تبیان، دستیار زندگی
اصغر فرهادی: این فیلم نبرد بین خیر و شر نیست...، نمی‌خواستم فیلم اخلاق گرایانه بسازم...،"چند روز مانده به 18 تیر" را می سازم... در آستانه ی اكران " چهارشنبه سوری " اصغر فرهادی از آخرین ساخته‌اش كه توانست از جشنواره ی بیست و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشست"چهارشنبه سوری" در خبرگزاری ایسنا برگزار شد


اصغر فرهادی: این فیلم نبرد بین خیر و شر نیست...، نمی‌خواستم فیلم اخلاق گرایانه بسازم...،"چند روز مانده به 18 تیر" را می سازم...

در آستانه ی اكران " چهارشنبه سوری " اصغر فرهادی از آخرین ساخته‌اش كه توانست از جشنواره ی بیست و چهارم ، سیمرغ بهترین كارگردانی را برای او به ارمغان آورد طی نشست گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا )سخن گفت . فیلمی که دركارنامه ی فرهادی سومین فیلم سینمایی‌ بعد از«رقص در غبار» و «شهرزیبا» به شمار می رود و به عنوان فیلم منتخب مردم در این دوره از جشنواره هم شناخته شد.

"چهارشنبه سوری" كه در آن حمید فرخ نژاد ، هدیه تهرانی ،ترانه علیدوستی و پانته‌آبهرام حضور دارند روایت شب آخرین چهارشنبه سال است كه "روحی"» برای كار به خانه خانواده‌ای از طبقه متوسط می‌رود و ... .

به گزارش خبرنگار هنری ایسنا ، اصغر فرهادی، همزمان با اکران فیلم در پاسخ به اینكه آیا "چهارشنبه سوری" همان فیلمی است كه قرار بود به عنوان سومین فیلم خود بسازد، می‌گوید : بعد ازساخت «شهر زیبا» دو طرح داشتم كه یكی نامش « چند روز مانده به 18 تیر» و دیگری «چهارشنبه سوری» بود. بعد از آشنایی با آقای حقیقی او مرا ترغیب كرد كه «چهارشنبه سوری» را بنویسیم، چون فیلم نامه «18 تیر» نیاز به شرایط بازتری داشت به همین دلیل آن فیلم نامه را كه خیلی هم دوست داشتم و معتقدم به لحاظ اجرا متفاوت بود، كنار گذاشتم البته همچنان منتظرم روزی آن را بسازم.

اصغرفرهادی در ادامه تصریح كرد: از مدتها قبل موضوع پنهان كاری و ریا كاری كه در فیلم چهارشنبه سوری مطرح می‌شود، همراه من بود و به دنبال بستر و قصه‌ای برای مطرح كردن آن می‌گشتم وسرانجام زمانیكه با كارگری كه برای نظافت به منازل می‌روند، مواجه‌ شدم به فكرم رسید برای واردن شدن به خلوت یك خانواده شخصیت خوبی است.

وی كه به همراه مانی حقیقی تجربه نگارش تیمی فیلم نامه «چهارشنبه سوری» را داشته است گفت: تجربه فیلم نامه نویسی تیمی را از مجموعه تلویزیونی داستان یك شهر، رقص در غبار و ارتفاع پست داشته‌ام، اتفاقا قرار بود «چهارشنبه سوری» را مستقل بنویسم اما زمانیكه فیلم «آبادان» مانی حقیقی را دیدم و با هم درباره فیلم صحبت كردیم همان روز بود كه بدون هیچ برنامه‌ای كه از قبل داشته باشیم، تصمیم گرفتیم «چهارشنبه سوری» را با هم بنویسیم.

فرهادی در ادامه تصریح كرد: در ابتدای همكاری با مانی حقیقی طرح «چهارشنبه سوری» نوشته شده بود و با آنچه امروز به تصویر درآمده كمی متفاوت تر بود، در واقع ماجرا بحرانی تر ازداستان فعلی بود.

وی معتقد است : داستان چهارشنبه سوری یك روز پر از بحران و تشنج را روایت می‌كند و از ابتدا برای خودم مشخص بود كه پایان بندی فیلم باید در یك آرامش ظاهری رخ بدهد، آرامش و سكونی كه در آن پراز تشنج و بحران است.

