تبیان، دستیار زندگی
سرعت اینترنت ایران تا5سال دیگر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرعت اینترنت ایران تا 5سال دیگر

اینترنت


سرعت اینترنت در ایران همیشه از جمله مواردی بوده است که زیر ذره بین رسانه ها قرار گرفته و با توجه به افزایش کابرد آن در کارهای روزمره و زندگی اجتماعی، نیاز به وجود آن بیشتر حس شده و به طور مداوم مورد مطالبه مردم قرار گرفته است. در این راستا خبرهای نوید بخشی از وزیر ارتباطات و معاون وی منتشر شده است.


اینترنت امروز از رسانه های قالب بر دهکده جهانی است. رسانه ای که سهم بسیاری را در ایجاد ارتباطات در جهان در راستای قابلیت های ایجاد شده در این رسانه برای تمامی مردم کره خاکی دارا می باشد.

به همین منظور سرعت بالای اینترنت کمک شایانی به استفاده از این رسانه خواهد کرد، به خصوص در عرصه ملی در کشور ما در راستای ایجاد دولت الکترونیک به طور کامل ایجاد زیرساخت ها و در ادامه اینترنت پر سرعت در دسترس مردم بسیار مورد احتیاج می باشد.

بر اساس ماده 49 قانون برنامه پنجم توسعه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است نسبت به توسعه شبکه ملی اطلاعات امن و پایدار با پهنای باند مناسب اقدام و با استفاده از توان و ظرفیت بخش غیر دولتی، امکان دسترسی گسترده و پر سرعت را برای کلیه کاربران این شبکه فراهم کند.

رئیس انجمن شرکت‌های اینترنتی یکی دیگر از دلایل توسعه نیافتن اینترنت کشور را محدودیت‌های سرعت اینترنت برای کاربران خانگی دانست و گفت: میانگین سرعت اینترنت خانگی در ایران در پایین جدول مقایسه بین‌المللی قرار دارد.

مسعود ریاضیات چندی پیش در خصوص این استدلال که سرعت 128کیلو بیت بر ثانیه برای کاربر خانگی کافی است، گفت: این طرز برخورد مانند آن است که بگوییم یک جاده باریک آسفالته داریم و کافی است و لزومی ندارد بزرگراه بسازیم.

به گفته ی وی همان‌طور که توسعه شبکه جاده‌ای و ساخت جاده‌های عریض موجب رشد اقتصادی می‌شود، دردنیای دیجیتال امروز وجود پهنای باند پرسرعت اینترنت نیز بستر رشد اقتصادی است.

امروزه اینترنت یک وسیله لوکس و تفننی نیست، یک بستر ضروری برای پیشرفت اقتصادی است و رشد اینترنت موجب رشد اقتصاد کشور می‌شود.

وی تاکید کرد امروزه اینترنت یک وسیله لوکس و تفننی نیست، یک بستر ضروری برای پیشرفت اقتصادی است و رشد اینترنت موجب رشد اقتصاد کشور می‌شود.

سرعت اینترنت تا 5سال دیگر

نوید توجه به این امر و اقدام در راستای توسعه اینترنت در بخش های فنی توسط وزیر ارتباطات دولت دهم داده شده است.

دكتر رضا تقی‌پور در مراسم افتتاح دو پروژه شامل فاز اول پروژه ملی IP/Mapls و بیستمین درگاه بین‌المللی زیرساخت در منطقه نوردوز اظهار كرد: توسعه پهنای باند به‌عنوان یك نیاز ضروری برای بسیاری از كشورها محسوب می‌شود و ما در منطقه ژئوپولتیكی خاصی قرار گرفتیم كه با توجه به ترافیك بالا به سرعت بالا هم نیازمند است؛ امروز كانال سوئز با توجه به اشباع ظرفیت به مسیر موازی و مطمئن برای برقراری ارتباط بدون قطعی و اختلال نیاز داشته است.

وی با بیان این كه وقتی یك ارتباط با حجم و كیفیت موجود در منطقه بخواهد برقرار شود، طبیعی است كه كار بسیاری را می‌طلبد، گفت: ما دارای جایگاه ویژه‌ و خاصی خواهیم بود و با رویكردی كه شركت زیرساخت داشته، روز به روز شاهد پر شدن خلاء‌های موجود هستیم.

او افزود: پروژه‌های امروز از جمله پروژه‌ی نوردوز، نخستین پروژه در راستای ترانزیت بود و قطعا موقعیت و فرصت استثنایی برای كشور است كه اگر نتوانیم از آن استفاده كنیم دیگران جای ما را می‌گیرند.

