تبیان، دستیار زندگی
جواد شمقدری در مراسم اختتامیه‌ی جشنواره‌ی نماز و نیایش با اشاره به اهمیت و جایگاه سینما در انتشار و ترویج معارف دینی و مفاهیم اسلامی گفت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معاون سینمایی : چرا روحانیت بعضا به سینما پشت كرده است؟!

معاون سینمایی : چرا روحانیت بعضا به سینما پشت كرده است؟!


جواد شمقدری در مراسم اختتامیه‌ی جشنواره‌ی نماز و نیایش با اشاره به اهمیت و جایگاه سینما در انتشار و ترویج معارف دینی و مفاهیم اسلامی گفت: نماز و نیایش زیباترین جلوه بندگی و عبودیت خداوند است و وظیفه یکایک هنرمندان و فیلمسازان ثبت و روایت این جلوه زیبای خلقت است.


معاون امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی افزود: سینمای ما وظیفه‌ایی غیرازاین ندارد و باید جوهره و مفهوم بلند نماز به مثابه تابش عالی‌ترین تجلی زیبایی هستی درآئینه سینما منتشر شود.

شمقدری:انقلاب اسلامی رویکرد به سینما را تغییر داده است، سینمایی که در خدمت غفلت بشر بوده را دچار تحول ساخت و رویکرهای تازه و افق جدیدی برای آن ترسیم کرد.

وی ادامه داد: سینما درغرب و هنرهای غربی متاسفانه، درخدمت غفلت انسان قرارگرفته است. تاریخ یکصد ساله سینمای غرب در جهت دورشدن بشر از معنویت، عبودیت و لمس حضورخدا درابعاد مختلف زندگی بوده و بیشتربرمحور خواسته‌های نفسانی و خودخواهی‌های بشر شکل گرفته است.

معاون امورسینمایی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ما مناسبات جهان را دگرگون کرده خاطرنشان كرد: انقلاب اسلامی رویکرد به سینما را تغییر داده است، سینمایی که در خدمت غفلت بشر بوده را دچار تحول ساخت و رویکرهای تازه و افق جدیدی برای آن ترسیم کرد.

وی ادامه داد: البته باید اشاره کنم با توجه به تاریخ سی ساله انقلاب، سینمای ما در این زمینه کارنامه چندان درخشانی ندارد.

شمقدری با اشاره به جلسه‌ایی که ساعاتی پیش از مراسم اختتامییه با جمعی از طلاب حوزه علمیه قم داشته عنوان کرد: دراین نشست طلبه‌های عزیز مطالبات به حقشان را مطرح کردند و قطعا، دغدغه‌های آن‌ها وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند ولی نکته مهم این است اگر قراراست سینمای ایران به رسالت اصلی خویش برگردد همه ما و شما وظیفه داریم.

وی تصریح کرد: بیش ازهمه، این مسئولیت بر دوش کسانی است که حافظ معارف اسلام هستند، کسانی که بزرگ‌ترین وظایفشان درحوزه دین، تولید معرفت اسلامی و اعتلای مفاهیم دینی و تولید مفاهیم و معانی مذهبی است؛ همان کاری که درحوزه‌ها انجام می‌شود دارای مراحل مختلف است که باید پیگیری و انجام شود.

معاون امور سینمایی با اشاره به جشنواره ملی نماز و نیایش درشهر قم و مراسم اختتامیه آن خاطرنشان كرد: خیلی خوب تر می‌شد اگرعزیزان طلبه در این مراسم و این گونه برنامه‌ها حضور پررنگ تری می‌یافتند چرا که ما هم فرصت بیشتری می یافتیم تا از دیدگاه‌ها و نظراتشان بهره‌مند شویم.

وی اضافه کرد: روحانیت عزیزو طلبه‌ها مطالبه به حقشان را مطرح کردند ولی اجازه بدهید من نیز، این حق را داشته باشم بپرسم چرا جریان روحانیت به موضوعی مثل سینما بعضا، پشت کرده است و این مطالبه سینماست که شما هم درتولید معانی و معرفی ظرفیت‌های معنایی حوزه دین مشارکت کنید.

به گفته وی به برکت حوزه‌های علمیه مخازن ارزشمند علوم دینی و مفاهیم اسلامی همواره تا دوردستها را سیراب می‌سازد.

شمقدری:شایسته است چندین برابر کارهای فقهی با تولید مفاهیم و معارف دینی و تحلیل‌ها و استنباطات دینی در قالب نو، قصه، روایت، فیلمنامه ، سینما و فیلم در اختیار مخاطبان وعلاقمندان قراردهیم

وی اظهار داشت: حوزه‌ها به مثابه چشمه‌ها و مخازن سرشاری هستند که تا دورترین نقاط و سرزمین‌های خشک و بی آب جاری هستند. این اما به شیوه سنتی صورت می‌گیرد و دوستان تلاش می‌کنند تا سطل سطل آب را به دوردست‌ها برسانند ولی امروز دیگر شیوه‌های سنتی خیلی جواب نمی‌دهد، اگر دیروز آب را سطل سطل به نیازمندان و مناطق دوردست می رساندیم امروز نیاز به سیستم آبیاری قوی و گسترده داریم و سینما به نظرم می‌تواند واسطه این امر باشد و دراین عرصه هم نبض آن در فیلمنامه است که شما عزیزان و طلبه‌ها می توانید در خلق آثار غنی و پرمحتوا نقش داشته باشید.