وی درباره این موضوع كه چندی است مطرح شده،«بزرگترین ضعف سینمای ایران فیلم نامه است» و دراین راستا تیمی كاركردن می‌تواند مفید باشد به ایسنا می‌گوید:این گونه نیست، این موضوع به غلط در صحبت ها مطرح می‌شود و احساس می‌كنم یك نوع بی انصافی اتفاق افتاده چون ما نمی توانیم بگوییم در كارگردانی خیلی قوی‌تر از فیلم نامه نویسی هستیم بنابراین این مقایسه‌ها را قبول ندارم و معتقدم با شرایط موجود، این فیلم نامه نویسی كه وجود دارد اگر چه ضعف دارد اما از حرفه‌های دیگر سینما خیلی عقب نیست، همه به یك اندازه عقب هستند و همه به یك اندازه رشد پیدا كرده‌اند.

فرهادی در عین حال معتقد است: كار تیمی در نگارش فیلم نامه یكی از راههایی است كه می‌تواند نقاط ضعف این بخش را بپوشاند و فكر می‌كنم یكی از دلایلی كه در ایران كمتر كار تیمی اتفاق افتاده است بر می‌گردد به اینكه تیم واقعی كه افراد با هم هماهنگ باشند خیلی به سختی شكل می‌گیرد. البته این موضوع بدان معنی نیست افراد كه با هم كار می‌كنند، نگاه مشترك و سلیقه‌ مشترك داشته باشند، اتفاقا اگر جاهایی بین آنها تفاوتهایی باشد به بهبود فیلم نامه كمك می‌كند.

وی در ادامه تصریح كرد: نگاه من و مانی حقیقی در یكسری از وجوه در سینما متفاوت است و این موضوع خیلی به فیلم نامه كمك كرد به دلیل اینكه طرف مقابل من كسی نبود كه مدام من را تایید كند یا من او را تایید كنم به همین دلیل هیج حركتی در فیلم نامه بدون متقاعد كردن یكدیگر رخ نداد ، هر چند كه از ابتدا این قرار را با هم گذاشته بودیم كه در نهایت یك نفر تصمیم بگیرد.

اصغر فرهادی در ادامه ی گفتگو با خبرنگار ایسنا در پاسخ به این پرسش كه ارزیابی‌اش به عنوان كارگردان از دلایل استقبال مردم ازاین فیلم نسبت به دو ساخته قبلی‌اش از این فیلم چیست، می‌گوید: در فیلم های «شهر زیبا» و «رقص در غبار» هم هنرپیشه‌های شناخته شده‌ای حضور داشتند، اما اگر طبق پیش‌بینی ها «چهارشنبه‌سوری» در فروش موفق باشد به نظرم به دو دلیل بر می‌گردد، یكی اینكه دو فیلم قبلی‌ام در شرایط خیلی خوب و مناسبی به نمایش در نیامدند و شاید بتوانم بگویم «رقص درغبار» اصلا اكران نشده است و دلیل دیگر به موضوع و قصه‌ای برمی‌گردد كه در چهارشنبه سوری اتفاق می‌افتد، این قصه به مردم نزدیك‌تر است، به دلیل فضا و نوع ماجرایی كه در چهارشنبه سوری اتفاق می‌افتد، آدمها بیشتر این قصه را لمس كردند و با شخصیتهای فیلم همذات پنداری كرده اند و اتفاق دیگر واقع گرایی فیلم است، چهارشنبه سوری خیلی تلاش كرده است یك روز واقعی از زندگی یك خانواده را روایت كند.

وی درباره زمان اكران فیلم با توجه به اینكه كمتر تهیه كننده و سینماگری حاضر است در این فصل فیلم خود را اكران كند، گفت: در كار پخش فیلم، هیچ تاثیری نداشتم و سعی كردم بیشتر نظرم را مطرح كنم و هیچ فشاری نیاورم. درعین حال معتقدم تبلیغاتی كه در جشنواره بر روی فیلم شد و اسم فیلم بارها تكرار شد خودش یك تبلیغ است. موضوع دیگر برای نمایش چهارشنبه سوری در این فصل سال برمی‌گشت به موضوع و فصلی كه داستان فیلم در آن اتفاق افتاده بود، می‌خواستیم با شرایط و محیط پیرامونی مخاطب هماهنگی باشد تا او بیشتر با موضوع فیلم همراه شود و مسلما اگر در گرمای تابستان فیلم به نمایش در می‌آمد، این حس كمتر در تماشاگر ایجاد می‌شد.

