تبیان، دستیار زندگی
همه ما پیش از امتحان یا وقایع مهم دیگر ،درجاتی از نگرانی یا تنش را تجربه می كنیم . در واقع مقادیر كم اضطراب ونگرانی ما را بر می انگیزد و به ما كمك می كند ولی نگرانی بیش از حد می تواند مشكل ایجاد كند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امتحان های هشت ریشتری

درس خواندن


همه ما پیش از امتحان یا وقایع مهم دیگر ،درجاتی از نگرانی یا تنش را تجربه می كنیم . در واقع مقادیر كم اضطراب ونگرانی ما را بر می انگیزد و به ما كمك می كند ولی نگرانی بیش از حد می تواند مشكل ایجاد كند مخصوصا اگر در جریان آماده سازی و انجام امتحان‌ها مزاحمت ایجاد كند.

برای مقابله با اضطراب در این مواقع گامهایی وجود دارد که عبارتند از :

اولین گام این است كه بین دو نوع اضطراب تمایز قائل شویم. اگر اضطراب شما نتیجه مستقیم عدم آماده‌سازی باشد آن را واكنش طبیعی و منطقی در نظر بگیرید ولی اگر كاملا آماده‌اید ولی با این حال هنوز وحشت زده و یا حساس هستید واكنش شما منطقی نیست.

عواملی که در میزان این اضطراب دخیل است شامل :

عوامل مدرسه ای :

انتظارات نابجای معلمان ، بزرگ جلوه دادن نقش امتحان . چون هر چه فرد به دوره تحصیلی بالاتر می آید اهمیت ارزشیابی افزایش می یابد .

موقعیت و مکان امتحان :

امتحانات نهائی ، مقررات خشک ، برخوردهای شدید ، نوع درس با اضطراب امتحان رابطه دارد . بین دشواری درس و اضطراب امتحان رابطه وجود دارد ، رابطه بین نگرش به یک درس و اضطراب نیز وجود دارد . ( ریاضی ، زبان ،... )

خانواده :

خانواده در شدت بخشیدن به اضطراب نقش مهمی دارد . روشهای آمرانه ، انتظارات دور از توانائی و استعدادهای فرد . در تحقیقی پسرانی که از طرف پدر احساس فشار می کرده اند اضطراب امتحان کمتری نسبت به کسانی از طرف مادر تحت فشار بوده اند، داشته اند . در ضمن عزت نفس باعث بروز یا عدم بروز اضطراب امتحان می شود .

تغییر دادن نگرش های خود

امید

با تغییردادن دیدگاه خود درباره تجربه امتحان،  ‌می‌توانید از مطالعه كردن لذت ببرید و عملكرد شما نیز بهبود می‌یابد. زیاد از حد به نمره اهمیت ندهید. نمره نه بازتابی از ارزش فردی شماست و نه می‌تواند موفقیت آینده شما را پیش‌بینی كند. نكات زیر را درنظر بگیرید:

• به خودتان بگوئید كه یك امتحان تنها یك امتحان است چیزهای دیگر هم در زندگی هست. زندگی ابعاد گوناگونی دارد که یک بعد آن مطالعه و یادگیری است . از همه ابعاد لذت ببرید و احساس بودن کنید.

-  بعد از امتحان به خودتان پاداش دهید فیلمی تماشا كنید، برای غذا خوردن بیرون بروید، ‌دیداری با دوستان داشته باشید.

- از تجسم احساسهای منفی پرهیز كنید.

- شیوه‌هایی طرح ریزی كنید كه كار شما را در نیمسال تحصیلی بعدی بهبود بخشد.

- به خاطر داشته باشیدكه منطقی ترین انتظارات این است كه سعی كنید هرچه را می‌دانید تا آنجا كه می توانید،‌ نشان دهید

كاری كنید كه ساعتی قبل از امتحان احساس آرامش كنید . مرور توام با عجله مطالب درسی در آخرین دقایق شروع امتحان، تسلط شما بر كل مفاهیم درسی را زایل می كند و به آن آسیب می زند.

-  از همكلاسی‌هایی كه اضطراب ایجاد می‌كنند و سكون و ثبات شما را بر هم می زنند، پرهیز كنید .

از شما می خواهند شباهت ها، تفاوت ها و غیره را توضیح دهید. درس خواندن و مرور درس ها را چند ساعت قبل از شروع امتحان متوقف کنید چرا که در ان زمان امکان یادگیری وجود ندارد و علاوه بر آن ممکن است به نکته ای برخورد کنید که آن را نمی دانید و در نتیجه بر استرس شما افزوده شود.

با دوستان خود قبل از شروع امتحان راجع به امتحان صحبت نکنید چرا که آنها هم چون شما اضطراب دارند و اضطراب می تواند مسری باشد!!!

