تبیان، دستیار زندگی
مركز كلكسیون قارچ ها و باكتری های صنعتی ایران فعالیت خود را از سال 1361 در پژوهشكده بیوتكنولوژی در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران (IROST) آغاز نموده است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مركز كلكسیون قارچ ها و باكتری های صنعتی ایران

PTCC - Persian Type Culture Collection

مکانی مناسب برای بازدید دانش پژوهان

مركز كلكسیون قارچ ها و باكتری های صنعتی ایران

اگر شما از جمله دانش پژوهانی هستید که به پروژه «بررسی موجودات ریز موجود در آب جوی ها» علاقه مند هستید، به شما پیشنهاد می کنم که حتماً از مشاوره «مرکز کلکسیون قارچ ها و باکتری های صنعتی ایران» استفاده نمائید و از آنجا بازدید نمائید.

مركز كلكسیون قارچ ها و باكتری های صنعتی ایران فعالیت خود را از سال 1361 در پژوهشكده بیوتكنولوژی در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران (IROST) آغاز نموده است و در طی مدتی كه از تاسیس آن می گذرد میكروارگانیسم های مورد نیاز مراكز آموزشی، تحقیقاتی و صنعتی بویژه كارخانه های داروسازی را تامین كرده است. این مركز طبق استانداردهای بین المللی بیش از دو هزار نمونة میكروبی شامل باكتری، قارچ، مخمر و جلبك سبزآبی را نگهداری می كند. از طرف دیگر مركز كلكسیون بطور مداوم با جداسازی و جمع آوری نمونه های میكروبی ایران غنی تر شده و سرمایه ای را برای پژوهش های علمی كشور فراهم می آورد.

مركز كلكسیون قارچ ها و باكتری های صنعتی ایران از سال 1363 به عضویت فدراسیون جهانی كلكسیون های میكروبی (WFCC) پذیرفته شده و با كد 124 I و به نام Persian Type Culture Collection با سایر مراكزی كه تحت پوشش این مركز جهانی فعالیت می نمایند، ارتباط دارد. مركز كلكسیون با تماس دائم با فدراسیون جهانی كلكسیون های میكروبی با روش های جدید و دقیقتر نگهداری میكروارگانیسم ها آشنا شده و بر این اساس میكروارگانیسم های موجود را برای سال ها بدون تغییر، نگهداری و در اختیار مراكز تحقیقاتی و آموزشی قرار می دهد.

مركز كلكسیون قارچ ها و باكتری های صنعتی ایران

اهداف و وظایف

مركز كلكسیون قارچ ها و باكتری های صنعتی ایران به عنوان عضوی از مركز منطقه ای MIRCEN اهداف زیر را در برنامه های اساسی خود قرار داده است :

1. ترویج و توسعة تكنولوژی كاربردی میكروارگانیسم ها از طریق همكاری بین مراكز تحقیقاتی و آموزشی داخلی و منطقه ای.

2. شناسایی و طبقه بندی میكروارگانیسم های منطقه.

3. تشویق به جمع آوری، شناسایی و نگهداری منابع ژنتیكی میكروبی و بهره وری از توان آنها در توسعة تكنولوژی، بهداشت و صنعت كشور.

4. ایجاد ارتباط تحقیقاتی و آموزشی بین كشورهای منطقه.

5. كمك به برگذاری كنگره ها، سمینارها و دوره های آموزشی در زمینة ارائه روش های مناسب تر نگهداری میكروارگانیسم ها و تربیت نیروی متخصص در این زمینه.

مركز كلكسیون قارچ ها و باكتری های صنعتی ایران

خدمات  

از جمله خدماتی که این مرکز به پژوهشگران ارائه می دهد، می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

1. جداسازی، جمع آوری و نگهداری میكروارگانیسم های كاربردی در بیوتكنولوژی.

2. ارایة اطلاعات در مورد میكروارگانیسم های موجود در مركز كلكسیون به سایر مراكز تحقیقاتی، آموزشی و صنعتی.

3. ارسال سویه های مورد درخواست مراكز مختلف به صورت كشت زنده و یا خشك شده ( لیوفیلیزه).

4. تكثیر و نگهداری بلندمدت میكروارگانیسم های ارسالی از طرف سایر مراكز تحقیقاتی، آموزشی و صنعتی.

5. شناسایی میكروارگانیسم ها.

6. ارایه خدمات مشاوره ای به مراكز تحقیقاتی دیگردر زمینه های كاری مرتبط .

7. برگزاری دوره های آموزشی به صورت انفرادی یا گروهی در زمینة نگهداری و كاربرد میكروارگانیسم ها : این مرکز در راستای انجام وظایف و اهداف خود اقدام به برگزاری دوره های آموزشی برای افراد به صورت گروهی در زمینه نگهداری و كاربرد میكروارگانیسم ها می نماید. همچنین برحسب نیاز و درخواست امكان آموزش كارشناسان مراكز تحقیقاتی و صنعتی به صورت فردی نیز وجود دارد.

مركز كلكسیون قارچ ها و باكتری های صنعتی ایران

شما می توانید برای بازدید از این مرکز به نشانی جاده قدیم كرج، جاده شهریار (كیلومتر 6)، زیرگذر پل بادامك، جاده حسن آباد خالصه ( كیلومتر 3 )، مجتمع تحقیقاتی عصر انقلاب مراجعه نمائید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن 2275510 (0228) تماس گرفته و یا با آدرس پست الکترونیکی ptcc@irost.org مکاتبه نمائید. همچنین می توانید با مراجعه به وب سایت این مرکز به نشانی http://www.irost.org/persian/ptcc از بانک اطلاعاتی میکروارگانیسم ها موجود در این سایت استفاده نمائید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه: علیرضا سرمدی

تنظیم: فاطمه گودرزی