اصغر فرهادی درادامه، درباره انتخاب سه بازیگر محوری فیلم كه بهترین كاندیدها بودند و می‌توان كسی را به غیر ازآنها تصور كرد، می گوید:ا ولین صحبتهای كه در مرحله نگارش فیلمنامه با آقای حقیقی داشتیم، این بود كه چه كسانی این نقشها را بازی كنند و من از ابتدا همین سه نفر را معرفی كردم و از همان مراحل نگارش فیلم نامه بدون اینكه تهیه كننده‌ای داشته باشیم با این سه هنرپیشه به توافق اولیه رسیدیم و در مرحله نگارش براساس توانایی های این دوستان فیلم نامه را نوشتیم به همین دلیل نقشها بگونه‌ای اجرا شده است كه گویی كسی غیر از این دوستان نمی‌تواند آنها را بازی كند.

وی افزود: حتی در نوشتن شخصیتهای فیلم سعی كردیم، بگونه‌ای عمل كنیم كه به بازی آنها كمك كند و برای ما خیلی مهم بود چون ماجرای فیلم در یك فضای محدود اتفاق می‌افتد و فكر می‌كردیم بازیهای جذاب می‌توانست به ریتم فیلم كمك كند.

فرهادی درباره انتخاب نقش «سیمین» گفت: یكی از سختیهای این فیلم، انتخاب نقش سیمین بود، این نقش، یك نقش چند بعدی است و مطمئنا اگر آدمی انتخاب می‌كردم كه در چهره‌اش یك مقدار بدجنسی بود، این فیلم شبیه به فیلمهای می‌شد كه بین آدمها خطوط می‌كشند و آدمها را به بد و خوب تقسیم می‌كنند بنابراین برای من مهم بود كه این نقش، نقشی شود كه بتوان آن را باور كرد و به آن نگاه منفی نداشت و سرانجام خانم پانته آبهرام انتخاب شدند كه خیلی خوب توانستند از عهده نقش برآیند.

به گزارش ایسنا وی در پاسخ به سئوالی، كه به موضوع فیلم چهارشنبه سوری برمی‌گشت گفت: موضوع فیلم فراتر از مطرح كردن بحث خیانت است و بیشتر قصد مطرح كردن، موضوع پنهان كاری را داشتم چون نمی‌خواستم فیلم اخلاق گرایانه بسازم ، می‌خواستم این موضوع را كه هم به دنبال پنهان كردن خودشان و بازی در نقش دیگر هستند را مطرح كنم.

فرهادی می‌گوید: آنچه قصه «چهارشنبه سوری» را برای من جدید می‌كرد - چون معتقدم مثلث عشقی بارها در تاریخ سینما و ادبیات نمایشی ما اتفاق افتاده است- این بود كه بتوانم به همه ی اضلاع این مثلث حق بدهم یعنی بتوانم موقعیتی را ترسیم كنم كه یكسری آدمها گرفتار شده‌اند و برای خلاصی از آن توانایی ندارند.

وی افزود: تراژدی «چهارشنبه سوری» نبرد بین شر با خیر نیست - همان طور كه در شهرزیبا هم نبود- همه آدمها كه با هم دعوا می‌كنند، همه آدمهای خوبی هستند و فیلم تلاش می‌كند در روایت آنها منصف باشد و كسی را گناهكار نشناسد، من در فیلم قبلی ام نیز سعی كردم به راحتی قضاوت نكنم.

«چهارشنبه سوری» از فردا چهارشنبه در سینماهای تهران به نمایش عمومی در خواهد آمد

و فرهادی بهترین شیوه تبلیغ و اطلاع مردم از نمایش این فیلم را خود مردم می‌داند. فیلمی كه برای او سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم را در جشنواره به همراه داشت.

این فیلم سیمرغ بهترین كارگردانی ،بهترین بازیگر نقش اول زن برای هدیه تهرانی، بهترین تدوین را برای هایده صفی‌یاری از جشنواره بیست و چهارم فجر به همراه داشت .

لینک ها :

g>

 ویژه نامه جشنواره فیلم فجر 84 

 "چهارشنبه‌سوری" سینمایی‌ها در سینمای مطبوعات 

 تلاش برای اکران فیلم "چهارشنبه سوری" همزمان با این روز 

 گفت و گو با اصغرفرهادی کارگردان "چهارشنبه سوری" 

 فرهادی برای ساخت "چهارشنبه سوری" از المان های ساده الهام گرفته بود