این طبیعی است که قبل از شروع پاسخ دادن کمی عصبی باشید اما زمانی بیشتر عصبی می شوید که نتوانید به درستی و روشنی فکر کنید، طبیعتاً اضطراب و ترس می تواند آن را تشدید کند سریع ترین و موثرترین راه کاهش اضطراب و ترس است

سؤال

سعی کنید زودتر از موعد مقرر در محل امتحان حاضر شوید، مطمئن باشید وسائل مورد نیاز لازم را به همراه دارید، قبل از خواندن ورقه سوالات یک نفس عمیق بکشید،. بدون اینکه تصمیم بگیرید به کدامیک ابتدا پاسخ دهید. زمان لازم برای پاسخ دهی به هر سوال را برنامه ریزی نمایید، با سوالات به صورت تک تک روبرو شوید. سئوالاتی که پاسخ دقیقشان را نمی دانید به بعد موکول کنید . اگر احساس می کنید مضطرب هستید نفس عمیق اما آهسته انجام دهید. با این کار خون رسانی به مغز افزایش می یابد، از اضطراب پرهیز کنید. این طبیعی است که قبل از شروع پاسخ دادن کمی عصبی باشید اما زمانی بیشتر عصبی می شوید که نتوانید به درستی و روشنی فکر کنید، طبیعتاً اضطراب و ترس می تواند آن را تشدید کند سریع ترین و موثرترین راه کاهش اضطراب و ترس است.

بعد از امتحان هرگز خود را به خاطر پاسخ های غلط و یا احتمالا سوالاتی که پاسخ نداده اید. سرزنش و تنبیه نکنید.

چرا که غالب موارد قضاوت ما در مورد امتحان و پاسخ های ما با واقعیت فاصله دارد.

به خودتان درباره پاسخ های درست تبریک بگویید.

دستورالعمل نحوه پاسخ دادن به سوالات را که معمولا بالای برگه سوالات نوشته می شود به دقت بخوانید و مطمئن شوید که آن را فهمیده اید.

خوش خط و خوانا بنویسید.

برای تغییر دادن جواب های تست محافظه کار باشید چرا که تجربه نشان داده است که معمولا اولین جواب صحیح ترین جواب است و در امتحان تشریحی به سوالات پاسخ روشن  و واضح دهید. از لفاظی بپرهیزید و مستقیماً به جواب بپردازید

اگر امتحان به صورت تستی است به خاطر بسپارید که:

الف) گزینه ها مطلقا یاغلط ست یا صحیح

ب) به کلمات کلیدی در سوال دقت نمایید. همه، بیشتر، بعضی، هیچ، هرگز، کمترین، همیشه، مساوی، حداکثر، بزرگ ترین، کمتر، بالاترین، پایین ترین و بیشترین در یک جمله کلمات کلیدی محسوب می شوند و در صورتی که بدون توجه به آن گزینه صحیح را انتخاب کنید احتمال اشتباه زیاد است. در تست هایی که باید دو به دو جملات را با هم مطابقت داد ابتدا تمام جملات را بخوانید تا بتوانید تمام احتمالات را در نظر بگیرید. در سوالاتی که باید جای خالی را پر کنید این سوال ها بیشتر به سوالات تستی شبیه هستند تا تشریحی و غالب اوقات استاد چیزهای خاصی در ذهن دارد و سعی کنید با شناختی که از استاد دارید و با در نظر گرفتن آن جواب دهید. برای تغییر دادن جواب های تست محافظه کار باشید چرا که تجربه نشان داده است که معمولا اولین جواب صحیح ترین جواب است. در امتحان تشریحی به سوالات پاسخ روشن  و واضح دهید. از لفاظی بپرهیزید و مستقیماً به جواب بپردازید. از ارائه اطلاعات نامربوط هر چند علمی، در صورتی که ارتباطی با سوال ندارد بپرهیزید. ارائه اطلاعات نامربوط موجب ضعیف شدن جواب شما می شود صرفاً به آنچه صورت مسئله از شما می خواهد بپردازید.

جواب ها را با دلیل ثابت کنید.

بعضی از سوال های تشریحی از شما دلیل می خواهد در این صورت ممکن است راه های متنوعی برای اثبات وجود داشته باشد. اگر نمی دانید سوالی نیاز به اثبات دارد از استاد راهنمایی بخواهید. در سوالات تشریحی نیز به کلمات کلیدی توجه کنید.

فرآوری : کهتری

بخش خانواده ایرانی


منابع:ماهنامه کودک-وب سایت دکتر اکرم منتظر الظهور" روان پزشک"

معاونت دانشجویی  فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

منوی نوجوان/ مشکلات

مقالات مرتبط:

درس خوندن به شیوه درس خونها  

کنکوری ها! به پیش

قبولی در کنکور، تضمینی!

نگرانی ممنوع!‌‌ احتیاط فوق العاده

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.