متعدد حراستی قبل هستم" به برخی مشكلات حراست در دوره های پیش اشاره كرد:" اگر حرفی می زنم نقد زحمات دوستانم نیست. شاید به تعبیر برخی ها، آرام ترین دوره كار حراست را من تحویل گرفتم ،ولی به نظرم عمده ترین مشكل دوره های پیش، نشناختن حیطه كامل وظایف بود. برای مثال به موضوع حجاب اشاره می كنم. حجاب یك مقوله فرهنگی است كه در چارچوب وظایف حراست نمی گنجد، ولی بعضا" حراست در این قضیه داخل شده است."

وی افزود: ما باید پاسخگوی توقعاتی باشیم كه در شرح وظایف ما نمی باشد یعنی توقعات از یك سو و وظایف ما از سوی دیگر، گسترده شد.لذا در ورود به حراست دو رسالت را تعریف كردیم: 1-بحث اطلاع رسانی صریح و شفاف به مسئولین مربوطه در داخل سازمان و در رده های مختلف و 2 ـ سالم سازی پیكره. پس در این دو محور فعالیت های خود را آغاز نمودیم.امیدوارم روزی بیاید كه هرشخصی خود مجری نظم و حافظ امنیت باشد."