تبیان، دستیار زندگی
بازاریابی ‌بحثی ‌درباره ‌مشتریان ‌و ‌بازار ‌است. ‌یک ‌شرکت ‌برای ‌آن‌که ‌موفق ‌باشد ‌باید ‌اهداف ‌خود ‌را ‌بر ‌روی ‌آرزوهای ‌مشتری ‌و ‌الزامات ‌بازار ‌تنظیم ‌کند. ‌بنابراین ‌بازاریابی ‌از ‌این ‌منظر ‌یک ‌ابزار ‌مدیریت ‌است. بازاریابی ‌آمیزه‌ای ‌از ‌محصولا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در بازارهای جهانی قدرتمند باشیم


شاید خیلی از ما با شنیدن عبارت بازاریابی به یاد تبلیغات بیفتیم اما باید بدانیم که میان بازار یابی و تبلیغات تفاوت هست.به عبارتی بازاریابی اعم از تبلیغات است و بسیار گسترده تر از آن.اهمیت بازاریابی در آن است که فرآیند تولید دنیا امروزه به شدت متکی به بازاریابی است.


بازاریابی

بدون شک اولین هدف هر بنگاه تولیدی کسب در آمد و سود است و برای این منظور چاره ی ندارد جز جلب رضایت مشتری؛ این هدف تامین نمیشود مگر با اتخاذ ابزارهای مدیریتی مناسب.

از آن مهمتر زمانی است که بنگاه نگاهی هم به بازارهای بین المللی داشته باشد و بخواهد با بنگاه های خارجی رقابت کند.باید گفت که امروزه در فرایند تولید تا عرضه بازاریابی حرف اول را میزند.

در حالت کلی در موضوع تولید و فروش امروزه دو دیدگاه متفاوت وجود دارد :

دیدگاه اول كه آنرا دیدگاه مبتنی بر فروش می نامند بر تولید و سپس فروش می اندیشد .در این دیدگاه تولید كننده قبل از آنكه بازار محصول و مشتریان خود را بشناسد اقدام به تولید كالا نموده و آنگاه با توسل به روشهای تبلیغی مختلف تلاش می نماید كالاهای تولیدی خود را در بازارهای مختلف به فروش برساند. در این روش زنجیره شروع تولید، بنگاه تولیدی است . این دیدگاه یك دیدگاه سنتی در تولید می باشد و با عنایت به تنوع سلائق و تغییرات سریع سلیقه مصرف كنندگان و از طرفی محدودیت سرمایه و زمان نمی تواند در دنیای امروز منجر به كسب درآمدهای مورد انتظار شود .

دیدگاه دومی كه از آن به دیدگاه مبتنی بر بازار و بازاریابی یاد می شود، معتقد است امروزه قبل از اقدام به تولید یك كالا باید بازار های آن كالا را شناخت و سپس متناسب با توان تولیدی خود ، بازار مورد نظر را انتخاب و مشتریان(متقاضیان) آن كالا را در بازار انتخابی از جنبه های مختلف از جمله وضعیت درآمدی ، سلیقه و انتظارات شناخت و آنگاه اقدام به تولید كالایی نمود كه از تمام لحاظ منطبق با خواست مصرف كننده آن كالا باشد

در واقع بازاریابی ‌بحثی ‌درباره ‌مشتریان ‌و ‌بازار ‌است. ‌یک ‌شرکت ‌برای ‌آن‌که ‌موفق ‌باشد ‌باید ‌اهداف ‌خود ‌را ‌بر ‌روی ‌آرزوهای ‌مشتری ‌و ‌الزامات ‌بازار ‌تنظیم ‌کند. ‌بنابراین ‌بازاریابی ‌از ‌این ‌منظر ‌یک ‌ابزار ‌مدیریت ‌است. بازاریابی ‌آمیزه‌ای ‌از ‌محصولات ‌نوآورانه، ‌ارزیابی ‌آرا، ‌حضور ‌بروشوری، ‌حضور ‌اینترنتی، ‌داشتن ‌مجلات ‌مخصوص ‌مشتریان، ‌داشتن ‌برنامه‌های ‌خبری ‌و ‌قیمت‌های ‌منطقی ‌است.

مدیران هر چه بیشتر به نقش بسته بندی و روانشناسی رنگ ها واقف باشند در تشخیص سلیقه مشتریان موفق تر خواهند بود.

بازاریابی و مفاهیم مربوط به آن

پیتر دراكر ، یك متفكر صاحب نام در رشته مدیریت ، مسئله را این چنین بیان داشته است :

"هدف بازاریابی زیاد كردن فروش است .هدف ، شناختن و درك مشتری به نحوی است كه كالا یا خدمت ارائه شده دقیقا مناسب باشد و خود را به فروش برساند ."

این بدان معنی نیست كه فروش و تبلیغات پیشبردی فاقد اهمیت اند ،بلكه بدین معنی است كه این دو فقط بخشی از تركیب بزرگتر بازاریابی اند. تركیبی كه خود شامل مجموعه ای از ابزارهای بازاریابی است كه برای تاثیر بر محیط بازار با هم تلفیق می شوند و به كار می روند.

