تبیان، دستیار زندگی
در نگرش الهی که نگرش تکاملی است، زن و مرد در مقابل هم قرار ندارند بلکه به کمک هم می توانند به تکامل بالاتر دست پیدا کنند و در محیط خانوادگی و اجتماعی متمم و مکمل یکدیگر شوند. جامعه الهی جامعه ای است که نهادهای ارزشی و فرهنگی بر آن حاکم هستند و تنها از دری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حجاب هایی که کمرنگ می شوند


دور شدن از حجاب چرا و به چه علت؟
در نگرش الهی که نگرش تکاملی است، زن و مرد در مقابل هم قرار ندارند بلکه به کمک هم می توانند به تکامل بالاتر دست پیدا کنند و در محیط خانوادگی و اجتماعی متمم و مکمل یکدیگر شوند. جامعه الهی جامعه ای است که نهادهای ارزشی و فرهنگی بر آن حاکم هستند و تنها از دریچه ایمان می توان به این جامعه نگاه کرد.


انسانی که طبق این فرهنگ رشد می کند، انسانی مختار، مستقل، فرهنگی، ارزشی و باتقواست. در حقیقت در نظام ارزشی، نقش اول به فرهنگ داده می شود و عناصر فرهنگی چنان پویاست که به تکامل همه جنبه های انسانی کمک می کند. حجاب، پرچم اسلام و در حقیقت لباس عقل عملی زنان مسلمان است. دشمن برای سست کردن این ارزش در سه زمینه فعالیت می کند. نخست: پایه گذاری ارزش ها و باورهای هستی شناسی براساس فرهنگ بیگانه. دوم: وارد ساختن تفکرهای ضدارزشی در برنامه ها وسوم القای تحلیل های فکری جدید و ناهماهنگ باارزش ها به والدین و جوانان. با آنکه حجاب و رعایت موازین عفاف هیچ گونه محدودیتی در زمینه های مختلف برای پیشرفت زنان فراهم نیاورده است، باز هم شاهد کمرنگ شدن این پوشش اسلامی در دهه اخیر هستیم. این عوامل در این زمینه دخیل هستند:

*جهل و ناآگاهی. عوامل اصلی در پذیرش بی بند وباری، ضعف اعتقادی و دینی است تا دین و احکام آن به درستی برای جوانان ما تفهیم نشود و تا این فهم درست با قلب آنها پیوند نخورد، زمینه پذیرش هر نوع بیماری روحی را دارند. به جرات می توان گفت علت العلل تمام مفاسد و بدحجابی ها جهل و نادانی است. امام علی(ع) در این مورد می فرماید: “جهل معدن بدی هاست.” (1) تمام بدبختی ها زمانی بر سر ما می آید که خود را نشناسیم و قدر خود را ندانیم. کسی که خود را نشناسد به هر شری تن در می دهد. همین نادانی هاست که باعث بدحجابی دختران نسل انقلاب شده است. خانواده ها و مادرانی که در قید حجاب و سایر مسائل شرعی نبوده اند، هرگز نمی توانند حجاب را به عنوان یک ارزش و یک واجب الهی برای فرزندان معصوم خود جا بیندازند. لذا به آنها خیانت می کنند و آنها را با همان فرهنگی که خود گرفتار آن بوده اند، پرورش می دهند. بنابراین بسیاری از بی بندوباری های دختران جوان امروزی ناشی از عدم تربیت صحیح دینی است. البته پدر و مادرانی هم یافت می شوند که خود نسبت به نماز و حجاب و سایر واجبات مقیدند ولی نسبت به فرزندانشان و تربیت صحیح آنان غافل و ناآگاهند و همین غفلت و بی توجهی سبب انحراف فرزندان و مایه رنج روحی والدین می شود.

