تبیان، دستیار زندگی
یکی از موارد کاربرد گسترده لیزر، کاربردهای نظامی آن است که نیاز به دقت، دسترسی آسان به نقطه مرجع و یا پایه مرجع دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی ردیاب‌ها و جنگ‌افزارهای لیزری


از زمانی که لیزر اختراع شد، در کاربرد‌های نظامی مورد بهره‌برداری قرار گرفت. آزمایشهای وسیعی در آزمایشگاه‌های سری به روی لیزر انجام می‌شود و ممکن است سالها بگذرد تا عموم مردم از نتایج این آزمایش‌ها آگاه شوند.

در سالهای اخیر، برداشته شدن برخی از موانع سری باعث شد عموم مردم از پیشرفت‌های نظامی لیزر آگاه گردند و مطالب زیادی را در مورد پروژه های بزرگی که هزینه‌های هنگفتی را به خود اختصاص داده است بدانند.


برخی از ساده‌ترین و شناخته شده ترین کاربردهای نظامی لیزر عبارتند از:

1- فاصله یاب های لیزری

2- علامت گذارهای لیزری هدف

3- جنگ افزارهای لیزری

4- لیزرهای کور کننده انسان و تجهیزات حساس

5- تسلیحات هوشمند یا هدایت شونده لیزری

آنچه در پیش رو می‌آید، مطالبی در مورد ردیاب‌های لیزری و نقش آنها در مهمات پیشرفته و مدرن جهان است.

در مهمات هدایت شونده لیزری، یک سیستم هدایت و ردیابی نیمه فعال داخلی با آشکار نمودن انرژی لیزر، پرتاپه را به سمت هدفی که توسط یک منبع لیزری خارجی، موسم به دزیگنیتور، مورد تابش لیزری قرار گرفته ، هدایت می‌نماید. دزیگنیتور (Laser designator) را می‌توان در داخل هواپیمای رها کننده بمب، یا در یک هواپیمای دیگر و یا در ایستگاه دیده بانی زمینی قرار داد. گیرنده‌های مهمات هوشمند لیزری، برای استخراج سیگنال‌های وضعیت هدف، از یک رشته فوتودیود چهارتایی به عنوان سنسور ردیاب استفاده می نمایند.

این سیگنال ها در نهایت باعث حرکت سطوح کنترلی پرتابه در راستای هدایت به سمت هدف می‌گردند. دزیگنیتور و Seeker (جستجوگر) و ردیاب روی دماغه مهمات از یک سیستم کد کننده پالس (pulse repeatition frequency) برای هماهنگ شدن با یکدیگر استفاده می‌کنند، با تنظیم کد مورد نظر در دزیگنیتور و جستجوگر، جستجوگر می‌تواند هدف روشن شده توسط دزیکنیتور را ردیابی و تعقیب کند. کد کننده پالسی بر اساس فرکانس تکرار کننده پالس طراحی شده است. کدهای پالسی جستجوگر و دزیکنیتور از یک سیستم عددی اعشاری تبعیت می‌کنند. این سیستم از ارقام 1 الی 8 استفاده می‌کند. بر حسب تجهیزات به کار رفته لیزری، کدهای فوق می‌توانند 3 الی 4 رقمی باشند. این تاکتیک هنگامی به کار برده می‌شود که چندین هدف با اولویت بالا وجود داشته باشد که بایستی بر اساس اولویت و مصلحت مورد حمله قرار گیرند.

ردیاب‌های لیزری و سیستم‌های تنظیم

یکی از موارد کاربرد گسترده لیزر، کاربردهای نظامی آن است که نیاز به دقت، دسترسی آسان به نقطه مرجع و یا پایه مرجع دارند. مرجع ممکن است در راستای یک خط مستقیم و یا در راستای افقی یا عمودی باشد که میتواند در جایگذاری قطعات یا ساختارها بکار رود بطوریکه اجزای ساختاری بتوانند هم تراز و تنظیم شده نسبت بهم قرار گیرند. با یک خط راست امکان اندازه گیری دقیق میزان انحراف بعضی از یک محور مرجع وجود دارد. و لیزر همان خط راست است.

موارد مشابهی از کاربردهای آن در دوربینهای عکاسی، کالیبر تفنگ یا آنتنهای راداری که نقطه‌ای ثابت در فضا را نشانه گیری می‌کنند، وجود دارد.

 ردیاب ها و جنگ افزارهای لیزری

جنگ ستارگان

طراح هایی از جنگ افزارهای لیزری وجود دارد که در سالهای اخیر مورد بررسی و توسعه قرار گرفته است و در نظر عموم این پروژه ها با نام جنگ ستارگان معروف هستند.

درباره این نوع سلاح ها این عقیده وجود دارد که بایستی از دستگاه هایی با توان بالا ساخته شوند که بتوانند پرتوها را در فواصل زیاد با دقت و سرعت بسیار زیاد ارسال کنند.

 ردیاب ها و جنگ افزارهای لیزری

این دستگاه های توان بالا ابتدا به منظور منهدم ساختن پرتابه‌های روسیه USSR در نظر گرفته شده اند ولی به علت اینکه این پرتاپه‌ها قادر به حمل نمودن تجهیزات هسته‌ای می‌باشند امکان بکار بردن آنها در اروپا و ایالات متحده وجود ندارد. قدرت ویران کنندگی آنها در مناطقی که پرتاپ می‌شوند به قدری بالاست که ممکن است باعث صدمه دیدن اطراف آن نواحی نیز بشوند.

البته از آنجایی که تکنولوژی ساخت سلاح‌ها همواره مخفی می‌ماند از جزییات و نحوه عملکرد آنها اطلاعاتی در دست نیست.

مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان