تبیان، دستیار زندگی
مشاهده رشادت‌های رزمندگان در شرایط جنگ تحمیلی باعث افتخار هر مسلمان ایرانی می‌شود؛ بارها شاهد بودم که زائرانی که فرزندان شهدا بودند، پس از اعزام به این مناطق می‌گفتند «وقتی به دانشگاه بر گردیم با صراحت و سربلندی رشادت‌های پدران خود را بیان خواهیم کرد و ‌خ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تأثیر کاروان‌ راهیان نور


محمدعلی کبیری، از فرماندهان و راویان پیشکسوت راهیان نور با بیان اینکه خلوص راوی مهم‌ترین امر تأثیرگذار در روایتگری است، گفت: یک راویتگر جنگ باید امانتدار بوده و رویدادها را همانگونه که اتفاق افتاده و بدون کم و کاست یا مبالغه بیان کند.


یکی از فرماندهان و راویان پیشکسوت راهیان نور با بیان اینکه خلوص راوی مهم‌ترین امر تأثیرگذار در روایتگری است، گفت: یک راویتگر جنگ باید امانتدار بوده و رویدادها را همانگونه که اتفاق افتاده و بدون کم و کاست یا مبالغه بیان کند.

راهیان نور

محمدعلی کبیری، فرمانده تیپ 2 عاشورا لشکر10 سیدالشهدا (ع) که از سال 59 و از 17 سالگی در جنگ تحمیلی حضور داشته است در گفت‌وگو با خبرنگار ایثار و شهادت باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: راویان راهیان نور، مسئولیت انتقال ارزش‌هایی را که در یک مقطع تاریخی اتفاق افتاده را برعهده دارند و نخستین مؤلفه یک راوی مطالعه و بررسی رویدادهاست.

وی ادامه داد: یک راوی زمانی که می‌خواهد موضوع و مطلبی را در 10 دقیقه به مخاطبان انتقال داده، باید ساعت‌ها در رابطه با آن موضوع مطالعه کند تا با تسلط کامل به جوانب امر، آن مطلب را ارائه دهد.

این راوی پیشکسوت راهیان نور با بیان اینکه خلوص راوی مهم‌ترین امر تأثیرگذار در روایتگری است، خاطرنشان کرد: یک راویتگر جنگ باید امانتدار بوده و رویدادها را همانگونه که اتفاق افتاده و بدون کم و کاست یا مبالغه بیان کند.

وی افزود: در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نیروهایی از سازمان‌ها و شخصیت‌های حقوقی حضور داشتند لذا این حضور و حماسه‌آفرینی‌ها باید توسط راویان راهیان نور طوری بیان شود که اقدامات نهاد یا فردی دور از چشم مخاطب نماند؛ برای رسیدن به این هدف باید ستادی تشکیل شود تا به تاریخچه عمومی جنگ تحمیلی پرداخته و مطالب را به اشکال مختلف به راویان ارائه دهند.

مشاهده رشادت‌های رزمندگان در شرایط جنگ تحمیلی باعث افتخار هر مسلمان ایرانی می‌شود؛ بارها شاهد بودم که زائرانی که فرزندان شهدا بودند، پس از اعزام به این مناطق می‌گفتند «وقتی به دانشگاه بر گردیم با صراحت و سربلندی رشادت‌های پدران خود را بیان خواهیم کرد و ‌خواهیم گفت شهدا که بودند و چه کردند»...

کبیری یادآور شد: بیان تاریخ دفاع مقدس، نیازمند بازگشت به آن مقطع تاریخی است؛ در دوران جنگ تحمیلی با مسائل سیاسی و اجتماعی مواجه بودیم که گاهی این مسائل منجر به شبهه ‌افکنی بین مردم می‌شد؛ اگر راویان رجعت فکری به رویدادهای آن مقطع زمانی داشته باشند، بر اساس شبهات مطرح شده و مصادیق آن را که امروز در جامعه مشاهده می‌شود را برطرف کنند، در بصیرت‌افزایی مردم گامی بزرگ برداشته‌اند.

این راوی پیشکسوت راهیان نور خاطرنشان کرد: روش‌های روشنگری فرماندهان، بصیرت رزمندگان و چگونگی رفع شبهات در دوران دفاع مقدس، تجربیات جنگ تحمیلی است که باید از آن استفاده کرد تا راه‌گشای موضوعات امروز باشد.

وی در خصوص تأثیر اعزام کاروان‌ها به مناطق راهیان نور، بیان داشت: مشاهده رشادت‌های رزمندگان در شرایط جنگ تحمیلی باعث افتخار هر مسلمان ایرانی می‌شود؛ بارها شاهد بودم که زائرانی که فرزندان شهدا بودند، پس از اعزام به این مناطق می‌گفتند «وقتی به دانشگاه بر گردیم با صراحت و سربلندی رشادت‌های پدران خود را بیان خواهیم کرد و ‌خواهیم گفت شهدا که بودند و چه کردند».

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع :

خبرگزاری فارس