در نظام ارزشی، نقش اول به فرهنگ داده می شود و عناصر فرهنگی چنان پویاست که به تکامل همه جنبه های انسانی کمک می کند

*کم رنگ شدن نقش خانواده ها. اگر تربیت فرزندان از خانه به مهدکودک ومدرسه انتقال یابد، آن را به هر جای دیگر می توان کشاند. تلاش دشمن، جدا کردن جوانان از کانون خانواده است زیرا به این وسیله زمینه آسیب پذیری آنان و آمادگی شان برای اثر پذیری از القای فرهنگی دوچندان می شود. این جدایی ممکن است ظاهری یا فکری باشد. اسلام برای ارتباط عاطفی و روحی والدین با جوان اهمیت قائل است. اگر جامعه پاک می خواهیم باید خانواده را تطهیر کنیم. والدین علاوه بر مسئولیت عام، مسئولیت ویژه ای در قبال فرزندان به عهده دارند. این مسئولیت قبل از تولد آغاز می شود و تا دوران رشد و بلوغ ادامه می یابد. رعایت آموزه های دینی در زمینه های بهداشت جسمی وروحی فرزندان واهتمام در تربیت آنان و فراهم آوردن محیط مناسب در درون خانواده و مراقبت از آنان در محیط بیرونی در شکل گیری شخصیت اخلاقی و روانی فرزندان تاثیر سازنده دارد.

دور شدن از حجاب چرا و به چه علت؟

اینترنت و ماهواره.بسیاری از خانواده‌های مذهبی از نقش ماهواره و شبکه‌های متعدد آن در کاهش تمسک به اسلام در رفتارهای اجتماعی و زندگی فرزندانشان ابراز نگرانی می‌کنند؛ درحالی که از نقش اینترنت به کلی غافلند و لازم است ضمن آشنایی با دنیای مجازی زمینه استفاده درست و سالم از این شبکه گسترده را برای فرزندشان فراهم آورند. اینکه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برنامه‌های جذابی ندارد یا مثلاً به یک طیف خاص نمی‌پردازند، توجیه مناسبی برای

دور شدن از حجاب چرا و به چه علت؟

ورود شبکه‌های مروج فساد به کانون خانواده نیست! متأسفانه برخی از خانواده‌های حتی مذهبی به دلایل سرخوردگی از بعضی برنامه‌های صدا و سیما که البته به سلیقه آنان برمی‌گردد، بلافاصله به فکر جایگزینی ماهواره می‌افتند و متاسفانه به راحتی فرزند خود را در معرض هجمه عظیم رسانه‌ای با مشخصات بی‎‌بندوباری قرار می‌دهند. جالب آنکه همان خانواده مثلاً شب جمعه به دعای کمیل هم می‎روند و دعا می‌کنند، غافل از آنکه از وظیفه اصلی خود که تربیت صحیح فرزند است، غافل شده‌اند و از واجب به مستحب روی آورده‌اند. بماند که در انحراف فرزند خود از تعالیم اسلامی هم سهیم هستند و در پیشگاه خداوند متعال باید پاسخگو باشند. یقیناً خانواده‌ای که دائم در معرض تعالیم غیراسلامی غربی است موفقیت آنچنانی در تمسک به احکام اسلامی از جمله حجاب نخواهد داشت.

*بالا رفتن سن ازدواج. گسترش فرهنگ مصرفی و بالا رفتن خواسته ها و وجود مشکلات دیگر سبب شده است که جوانان از ازدواج خودداری کنند. طبیعت زن نیز این تمایل را دارد که زیبایی های خود را در مقابل جنس مخالف به معرض نمایش بگذارد، اگر راه حلی که خدای متعال در مقابل او گذاشته است برای او کارساز نباشد، از راه های دیگری استفاده می کند و به خودنمایی می پردازد. در حقیقت بالا رفتن سن ازدواج در پایین آمدن سطح حجاب اثر می گذارد. از سوی دیگر بالا رفتن سن ازدواج عاملی برای جلوه گری و پیدا کردن همسر از راه های غیرمعمول است.

پی نوشت ها:

1- غرر الحکم، ج 1، ص173

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی سایت تبیان


منبع:

سایت آفتاب

سایت تابناک

مقالات مرتبط:

کدام دختران بد حجاب ترند؟ 

وقتی زنان آزاد می شوند

علل تمایل زنان غرب به اسلام!

حجاب مختص زنان !!!

حیا مهم است یا حجاب؟

پرنیان هفت رنگ در پوشش زن ایرانی

حجاب بی حجاب چون...

حجاب تکلیف زن است یا حق او ؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.