تبیان، دستیار زندگی
در سال 1281 قمری روح پر التهاب مجتهد جوان هوای دیار پاکان و اعتاب مقدس عراق می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
در جستجوی خورشید

در جستجوی خورشید

در محضر فاضل اردکانی

در محضر ملا زین العابدین گلپایگانی

درجستجوی خورشید

در سال 1281 قمری روح پر التهاب مجتهد جوان هوای دیار پاکان و اعتاب مقدس عراق می کند. این مجتهد شریف و ستارة پرفروغ کاشان، دو سال پس از دریافت اجازة اجتهاد، در سال 1281 ق. برای آستان بوسی امامان معصوم علیهم السلام و نیز استفاده از محضر دانشمد پرآوازه شیعه "شیخ مرتضی انصاری " به سوی عراق حرکت کرد.

او پس از رسیدن به کربلا، خبر جانگداز رحلت شیخ انصاری را شنید و در ماتم فرو رفت. او از دل سوخته خود چنین یاد می کند: من در موقع وفات شیخ در کربلا بودم خبر رحلت وی را در آنجا شنیدم این در حالی بود که عزم خود را جزم کرده بودم تا به خدمتش رسم و در حوزه درسش حاضر شوم لیکن خداوند مقدر نفرموده بود به همین سبب از زیارت آن بزرگوار و فیوضات او محروم ماندم.

در محضر فاضل اردکانی

ستارة شریف کاشان با اقامت در کربلا، فرصت را چون همیشه غنیمت شمرده، درک محضر فقیه معروف آن دیار آیة الله مولی محمد حسین معروف به فاضل اردکانی را توفیقی آسمنی شمرده که روح پر تحرکی چون او نمی تواند ساده از کنارش بگذرد از همین رو در مدت تشرف در کربلا شبها به درس آن بزرگوار حاضر شده و از خرمن فضایل او بهره می جوید.

پس از چندی به نجف اشرف رفته، سر بر آستان کوی دوست امیرمؤمنان سایید ولی به علت تعطیلی حوزه به مناسبت رحلت مرحوم شیخ انصاری موفق به شرکت در هیچ درسی نمی شود. به ناچار بادلی آکنده از حسرت و اندوه به ایران بازگشت.

در محضر ملا زین العابدین گلپایگانی

 ملا حبیب الله پس از رسیدن به کاشان، مجذوب آوازه علمی یکی از دانشوران گلپایگان گردید و به سوی او شتافت. وی در این باره می گوید: «پس از مدتی درنگ تصمیم گرفتم به خدمت سرور بزرگوار، فاضل صمدانی، مرحوم ملا زین العابدین گلپایگانی برسم. چون به حضور وی رسیدم او را (در اثر بیماری) بسیار گوشه گیر یافتم به حدی که از خانه بیرون نمی آمد و درس و بحث و قیل و قال مدرسه را رها کرده و دچار ناراحتی و ضعف چشم گردیده بود. به همین علت نتوانستم از محضر وی استفادة درسی ببرم. لیکن فواید گرانقدری از تشرف به حضورش نصیب من شد. او مرا سفارش کرد که با دنیا طلبان ترک مراوده کنم. دل را به یاد خدا مشغول دارم و خود را از عوامل مشغول کننده این جهان دور سازم و من تمامی وصایای او را پذیرفتم و آویزه گوش خود ساختم و تا امروز بر آن هستم...». آیة الله شریف کاشانی پس از استقرار در کاشان، به رغم مشکلات موجود در آن عصر و نبود امکانات اولیه مورد نیاز، به تألیف، تدوین و تکمیل تحقیقات خود پرداخت. او همزمان با فعالیتهای نگارشی، از تدریس دانش پژوهان حوزه و ارشاد و هدایت دین باوران کاشانی غافل نبوده، در مسند عظیم مرجعیت، با انجام وظایف شرعی خویش اشتغال داشت. مسجد قدیمی «میرزا مقیم» که امروزه به نام «مسجد ملا حبیب الله شریف» معروف است یادآور تلاشهای خالصانة او و ناله های شبانه آن عارف وارسته است.


منابع:

1- کتاب لباب الالقاب

2- کتاب ملا حبیب الله شریف کاشانی

تهیه: گروه حوزه علمیه