تبیان، دستیار زندگی
ترکیب بارسا با بر طرف شدن آسیب دیدگی ها اکنون بسیار قدرتمندتر از قبل شده است تیری آنری، خولیو باپتیستا. پاتریک وی یرا- حتی مایکل اوون. همگی عنوان می شدند اما هیچکدام نیامدند. هیچیک از این بازیکنان حتی به مذاکره هم ننشستند به...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویژه باشگاه های اروپا (بارسلونا )

ترکیب بارسا با بر طرف شدن آسیب دیدگی ها اکنون بسیار قدرتمندتر از قبل شده است


تیری آنری، خولیو باپتیستا. پاتریک وی یرا- حتی مایکل اوون. همگی عنوان می شدند اما هیچکدام نیامدند. هیچیک از این بازیکنان حتی به مذاکره هم ننشستند به جز پاپتیستا که او هم در نهایت راهی تیم رقیب یعنی رئال مادرید شد. این تابستان بارسلونا بیشتر بر روی بازسازی ترکیبش تمرکز داشت و نه ساختار تیمی.

اولویت امسال بارسا خرید بازیکنان بزرگ نبود و این تیم در آغاز این فصل هم با ترکیبی تقریبا مشابه فصل گذشته پا به میدان گذاشت تیمی که سال گذشته پس از شش سال قهرمان لالیگا شد. اما بیشترین هزینه در تابستان گذشته صرف تمدید بازیکنان موجود شد. ستارگانی نظیر رونالدینیو، ساموئل، اتوئو، دکو و ژاوی با بارسا تمدید کردند و کاپیتان کارلوس پویول هم در انتظارند.

بارسا این فصل تنها سانتیاس کوئررو از آتلتیک بیلبائو و مارک فن پرسی ز پی. اس وی آیندهوون را خریداری کرده است. فن برمل به خاطر استعدادش در یادگیری زبان اسپانیایی همگان را متعجب کرده است تا جایی که یک هفته در یک صومعه تنها به فراگیری مطلق این زبان روی آورد. با اینکه بارسا تنها دو بازیکن جدید خریده است در این تیم چهره های جدیدی هم دیده می شود و این به خاطر سپری شدن دوران طولانی مصدومیت برخی از بازیکنان است. او میلسون، گابری، تیاگو، موتان و هنریکا، لارسن از جمله بازیکنانی می باشند که دوباره به آغوش تیم بازگشته اند. در حالیکه آندره اینیستا تنها یکسال دیگر با بارسا قرار داد دارد هواداران در انتظار حضور لیونل سی به جای او هستند، چون مستعد آرژانتینی که در رقابتهای جام جهانی جوانان درخشش فوق العاده ای داشت. از سوی دیگر خبر جدایی سندرو راسل نایب رئیس با نفوذ این باشگاه به گوش می رسد.

به هر حال حضور بازیکنانی جوان و با استعداد در این تیم بارسا را به تیمی خطرناک در رقابتهای اروپا و لالیگا تبدیل کرده است. شکست مقابل چلسی در رقابتهای لیگ قهرمانان فصل گذشته همچنان در خاطر بازیکنان و هواداران بارسا مانده است و آنها در انتظار انتقام هستند.

تاکتیکها

فرانک ریکارد بر سیستم 3-3-4 که بسیار مورد علاقه اش است اصرار می ورزد. استفاده زیرکانه از توپ برپایه تواناییهای تکنیکی در کنار مهارت فردی بازیکنان. در خط دفاعی بلتی و جیووانی فن برونکهورست در کنار پویول و ادمیلسون حضور خواهند داشت. جلوی آنها رافائل مارکز هم می تواند نقش یک هافبک دفاعی را ایفا کند و اوله گوئر هم به عنوان ذخیره او محسوب می شود. مارکز در سایه میدان وظیفه توپ رسانی به دکو و ژاوی را نیز برعهده دارد و این دو هافبک تکنیکی باید پاسهای ارزشمند را برای مهاجمان ارسال کنند. مارک فن بومل هم در حرکات تهاجمی تیم می تواند نقش موثری ایفا کند و در گذار او آندره اینیستا ویتاگو موتو هم به خوبی می توانند از عهده این مسئولیت برآیند. ساموئل اتوئو هم در نوک خط حمله قرار می گیرد و به طور معمول رونالدینیو و لودویک ژولی هم پشت سر او بازی می کنند. علیرغم گلهای زیاد اتوئو در فصل گذشته حضور کم بازیکنان بارسا در محوطه جریمه حریف فرصتهای بسیاری را از این تیم گرفت. هر چند ماکسی لویز تا حدودی سعی در پر کردن این خلا داشت اما نتوانست آنطوری که باید انتظارات را برآورده کند اما بازگشت هنریک لارسن او می تواند نقش مهمی ایفا کند.

ورزشگاه

نیوکمپ (گنجایش 98600نفر) ورزشگاهی بزرگ در قلب شهر کاتالانها. مجموعه ای عظیم که بارسا را به باشگاهی همه منطوره تبدیل کرده است. وجود مینی استادیوم، موزه، سالن بسکتبال و سالن بسیاری از ورزشهای دیگر آن را به مجموعه ای بزرگ تبدیل کرده است با وجود چنین امکاناتی کسب نتایج ضعیف برای هواداران و اعضای این باشگاه غیرقابل تحمل است.

سرمربی

فرانک ریکارد- خونسرد، آرام و یکی از بهترین اشخاصی که تاکنون با آن برخورد کرده اید. این هلندی از آن دسته از مربیانی است که حاشیه ندارد و در کمال آرامش تسلط خاصی بر تیمش دارد.

بازیکن کلیدی

رونالدینهو-او در مرکز میدان کاری کرده است که دیگر کسی به فکر دکو و اتوئو و کارلوس پویول نیست. هافیکی خلاق که بیش از آنچه از او انتظار می رفت در میانه میدان موثر است.

بازیکن مورد توجه

دکو- بخاطر شوخ طبع بودن و درعین حال مهارت های ذاتی اش که او را از همه برزیلی ها جدا کرده است. بازیکنی زیرک که توانایی انجام کارهای خارق العاده ای را با توپ دارد.

سوابق در لیگ قهرمانان

چگونگی راهیایی: به عنوان قهرمان لالیگا.

نتایج در پنج سال گذشته

فصل 1-2000؛ عدم راهیایی از گروه ، کسب مقام سومی در گروه پس از میلان ولیدز

فصل 2-2001: مرحله نیمه نهایی (شکست مقابل رئال مادرید در مجموع با نتیجه 3 بر یک)

فصل 3- 2003: یک چهارم نهایی (دیدار مقابل یوونتوس در مجموع با نتیجه 3 بر2)

فصل 4- 2004؛ موفق به راهیایی به رقابتهای لیگ قهرمانان نشدند.

فصل 5- 2005: راهیایی به مرحله دم (شکست مقابل چلسی در مجموع با نتیجه 5-4)