تبیان، دستیار زندگی
پوشش و حجاب پرتوئی از آفرینش الهی است که فلسفه وجودی آن حفظ مقام و ساحت مادی و معنوی زن و مرد و زمینه ساز رشد و کمال آن ها تا مراتب عالی انسانیت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قانونی به نفع بانوان

حجاب برتر


پوشش و حجاب پرتوئی از آفرینش الهی است که فلسفه وجودی آن حفظ مقام و ساحت مادی و معنوی زن و مرد و زمینه ساز رشد و کمال آن ها تا مراتب عالی انسانیت است. پوشش و حجاب پرتوئی از آفرینش الهی است که فلسفه ی وجودی آن حفظ مقام و ساحت مادی و معنوی زن و مرد و زمینه ساز رشد و کمال آن ها تا مراتب عالی انسانیت است.


جنس زن از دیدگاه اسلامی دارای شخصیت شایسته و موقعیتی الهی است که می تواند مدارج کمال را طی کرده و به مراتب عالی انسانیت راه یابد. دامن زن مدرسه انسان کمال جو است و جایگاه الهی و والای این گوهر آفرینش اقتضاء دارد که در قلعه مستحکم حجاب و پوشش قرار گیرد تا ارزش های او مصون و محفوظ بمانند.

علی (علیه السلام) می فرماید: روزی با گروهی از اصحاب خدمت رسول خدا بودیم، آن حضرت به اصحابش فرمود: «صلاح و مصلحت زن درچیست؟» هیچ کس نتوانست جواب صحیحی بدهد، وقتی که اصحاب متفرق شدند من به خانه رفتم و موضوع سؤال رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) را به فاطمه (علیها السلام) گفتم، فرمود: من جوابش را می دانم:

«صلاح زن در آن است که مردان بیگانه را نبیند و مردان بیگانه هم او را نبینند.»

هنگامی که خدمت رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) رسیدم عرض کردم فاطمه (علیها السلام) در پاسخ سؤال شما چنین فرمود: پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) سخن (پخته و حساب شده و منطقی) زهرا(علیها السلام) را پسندید و فرمود: «فاطمه پاره تن من است.» [1]

توضیح اینکه: پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) این مسأله مهم اجتماعی را در معرض افکار عمومی اصحاب قرار داد، تا آنها اظهار عقیده کنند، ولی جواب هیچ یک از آنها مورد پسند پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) واقع نشد، ولی حضرت زهرا که از دامن وحی بزرگ شده و هم خود زن بود و حتماً در این مورد صلاح زنان را به خوبی درک کرده بود، سعادت واقعی بانوان را در پوشش دانست و رسول اکرم سخن حساب شده و پر مغز زهرا را پسندید و او را پاره تن خود معرفی کرد، یعنی این سخن نیز از وجود من و مکتبم ریشه می گیرد.

اگر زنان، خود را از پوشش اسلامی درآورند و همه جا وسیله چشم چرانی مردان گردند، وقتی که مردها انواع تمتعات و لذات را از آنها بردند، دیرتر زیر بار ازدواج می روند در این صورت، علاوه بر اینکه به اجتماع ضرر و صدمه می رسد به خود جامعه بانوان نیز ضرر می رسد و روز به روز به دختران و زنان مجردافزوده خواهد شد.

شوخی کردن مرد با زن نامحرم، کمین گاه دیگر شیطان است. همان گونه که

زن وظیفه دارد از شوخی با مرد نامحرم خودداری کند و در موقع سخن گفتن

با مرد نامحرم به گونه ای سخن نگوید که نظر او را به خویشتن جلب نماید،

مرد نیز وظیفه دارد از شوخی کردن با زن نامحرم اجتناب کند

آری رعایت حجاب و پوشش اسلامی از جهات مختلف به نفع بانوان است:

1- بهتر می توانند مقام و منزلت و ارزش وجودی خودشان را دراجتماع محفوظ بدارند و خویشن را از معرض دید چشمهای بیگانگان نگه دارند.

2- بانوان با رعایت پوشش اسلامی بهتر می توانند مراتب وفاداری و علاقه خودشان را نسبت به همسرشان به اثبات رسانند و در آرامش و صفا و گرمی خانواده کمک نمایند و از به وجود آمدن بدبینی و اختلافات و مشاجرات جلوگیری به عمل آورند و دریک کلام، بهتر می توانند دل شوهر را به دست آورند و جایگاه خویش را تثبیت نمایند.

