تبیان، دستیار زندگی
غارنوردی همانقدر که می تواند تجربه شگفت انگیزی از یک نوع خاص سفر را برای شما رقم بزند، می تواند یک سفر پر دردسر هم باشد؛ البته به شرطی که بدون آمادگی های کافی به دل غار بزنید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پوشاک غارنوردی

غارنوردی همانقدر که می تواند تجربه شگفت انگیزی از یک نوع خاص سفر را برای شما رقم بزند، می تواند یک سفر پر دردسر هم باشد؛ البته به شرطی که بدون آمادگی های کافی به دل غار بزنید و تجهیزات مورد نیاز را همراه نداشته باشید. برای یک سفر غارنوردی شما نیاز به ابزارهایی دارید که تهیه کردنشان بدون آگاهی کافی امکان پذیر نیست. بنابراین پیش از خرید تجهیزات غار این مطلب را بخوانید تا بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید.

پوشاک غارنوردی

کلاه کاسکت

وسیله ای مناسب جهت حفاظت سر در برخورد با دیوارها و یا ریزش سنگ است. یک کلاه کاسکت ایده آل باید سبک و نرم و در عین حال مستحکم باشد. کلاه باید دارای بند مضاعف برای بستن در زیر چانه باشد و در روی آن سوراخ هایی جهت تهویه پوست و سر تعبیه شده باشد. همچنین محلی برای نصب چراغ پیشانی در جلوی کلاه ضروری است. این کلاه ها دارای رگلاژ قطری سر برای تنظیم هستند و فاقد لبه طراحی می شوند.

چراغ روشنایی

حرکت، حیات، دوام و بقاء غارنورد با نور و ذخیره نوری او رابطه مستقیم دارد. چراغهای روشنایی به سه دسته تقسیم می شوند.

پوشاک غارنوردی

الف- چراغهای برقی

این دسته از چراغ ها انرژی مصرفی را از پیل های خشک یا باطری ها تامین می کنند. از مزایای آن تمیزی در کار و راحتی در استفاده است و البته دارای معایبی چون حمل کردن مقدار زیادی پیل، باطری و لامپ را می توان نام برد. این چراغها دارای نوری مستقیم هستند و بیشتر جهت بازدید از شعبه های باریک و طولانی و امور شخصی کاربرد دارند. البته مشکل باطری و تنظیم نور در چراغهای جدید تا حدود زیادی رفع شده است.

ب- چراغهای استیلنی

وزن این چراغها در حدود 450 گرم است. یک چراغ 250 گرمی برای غارنوردی مناسب تر است و حدود 4 ساعت می تواند نور مورد نیاز غار را تامین کند. سوخت مصرفی آنها کربور خالص است که در ایران به نام کاربیت استفاده می شود. نور این چراغها به صورت پراکنده و پخش بوده و در بازدید از تالارها بیشتر کاربرد دارد. از معایب این چراغها دردسر در نحوه کار آنهاست.

پ- چراغهای مختلط

این دسته از چراغها ترکیبی از چراغهای برقی و استیلنی هستند. چراغ استیلنی به آسانی خاموش می شود و دوباره روشن کردن فوری آن در صورتی که در وضعیت مناسبی قرار نداشته باشیم آسان نیست. بنابراین در نوع چراغ های مختلط به محض خاموش شدن چراغ استیلنی چراغ برقی به طور خودکار روشن می شود.

لباس و انواع آن در غار

پوشاک غارنوردی

شکل جغرافیایی و شرایط آب و هوای درون غار، نوع پوشش شما را تعیین می کند. بد نیست بدانید که مهمترین عاملی که در زمان غارنوردی شما را آزار می دهد، آبهای روان و جاری هستند که از تونل های افقی سرازیر می شوند. شما در این تونل ها گاهی مجبور به سینه خیز رفتن هستید و ریزش آب در اکثر چاه های عمومی غار بدون شک سراپا خیستان می کند.

لباس غارنوردی به طور کلی باید مستحکم و ضخیم و راحت باشد. از نظر ساختار باید یک تکه باشد تا در هنگام عبور و خزیدن در معابر تنگ بتوان به راحتی عبور کرد و نوع زیپی بر نوع دکمه ای ارجعیت دارد.

سر آستینها و دم پاها باید با کش بسته شود تا خاک و گل به داخل لباس وارد نشوند. برای استحکام قسمتهایی که بیشتر با زمین در تماس اند مانند آرنجها و سر زانوها بهتر است یک تکه پارچه ضد خش بر روی آن وصله شده باشد.

لباسهای غارنوردی بنا به شرایط کار در غار به سه دسته تقسیم می شوند: نخی، الیاف مصنوعی و لباس زیر.

1- لباس نخی (غارپیمایی سبک): معمولا از جنس کتان هستند و در غارهای خشک کاربرد دارند ولی زود فرسوده می شوند.

پوشاک غارنوردی

2- لباسهای الیاف مصنوعی: این نوع لباسها برای حرکت در زیر آبشارها و محلهای مرطوب به کار می روند و از نفوذ آب به بدن جلوگیری می کنند. لباسهای نوع تگزا نیر مقاومتشان زیاد بوده و برای کارهای ویژه که حتی لباسهای نایلونی نیز پاره می شوند بسیار مفید است. لباس رویی از مدل (اورال) است و از مواد مصنوعی PVC ساخته می شوند و در نوعی دیگر از مواد پلی اورتان هستند که هم ضد آب هستند و هم بدن در آن تنفس می کند.

3- لباسهای زیر: لباسهای زیر نباید مانع از فعالیت و حرکت آزاد بدن شود بهتر است از لباسهایی با الیاف نازک پلار استفاده شود که در حالت خیس شدن گرمای بدن را حفظ نماید.

کفش غارنوردی

بهترین حالت برای یک کفش مناسب برای غارنوردی این است که کفش در مرحله اول باید دارای زیره ای محکم و مقاوم باشد تا به راحتی بتوان بر روی جاهای تیز و برنده قدم برداشت و در عین حال باید خاصیت چسبندگی آن مناسب باشد. همچنین چکمه های بلند لاستیکی این امکان را می دهند تا به راحتی در مناطق خیس و گل آلود حرکت کنیم.

دستکش

دستکش غارنوردی باید محکم و در عین حال انعطاف پذیر باشد. مزیت استفاده از دستکشها حفاظت از دستها در برابر رطوبت و خراشیدگی های احتمالی است و در عین حال از آلوده شدن گل و لای جلوگیری می شود.

ساک غارنوردی

این ساکها باید کم حجم بوده و قطرشان طوری باشد که بتوان به راحتی از یک حفره 60 سانتی متری عبور داده شوند. جنس پارچه آنها مقاوم و سبک بوده و می توان جهت کار در غارهای آبی از ساکهای ضد آب استفاده کرد. حداکثر ارتفاع و قطر این ساکها نباید بیش از 80 و 40 سانتی متر باشد و بهتر است از نظر فیزیکی به شکل یک استوانه ساخته شوند.

الهام مرادی

بخش گردشگری


برگرفته از غارهای ایران، اطلاعات