تبیان، دستیار زندگی
درست است که شیر و پنیر در برنامه غذایی سهم قابل توجهی از چربی و کالری را به خود اختصاص می‌دهند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاهش وزن با مصرف لبنیات

شیر و لبنیات


درست است که شیر و پنیر در برنامه غذایی سهم قابل توجهی از چربی و کالری را به خود اختصاص می‌دهند، ولی با این حال مطالعات پژوهشی نشان می‌دهد افرادی که برنامه غذایی غنی از کلسیم دارند، در کاهش وزن موفق ترند.


همه شما کلسیم را به عنوان یک ماده معدنی مهم در حفظ تراکم استخوان‌ها می‌شناسید. کلسیم در مواد لبنی به میزان خوبی وجود دارد و تا به حال توصیه‌های زیادی برای مصرف لبنیات برای پیشگیری از بیماری پوکی استخوان شنیده‌اید؛ اما شاید از نقش موثر لبنیات در کاهش وزن بی‌اطلاع بوده‌اید.

یکی از گروه‌های مهم غذایی که باید روزانه مصرف کنیم، لبنیات است. لبنیات منبع خوبی از پروتئین و همچنین روی و برخی ویتامین‌های گروه B است و منبع اصلی کلسیم برای ساخت و نگهداری استخوان‌هایی قوی و محکم به شمار می‌آید.

امروزه دانشمندان ثابت کرده‌اند لبنیات نه ‌تنها از ابتلا به پوکی استخوان پیشگیری می‌کند و در برقراری سلامت عمومی بدن موثر است، بلکه نقش موثری در تجزیه چربی‌های بدن و کاهش وزن دارد.

در تحقیقاتى که بر روى افراد چاق انجام گرفته، ثابت شده است کسانى که در برنامه غذایى روزانه شان از مقادیر فراوان لبنیات استفاده کرده اند، کاهش وزن بیشترى را نسبت به افرادى که همان میزان کالرى را دریافت کرده اند، ولى لبنیات کمترى در برنامه غذایى داشته اند، تجربه کرده اند.

در یک مطالعه که بر روى دو گروه از افراد چاق انجام شد نتایج به شرح زیر بود:

گروه اول: رژیم غذایى براى کاهش وزن که حاوى لبنیات فراوان بود، در طی 12 هفته حدود 10 کیلوگرم وزن کم کردند.

گروه دوم: رژیم غذایى براى کاهش وزن که بدون محصولات لبنى بود، در طی 12 هفته حدود 8 کیلوگرم وزن کم کردند.

توضیح اینکه میزان کالرى دریافتی در این دو گروه مساوى بود.

بر اساس این مطالعه توصیه شده است براى کم کردن وزن و داشتن وزن ایده آل بایستى یخچال را پر از شیر و پنیر و ماست کنیم ، زیرا کلسیم عامل مهمى در کنترل و تنظیم کالرى دریافتى بوده و باعث تسریع در از بین رفتن چربى و کاهش وزن مى شود که البته این کاهش در توده هاى چربى، بیشتر در ناحیه تنه بوده است.

همچنین محققان دریافته‌اند کودکانی که به طور مرتب شیر می‌نوشند، نسبت به کودکانی که کمتر شیر می‌نوشند، کمتر دچار اضافه وزن و چاقی می‌شوند. به همین دلیل خانواده‌هایی که همواره در برنامه غذایی روزانه‌شان، محصولات لبنی مانند شیر و ماست و... را به طور مرتب مصرف می‌کنند، معمولا از تناسب اندام خوبی برخوردارند.

محققان در ابتدا تصور می‌کردند که فقط کلسیم موجود در مواد لبنی باعث کاهش وزن می‌شود؛ اما با وجود آن‌که کلسیم با تجزیه چربی بدن در سلول‌های چربی به کاهش وزن کمک می‌کند، محققان دریافتند که دیگر ترکیبات محصولات لبنی مانند پروتئین موجود در آب پنیر، لینولئیک اسید گونژوگه و برخی آمینواسیدهای دیگر موجود در لبنیات نیز در کاهش وزن نقش موثر ایفا می‌کنند.

مصرف کلسیم به تنهایى و به شکل مکمل، نسبت به مصرف لبنیات، اثر کمترى در کاهش وزن دارد و این به علت وجود مواد دیگرى در لبنیات مثل منگنز و فسفر است که احتمالا روند تجزیه سلول هاى چربى را تسریع مى کنند و همچنین پروتئین موجود در محصولات لبنى سبب حفظ عضلات شده و از ضعف عضلانى پیشگیرى مى نماید.

کلسیم صرفا از طریق مصرف لبنیات باعث تسریع در کاهش وزن مى شود و مصرف بى رویه قرص کلسیم نه تنها نتیجه مطلوبى ندارد، بلکه ممکن است سبب ایجاد عوارض خطرناکى چون سنگ هاى صفراوى ، سنگ هاى کلیوى و مشکلات قلبى عروقى گردد.

محصول لبنی مناسب برای لاغر شدن

اگر می‌خواهید برای کاهش وزن، لبنیات مصرف کنید، باید در انتخاب نوع آنها دقت کنید، زیرا چربی موجود در لبنیات می‌تواند همه نقشه‌های شما را برای لاغر شدن نقش بر آب کند.

شیر و ماست کم‌چرب برای این منظور مناسب هستند.

پنیرها غالبا از چربی بیشتری برخوردارند، اما حذف پنیر از برنامه غذایی هم خوب نیست. مصرف پنیرهای سفت مانند پنیر چدار مناسب است. پنیر فتا و پنیر بز نیز نسبتا چربی کمتری دارند.

در هر حال می‌توانید روزانه به اندازه یک قوطی کبریت پنیر را بدون نگرانی بخورید و نیز حداقل یک لیوان شیر کم‌چرب و یک کاسه ماست کم‌چرب در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید و منتظر نتایج آن برای کاهش وزن در درازمدت باشید.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش تغذیه و سلامت تبیان


منابع :

جام جم - دکتر شیرین فرجی گودرزی

سایت دکتر رضا آمری نیا

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

مطالب مرتبط :

مطالبی کامل در مورد ارزش غذایی انواع مواد لبنی

مطالبی کامل در مورد چاقی و روش های کاهش وزن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.