تبیان، دستیار زندگی
استعداد خود را بشناسیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استعداد خود را بشناسیم

آیت الله بهاءالدینی

بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند متعال به هر کس استعدادهایی عطا فرموده و ما نباید متوقع باشیم که در همه زمینهها استعدادی شگرف داشته باشیم تا بتوانیم موفق شویم.

مرحوم آیت الله بهاء الدینی میفرماید:

«خداوند متعال در وجود افراد استعدادهای خاصی قرار داده است که باید آنها را فهمید و به دست آورد و از جهاتی نیز آنان را محروم کرده است. بنده در جوانی با کسی ملاقات کردم که از نظر درسی شاید بیست بار کتاب «سیوطی» را درس گرفته بود، اما به قول خودش چیزی از آن فرا نگرفته بود.

ولی همان شخص در معماری آن چنان مهارت داشت و در دقت و سرعت عمل، قوی بود که قسمتی از ساختمان مدرسه فیضیه را به عهده او گذاردند و توانست به خوبی آن را انجام دهد، به طوری که آن قسمت هیچ عیبی نکرده و از استحکام، ظرافت و زیبایی خوبی برخوردار است.»

خداوند متعال در وجود افراد استعدادهای خاصی قرار داده است که باید آنها را فهمید و به دست آورد و از جهاتی نیز آنان را محروم کرده است.

رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود

بسیار دیده شده که افرادی به سبب داشتن استعداد و هوش و حافظه خوب، در مطالعه و یادداشت برداری درسها کوتاهی میکردهاند و خود را بینیاز از مباحثه میدانستهاند؛ اما افرادی دیگری با وجود استعداد کمتر تلاش و پشتکاری مضاعف دارند. شاید برای شما پیش آمده باشد که بعد از چندین سال ببینید آن شخص با استعداد به جایی نرسیده ولی آن دیگری که هم تلاش و همت بالایی داشته و هم موفق شده که علاقه و استعدادش را خوب بشناسد، بسیار موفقتر است.

این که شخص بتواند محکم و درست گام بردارد، نکتهای اساسی است.

آیت الله بهجت

چند سؤال از محضر مرحوم آیت الله العظمی بهجت:

سؤال: «برای رعایت نظم در برنامه و موفقیت در دروس بعد از ده سال که مشغول درسهای حوزه ایم و حتی به طور متوسط از عهده بر نیامده ایم، چه کنیم؟»

پاسخ:

«تقلیل مباحث نمایید و آنچه که مشغول می شوید اتقان نمایید.»

سؤال دیگر:

«با استعداد متوسط و کم و بیماری شدید اعصاب، روزی چند درس بگیریم و چند ساعت مطالعه کنیم و چند ساعت استراحت کنیم؟»

پاسخ:

«جواب بالا را رعایت کنید.»

در برنامه تحصیل راه متعارف را پیش گیرید؛ اشکالی داشتید سؤال کنید.

سؤال جالب دیگر:

«27 ساله هستم هوش و استعدادی خوبی دارم اما در تحصیل بی برنامه و سر در گم می باشم و همچنین کسل و تنبل هستم، چه کار کنم؟»

پاسخ:

«باسمه تعالی، در برنامه تحصیل راه متعارف را پیش گیرید؛ اشکالی داشتید سؤال کنید. برای پیشرفت در تحصیلات نافعه، ملتزم به تعقیبات مشترکه باشید «سبحان من لا یهتدی علی اهل مملکته...» بعد از هر فریضه.»

چنانکه دیدید در این سخنان پر از امید، هرگز تأکید نشده که اگر کسی استعداد کمتری داشت و یا در فلان زمینه استعداد نداشت، دیگر فایده ای ندارد.


منبع سخنان نقل شده: سایت صالحین

فرآوری: رهنما، گروه حوزه علمیه تبیان