تبیان، دستیار زندگی
نوباوه کاشانی، میرزا حبیب الله پس از رحلت پدرش در زادگاهش کاشان تحت سرپرستی یکی از شاگردان پدرش به نام آیه الله سید حسین کاشانی؛ جد بزرگوار مرحوم آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی به تحصیل علوم و معارف دینی و حوزوی همت گماشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوران زراندوزی
تحصیلات

نوباوه کاشانی، میرزا حبیب الله پس از رحلت پدرش در زادگاهش کاشان تحت سرپرستی یکی از شاگردان پدرش به نام آیت الله سید حسین کاشانی؛ جد بزرگوار مرحوم آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی  به تحصیل علوم و معارف دینی و حوزوی همت گماشت. آن نوجوان یتیم، در پرتو تلاش و استعداد خدادادی و دقت و مراقبت استادش، در مدت ده سال مدارج عالی تحصیل را یکی پس از دیگری با موفقیت حیرت انگیزی پشت سر نهاد و در شانزده سالگی موفق به دریافت اجازه روایت شد و در هیجده سالگی از همین استاد، "گواهی اجتهاد" دریافت کرد. آیت الله سید حسین کاشانی که از شاگردان پدر بزرگوار ملا حبیب الله بود، نقشی بسزا در تربیت علمی و نیز امور زندگی ملا حبیب الله داشت. وی در گواهی اجتهادی که برای ملا حبیب الله نوشته چنین آورده است: «... فرزند روحانی من، عالم ربانی و عامل صمدانی، استاد زبردست، دانشمند و فقیه کامل، رستگار و رهرو راه سعادت مؤید به تأیید خداوند بی نیاز، حبیب الله فرزند مرحوم مغفور علامه زمان علی مدد که پروردگارش رحمت کناد، در بسیاری از اوقات بحث و تحقیق در علوم با من بوده و بسیاری از مباحث اصول و فقه را نزد من خوانده و بسیاری از مطالب علم کلام و علوم وابسته را از من فرا گرفته و حمد خدا را که عالم فاضل و فقیه کامل و جامع کلیه شرایط فتوا گردیده و به درجه اجتهاد نایل شده و مراتب علم و عمل، عدالت و سداد را حایز گردیده است بنابراین من به ایشان اجازه می دهم که از طرق و اسانید من که مرقوم گردیده و به اهل بیت عصمت علیهم السلام متصل می گردد.از من روایت کند و از ایشان درخواست می کنم که در فتوا و عمل جانب احتیاط را پیش گیرد و مرا در مواقع اجابت دعا"چهدر حیات من و چه پس از مرگم "فراموش ننماید.

آیت الله شریف کاشانی پس از نقل این اجازه از استادش با عبارات زیر دعا کرده است:

"اللهم ارفع درجته و ارحمه کما ربانی صغیرا و احسن بی کبیرا و احشره مع اجداده الائمه المعصومین آمین یا رب العالمین"؛ بار خدایا درجه او را عالی گردان و وی را مورد لطف و رحمت خویش قرار ده، آن چنانکه او مرا در کودکی تربیت کرد و در بزرگی مورد احسان قرار داد و او را با اجداد پاکش ائمه معصومین علیهم السلام محشور بدار.


منبع: کتاب ملا حبیب الله شریف کاشانی

تهیه: گروه حوزه علمیه