تقی‌پور افزود: در فضای مجازی سرعت با نور است و ما وقت زیادی برای شكار فرصت‌ها نداریم، باید به نحوی حركت كنیم كه ایران در جایگاه مناسبی قرار بگیرد و باید سرعت كار را افزایش داده و دولت و سیستم‌های نظارتی ما را در رسیدن به اهداف یاری كنند.

اطلاعات

وزیر ارتباطات گفت: با افتتاح بیستمین درگاه بین‌المللی در مرز نوردوز، ارتباط شرق به غرب و شمال به جنوب عملیاتی می‌شود.

وی با بیان این كه ایران از نظر جغرافیایی در منطقه‌ای حضور دارد که می‌تواند به عنوان پل و قطب ارتباطی منطقه ایفای نقش کند، خاطر نشان کرد: این درگاه، جهت ارتباط با کشور ارمنستان با ظرفیت اولیه 30 گیگابیت بر ثانیه آماده‌سازی شده و ظرفیت افزایش پهنای باند را دارد.

وزیر فن‌آوری اطلاعات با بیان اینكه شبكه‌ی IP/Mapls، فاز اول هسته اصلی شبكه ملی اطلاعات است، گفت: باید بگویم در برنامه‌های قبلی در بحث صوت توسعه لازم را داشتیم، اگرچه هنوز در مناطق محروم و مناطقی كه جا مانده، بحث صوت باید تكمیل شود اما امروز شبكه داده‌ها و شبكه‌های تصویری با توجه به اهداف دولت الكترونیك، باید مورد توجه قرار بگیرد تا در این حوزه عقب نمانیم.

تقی‌پور افزود: این پروژه یكی از محورهای اساسی برای رسیدن به اهدافمان است و باید به بحث ارتقای كیفی آن نیز پس از تكمیل شدن شبكه توجه بسیاری شود و روز به روز نیاز كاربران در بخش خصوصی، كسب و كار و كاربران خانگی به افزایش پهنای باند بیش‌تر می‌شود كه این پروژه می‌تواند زیرساخت را در این زمینه افزایش دهد.

وی افزود: توسعه اینترنت را به‌عنوان استراتژی مشخص در دستور كار داریم و به خاطر مسائل امنیتی و استقلالی كه باید در حوزه ارتباطات نسبت به سایر كشورها داشته باشیم، باید به این گونه موضوعات توجه خاصی شود؛ ما منكر ارتباطات صحیح و امن نیستم اما این كار باید از طریق شبكه امن مدیریت شود.

ظرفیت IP کشور از 40 گیگابیت به بیش از 450 گیگابیت افزایش می‌یابد

دکتر فرقانی - معاون وزیر و رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت هم از در راستای اخبار نوید بخش در همین رابطه و در مراسم افتتاح دو پروژه شامل فاز اول پروژه ملی IP/Mapls و بیستمین درگاه بین‌المللی زیرساخت در منطقه نوردوز، با بیان اینكه با پروژه نوردوز ایران می‌تواند نقش پل ارتباطی را در منطقه ایفا كند گفت: ترافیك عظیمی بالغ بر 25 ترابیت از طریق دریای سیاه وجود دارد كه با این پروژه بخش عظیمی از آن منتقل می‌شود.

پروژه شبکه ملی دیتا شامل 55 سایت در سطح کشور است و در این فاز 22 سایت شامل 3 مرکز بین‌الملل در شهرهای شیراز، تهران و تبریز، همراه 19 سایت دیگر، برای نخستین بار در کشور به صورت برخط ( online) راه‌اندازی شد.

او ادامه داد: اگر بتوانیم زیرساخت لازم را برای ترانزیت بین‌الملل ایجاد كنیم، می‌توانیم حجم عظیمی از آن ترافیك را كه بالغ بر 25 ترابیت است به خود اختصاص دهیم كه این كار به سرمایه‌گذاری عظیمی در حوزه علمی، اقتصادی و فنی نیاز دارد و اجرای این پروژه گام اول برای رسیدن به هدف نهایی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینكه این درگاه برای ارمنستان و حجم آن 30 گیگابیت است كه در آینده نیز افزایش می‌یابد، با اشاره به پروژه شبکه ملی دیتا نیز گفت: با اجرای این پروژه ارایه خدمات و سرویس‌های جدید فن‌آوری اطلاعات و ارایه سرویس‌های دولت الکترونیکی در راستای ایجاد شبکه ملی اطلاعات عملیاتی خواهد شد.

پروژه شبکه ملی دیتا شامل 55 سایت در سطح کشور است و در این فاز 22 سایت شامل 3 مرکز بین‌الملل در شهرهای شیراز، تهران و تبریز، همراه 19 سایت دیگر، برای نخستین بار در کشور به صورت برخط ( online) راه‌اندازی شد.

فرآوری:امیر رضوانی

بخش ارتباطات تبیان


منبع:

ایسنا

همشهری