تبیان، دستیار زندگی
میرزا حبیب الله کاشانی در خانواده علم و تقوا، زهد و ورع، فقاهت و فضل به دنیا آمد. پدر و خانواده مادرش از مشاهیر علم و کمال آن روزگار محسوب می شدندو بلکه همه قبیله وی عالمان دین بوده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طلوع خورشید

اشاره

میرزا حبیب الله کاشانی در خانواده علم و تقوا، زهد و ورع، فقاهت و فضل به دنیا آمد. پدر و خانواده مادرش از مشاهیر علم و کمال آن روزگار محسوب می شدندو بلکه همه قبیله وی عالمان دین بوده اند. پدرش آیة الله ملا علی مدد ساوجی در ساوه متولد شد و بخش عظیمی از تحصیلات خود را در قزوین نزد سید ابراهیم قزوینی و سپس در کاشان نزد ملا احمد نراقی و سید محمد تقی پشت مشهدی گذراند. ملا علی مدد در ایام جوانی به درجة اجتهاد رسید و سپس از کاشان به ساوه مراجعت کرد و تا پایان عمر روشنی بخش مردمان آن دیار گردید. قبرش در قم بین مقبره علی بن بابویه قمی و مقبره ملا مهدی نراقی واقع شده است.

مادر ملا حبیب الله، دخترمیرزا حبیب الله (معروف به میرزا بابای حسینی نطنزی) بوده است. مرحوم ملا علی مدد هنگام مهاجرت به ساوه همسر و فرزند خود را به همراه نبرد و این زن پاکدامن همراه فرزند خویش در کاشان در کنار خانواده مادری تنها ماند.

ولادت

ملا حبیب الله خود در یکی از آثارش به نام "لباب الالقاب" چنین آورده است: در مورد تاریخ ولادتم به دست نوشته پدرم برخورد نکردم.اما مادرم می گفت تولد شما دو سال قبل از فوت محمد شاه قاجار اتفاق افتاده است.بنابر این تولد وی در یکی از ماههای سال 1262 هجری قمری بوده است و و ی را به نام جد مادریش میرزا حبیب الله حسینی نطنزی معروف به میرزا بابا حبیب الله نام نهادند. ایشان موقع هجرت پدر به ساوه کودکی چهار یا پنج ساله بوده اند که نزد مادر و خانواده مادری مانده و در هشت یا نه سالگی با خبر رسیدن خبر رحلت پدر در ساوه برای همیشه از نعمت وجود پدر محروم گشته است.


منبع: کتاب ملا حبیب الله شریف کاشانی

تهیه: گروه حوزه علمیه