شمقدری با بیان اینکه جامعه تشنه معرفت دینی و اسلامی است تاکید کرد: شایسته است چندین برابر کارهای فقهی با تولید مفاهیم و معارف دینی و تحلیل‌ها و استنباطات دینی در قالب نو، قصه، روایت، فیلمنامه ، سینما و فیلم در اختیار مخاطبان وعلاقمندان قراردهیم و تعامل حوزه علمیه و سینما، همکاری و همفکری سینماگران و روحانیون و طلبه ها در این زمینه تاثیرگذار است.

وی اظهار امیدواری کرد: جشنواره نماز و نیایش که قطعا، تداوم و استمرارخواهد داشت بسترساز این تعامل و تلنگری باشد تا وظیفه و رسالتمان را یادآور شویم و متمرکز و هدفمند به بهره گیری از سینما در راستای ترویج و انتشارمعارف و مفاهیم دینی و بیان زیبایی شناسانه آن اقدام نماییم.

جشنواره فیلم نماز و نیایش ازدوره بعد به صورت بین المللی برگزار می‌شود و انجمن سینمای جوانان ایران با توجه به نقش تعیین کننده سینما و کارکردهای گسترده آن می‌کوشد با گسترش ابعاد برگزاری جشنواره در مقیاس بین المللی گام های موثرتری را دراین حوزه بردارد.

هاشم میرزاخانی مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران با بیان این مطلب افزود: جشنواره نماز و نیایش دراین دوره همزمان درسی استان کشوربرگزارشد و این به همت سینمای جوان و یکایک سرپرستان دفتر سینمای جوان و با همکاری و تعامل مدیران کل فرهنگ و ارشاد امکان پذیرشد و وظیفه خودم می‌دانم از همه عزیزانی که در برگزاری این رویداد معنوی همکاری داشته اند تشکر می کنم .

وی همچنین، خبر راهیابی مستقیم فیلم‌های برگزیده این جشنواره به بخش مسابقه جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران را اعلام کرد و افزود: سعی می کنیم با تاسی از سیاست‌ها و دغدغه های معاونت محترم سینمایی جناب آقای شمقدری با برنامه‌ریزی جدی‌تر نسبت به توسعه و تولید بیشتر فیلم‌های قرآنی و دینی قدم برداریم و انجمن سینمای جوانان در این زمینه رویکرد حمایتی و تشویقی دارد.

محمدحسین استاد خواستار برگزاری بین‌المللی دوره پنجم جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم شامگاه گذشته در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین با اشاره به رشد كمی و كیفی آثار چهارمین دوره جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین نسبت به دوره‌های گذشته بیان كرد: در بخش فیلم 400 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و ما در این بخش شاهد رشد خوبی در زمینه ارسال آثار بودیم.

وی همچنین با تقدیر از تلاش دست‌اندركاران برگزاری این جشنواره اظهار كرد: انجمن سینمای جوانان ایران و همچنین انجمن سینمای جوان قم برای برگزاری این جشنواره تلاش‌های بسیاری داشتند كه این تلاش و همت قابل تقدیر است.

استاد از ارسال 155 اثر در بخش فیلم نامه خبر داد و تصریح کرد: در بخش عكس نیز 320 قطعه عكس به دبیرخانه جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین ارسال شد كه آثار برتر معرفی شده و همچنین بخشی از این آثار نیز در قالب نمایشگاهی در حاشیه جشنواره در معرض دید عموم قرار گرفت.

وی با اشاره به مشاركت خوب هنرمندان برای شركت در چهارمین جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین گفت: از 26 استان در هر سه بخش فیلم، فیلمنامه و عكس شركت‌كننده داشته‌ایم‌ و یکی دیگر از ویژگی‌های این جشنواره مشاركت بانوان بود و آثار قابل توجهی از سوی بانوان به جشنواره ارائه شد.

مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اشاره به سخنان رهبری قم را مذهبی ترین شهر ایران برشمرد و گفت:بر همین اساس است که باید استان قم در همه عرصه‌های دینی و مذهبی پیشتاز باشد.

مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره ملی نماز و نیایش عصر روز گذشته پنجشنبه ـ 5 اسفند ماه ـ با حضور جواد شمقدری معاون سینمایی، هاشم میرزاخانی رئیس هیات مدیره و مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران، فرج الله سلحشور فیلمساز ، شفیع آقامحمدیان مدیر عامل مرکز کسترش سینمای مستند و تجربی،محمد حسین استادآقا مشاور وزیر، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر جشنواره، حسین جوادی قائم مقام مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، یزدان عشیری مدیر روابط عمومی سینمای جوان کشور، سعید الهی، مصطفی راور، محمدرضا شفاه، اولیاء زاده و.. از داوران و انتخاب بخش‌های مختلف جشنواره،رئیس شورای شهر، شهردارو جمعی از مدیران و مسئولان استان در شهر قم برگزار شد.

بخش سینما وتلویزیون تبیان


منبع:ایسنا