3- با رعایت حجاب اسلامی جلو چشم چرانی ها و لذت جویی های غیرمشروع بصری مردان بیگانه را می گیرند و بدین وسیله از اختلافات و بدبینی های خانواده ها می کاهند و به استحکام و ثبات و آرامش آنها کمک می نمایند.

4- با رعایت پوشش اسلامی بهترین کمک را به نسل جوان و مردان مجردی که امکان ازدواج ندارند انجام می دهند و از فسادها و انحراف ها و ضعف اعصاب های جوانان که نتایج سوئش در نتیجه عائد خود بانوان خواهد شد جلوگیری می کند.

5- اگر همه بانوان حجاب اسلامی را کاملاً رعایت نمایند هر زنی که همسرش از منزل خارج می شود اطمینان دارد که در برابر بدحجابی ها و طنازی ها و خودنمایی های زنان کوچه و بازار قرار نمی گیرد تا دلش را ببرند و از صحت و علاقه اش نسبت به خانواده بکاهند.

حجاب

همان گونه که زنان با رعایت حجاب درطریق سعادت خانواده گام برمی دارند ،مردان نیز باید با رعایت عفت درتامین سعادت خانواده سهیم باشند. عفت ،صفتی است درانسان که او را ازغلبه شهوت بازمی دارد. رعایت عفت، مرد را نسبت به زن و فرزندانش دلبسته می سازد و او را از شهوت پرستی که یکی ازعوامل بی توجهی نسبت به همسر و فرزندان است، حفظ می کند. شهوت پرستی عامل فروپاشی زندگی است.

عفت زندگی ها را حفظ می کند و به آن ها استحکام می بخشد، نیازی به گفتن ندارد که هرعاملی که در استحکام خانواده موثرباشد، از موجبات سعادتمندی آن نیز به حساب خواهد آمد. از لوازم دستیابی به عفت، خودداری مردان از نگاه کردن به زنان نامحرم است. نگاه به نامحرم ،مقدمه فساد جنسی است، در حالی که پاکی نتیجه بازداشتن نگاه از نامحرمان است. نگاه به نامحرمان، همچنین زمینه سازفتنه ها و جرایم جنسی است. نگاه حرام ، غریزه جنسی را برمی انگیزد و به این وسیله چشم ، عقل حقیقت بین را کور می کند و زمام اختیار انسان را به دست شهوت می سپارد و زمانی که زمام اختیار انسان در دست شهوت قرار گرفت، امکان وقوع هرفتنه و فساد و جنایتی به دست او امکان پذیر است.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله) فرموده است. ازعوامل دیگری که می تواند زمینه ساز انحراف جنسی باشد، تماس جسمی مرد بازن نامحرم است. تماس جسمی مرد با زن نامحرم، هر چند که اندک باشد، در اسلام تحریم شده است:

«هرکس با زنی نامحرم دست بدهد، روزقیامت با دست هایی که به زنجیر بسته شده است، وارد محشر شده و به طرف جهنم برده خواهد شد. » (2)

شوخی کردن مرد با زن نامحرم، کمین گاه دیگر شیطان است. همان گونه که زن وظیفه دارد از شوخی با مرد نامحرم خودداری کند و در موقع سخن گفتن با مرد نامحرم به گونه ای سخن نگوید که نظر او را به خویشتن جلب نماید، مرد نیز وظیفه دارد از شوخی کردن با زن نامحرم اجتناب کند.

پی نوشت:

[1] نکاح المستدرک – ب21 خ 4

[2] وسایل الشیعه جلد 14 ، ص 143

فرآوری: کهتری

بخش خانواده ایرانی


منابع:

زینب خوشخو - مدرسه علمیه حضرت نرجس(علیها السلام)

علی آشناداود زاده - خانه حجاب صدف

فصلنامه قرآنی کوثر / شماره 33

 مقالات مرتبط:

زن یا ملکه زیبایی؟ 

لباس رزم زنانه!

خواننده ای که حجاب را برگزید!

حجاب محدودیت است!؟ 

حجاب ، نفعی برای مردان!؟  

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.