در یک بررسی کلی مبادله هسته مركزی بازاریابی است و برای تحقیق آن ،شرایط زیر لازم است :

1.حداقل دو طرف باید با یكدیگر مشاركت داشته باشند

2.هر طرف باید چیز با ارزشی برای مبادله با دیگری در اختیار داشته باشد

3.هر طرف باید علاقمند به مبادله با طرف دیگر باشد

4.هر طرف باید در رد یا قبول پیشنهاد طرف دیگر آزادی كامل داشته باشد

4. در نهایت هر طرف باید دارای توانایی لازم برای مراوده و تحویل باشد.

اهداف ‌عمومی ‌بازاریابی

‌اهداف ‌عمومی ‌بازاریابی ‌عبارتند ‌از: ‌

- ‌بهبود ‌موقعیت ‌شرکت ‌در ‌بازار

- ‌افزایش ‌رضایت ‌مشتری ‌

- ‌تقویت ‌چهره ‌شرکت ‌

- ‌ارتقای ‌سابقه ‌شرکت ‌

نقش‌اطلاعات‌ در بازاریابی

‌ثبت ‌پیوسته ‌واکنش‌های ‌مشتریان ‌(پس ‌فرمت‌ها) ‌و ‌بررسی ‌پیوسته ‌آن‌ها ‌و ‌نیز ‌آن ‌چه ‌مشتریان ‌در ‌ارتباط ‌با ‌بخش ‌فروش ‌شرکت ‌مطرح ‌کرده‌اند ‌یک ‌کار ‌کاملا ‌ضروری ‌است. ‌این ‌اطلاعات ‌باید ‌توسط ‌نرم‌افزارهای ‌مناسب، ‌ثبت ‌و ‌به‌هنگام ‌شود.

در این فرآیند ‌شرایط ‌فعلی‌ (The status quo) ‌و ‌شرایط ‌هدف ‌ (Target situation)‌ دو ‌مفهوم ‌مهم ‌ هستند.

بازاریابی

شرایط ‌فعلی ‌شامل ‌این ‌موارد ‌می‌‌شود:

‌شرکت ‌در ‌چه ‌بازاری ‌فعال ‌است؟ ‌موضع ‌کنونی ‌بازار ‌چیست؟‌چشم‌انداز ‌سیاسی، ‌اکولوژیک ‌و ‌اجتماعی ‌بازار ‌از ‌چه ‌قرار ‌است؟‌چه ‌خدماتی ‌ارایه ‌می‌‌شود؟‌رقبای ‌اصلی ‌چه ‌کسانی ‌هستند؟‌این ‌رقبا ‌از ‌چه ‌استراتژی‌هایی ‌استفاده ‌می‌‌کنند؟

شرایط ‌هدف ‌

فلسفه ‌هر ‌شرکت ‌بازتاباننده ‌شرایط ‌هدف ‌است.‌مزیت‌هایی ‌که شرکت ‌به ‌مشتریان ‌می ‌‌دهد، ‌مسوولیت ‌سیاسی ‌و ‌اجتماعی ‌شرکت ‌، ‌ارزش‌های ‌مشترک ‌ و ‌فرهنگ ‌شرکت تعیین کندده اهداف شرکت هستند. ‌

سیاستهای کلی

چهار سیاست کلی در حوزه بازاریابی مطرح می شود:

سیاست ‌محصولات ‌و ‌خدمات: ‌شرکت‌ ‌کدام ‌محصولات ‌را ‌می‌‌خواهد ‌به ‌طرز ‌سودآوری ‌بفروشد ‌و ‌چه ‌خدماتی ‌می‌‌تواند ‌آن ‌را ‌تامین ‌کند؟

سیاست ‌توزیع: ‌اجرای ‌سفارش‌های ‌مشتریان ‌و ‌گرفتن ‌سفارش‌های ‌هر ‌چه ‌ بیشتر

سیاست ‌ارتباطی: ‌بازار ‌از ‌محصولات ‌و ‌خدمات ‌شرکت ‌چه ‌درسی ‌می‌‌گیرد؟ ‌چه ‌چیزهایی ‌می‌‌تواند ‌به ‌افزایش ‌فروش ‌منجر ‌شود؟

قیمت‌ها ‌و ‌قراردادها: ‌چه ‌نوع ‌قیمت‌هایی ‌می‌‌تواند ‌به ‌افزایش ‌سفارشات ‌منجر ‌شود. ‌چطور ‌می‌‌شود ‌مشتریان ‌را ‌به ‌پرداخت ‌بیشتر ‌برای ‌کیفیت ‌بهتر ‌ترغیب ‌کرد؟

ایجاد ‌تمایز، ‌عمق ‌بخشیدن ‌به ‌حضور ‌رسانه‌ای، ‌سرویس‌دهی ‌انعطاف‌پذیر ‌و ‌کیفیت ‌بالا و توجه به جنگ قیمتها از مسائل مهم در تامین این سیاستهاست.

بازاریابی ‌آمیزه‌ای ‌از ‌محصولات ‌نوآورانه، ‌ارزیابی ‌آرا، ‌حضور ‌بروشوری، ‌حضور ‌اینترنتی، ‌داشتن ‌مجلات ‌مخصوص ‌مشتریان، ‌داشتن ‌برنامه‌های ‌خبری ‌و ‌قیمت‌های ‌منطقی ‌است.

بسته بندی و جذب مشتری

بدیهی است که مشتری با پای خودش نمی آید و باید توسط ابزارهایی جذب شود. باید قلابهایی برای این منظور انتخاب کرد که مشتری را جذب کند و او را به مشتری دائمی تبدیل کند. یکی از این ابزار ها بسته بندی است.

بسته بندی عبارت است از هنر وعلم اماده سازی مواد غذایی برای انبار کردن ،ودر نها یت فروش . بسته بندی باید تا حد امکان ساده و ارزا ن باشد ضمن اینکه اهداف اولیه بسته بندی یعنی خاصیت حفاظتی و جذابیت رانیز دارا باشد . با عنایت به این که مواد بسته بندی توسط ماشین های مختلف فرایند می شوند بنابراین خواص دیگری نیز باید داشته باشند که عبارتند از : نرمش ، قابلیت پذیرش چاپ ، قابلیت استفاده در ماشین های لفاف ، قابلیت دوخته شدن در حرارت ، شکل پذیری به کمک باد یا خلا و یا فن اوریهای حرارتی . خواص مطلوب دیگری که به وﻴﮋه از دیدگاه صنایع غذایی مهم هستند عبارتند از : شفا فیت ، نفوذپذیری یا غیر نفوذپذیری محصول نسبت به بخار اب وگازهای دی اکسید کربن ، اکﺳﻴﮋ ن و نیتروﮋن .

بسته بندی یکی از مهمترین فاکتورهایی است که در خرید مشتریان نقش دارد و بسیار دیده می شود که هزینه بسته بندی کالا بیش از هزینه تمام شده برای خود کالا می باشد.نکته دیگر آنکه بسته بندی از لحاظ انباری، میزان جذابیت در دکور و بادوام بودن برای مشتری و فروشنده قابل اهمیت می باشد.بدیهی است مدیران هر چه بیشتر به نقش بسته بندی و روانشناسی رنگ ها واقف باشند در تشخیص سلیقه مشتریان موفق تر خواهند بود.

بررسی وضعیت بسته بندی در ایران نشان میدهد که هنوز راه زیادی پیش روی ماست. به طور كلی در ایران به بسته (Package)‌‌ بیشتر از بسته‌بندی (Packing)‌‌ توجه شده است. این به دلیل آن است كه در ایران هنوز شناخت از بسته‌بندی به ظاهر آن محدود است و بیشتر تولیدكنندگان در پی رسیدن به یك بسته خوب و رقابتی هستند تا بسته‌ بندی خوب و رقابتی. البته باید گفت که صنایع‌ تولیدی‌ نیز‌ به‌ قدركافی‌ بر‌ اهمیت‌ بسته ‌بندی‌ واقفند‌ و‌ نمونه‌ها‌ و‌ برترین‌های‌ بسته‌بندی‌ را‌ در‌ حوزه‌ فعالیت‌ خود‌ می‌شناسند.‌‌ بررسی‌های‌ تخصصی‌ از‌ وضعیتی‌ كه‌ پیش‌ از‌ این‌ در‌ بسته‌بندی‌ داشته‌ایم‌ و‌ روندی‌ كه‌ طی‌ كرده‌ایم‌ و‌ مقصدی‌ كه‌ قصد‌ داریم‌ به‌ آن‌ برسیم،‌ نشان‌ می‌دهد‌ كه‌ از‌ پیشرفت‌ و‌ تكنولوژی‌ بسته‌بندی‌ در‌ جهان‌ فاصله‌ چندانی‌ نداریم‌ و‌ از‌ نظر‌ تعامل‌ با‌ كشورهای‌ پیشرفته‌ در‌ عرصه‌ بسته‌بندی‌ نیز‌ از‌ جایگاه‌ مناسبی‌ برخورداریم. و همین نوید بهبود اوضاع و بهتر شدن فرایند بازاریابی را می دهد. اهمیت این موضوع در اینجاست که بدانیم ایران یک کشور غنی و ثروتمند در زمینه های مختلف است و برای اینکه از این ثروتهای خدادادی بهترین بهره را ببریم و توان رقابت با سایر کشورها را داشته باشیم باید به روشهای روز دنیا در تولید و فروش مجهز شویم که قطعا توجه به بازاریابی مناسب از اولین و مهمترین مسائل است

فرآوری:ریحانه حمیدی فر

بخش اقتصاد تبیان


منابع:

همشهری

تکثیرسازان

سایت علمی دانشجویان

شرکت متخصصین کشاورزی