تبیان، دستیار زندگی
خدا پیامبر صلى الله علیه وآله را با روشنایى اسلام فرستاد، و در گزینش، او را بر همه مقدم داشت؛ با بعثت او شكاف‏ها را پر و سلطه گران پیروز را در هم شكست، و سختی ها را آسان و ناهمواری ها را هموار فرمود تا آنكه گمراهى را از چپ و راست تار و مار كرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیامبر از نگاه یار و وصی اش


موفقیّت پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله از نگاه حضرت على‏علیه السلام

بهترین فرد براى تبیین موفقیت پیامبر اكرم (صلى الله علیه وآله وسلم) در مبارزه با مفاسد اجتماعى حضرت على(علیه السلام) است .


دوستی با امام علی

بعد از كلام خدا، بهترین شخصیتى كه مى‏تواند در مقام تبیین موفقیّت‏هاى رسول خداصلى الله علیه وآله سخن بگوید حضرت على‏علیه السلام است. در نهج البلاغه سخنان فراوان و گهربارى از آن حضرت پیرامون این موضوع نقل شده است كه به تعدادى از آن‏ها اشاره مى‏شود.

آن حضرت در قسمتى از خطبه قاصعه مى‏فرماید:

1-«تأملوا أمرهم فی حال تشتتهم و تفرقهم لیالی كانت الأكاسرة و القیاصرة أربابا لهم یحتازونهم عن ریف الآفاق ...»؛ در احوالات آنها روزگارى كه از هم جدا و پراكنده بودند اندیشه كنید، زمانى كه پادشاهان كسرى و قیصر بر آنان حكومت مى‏كردند، و آنها را از سرزمین‏هاى آباد، از كنارهاى دجله و فرات، و از محیط هاى سرسبز و خرم دور كردند، و به صحراهاى كم گیاه، و بى آب و علف، محل وزش بادها، و سرزمین‏هایى كه زندگى در آنجاها مشكل بود تبعید كردند، آنان را كه در مكانهاى نامناسب، مسكین و فقیر، هم نشین شتران ساختند، خانه‏هاشان پست‏ترین خانه ملتها، و سرزمین زندگى‏شان خشك‏ترین بیابان‏ها بود، نه دعوت حقى وجود داشت كه به آن روى آورند و پناهنده شوند، و نه سایه محبتى وجود داشت كه در عزت آن زندگى كنند. حالات آنان دگرگون، و قدرت آنان پراكنده، و جمعیت انبوهشان متفرق بود.

در بلایى سخت، و در جهالتى فراگیر فرو رفته بودند دختران را زنده به گور، و بتها را پرستش مى‏كردند، و قطع رابطه با خویشاوندان، و غارت گری هاى پیاپى در میانشان رواج یافته بود. حال به نعمت‏هاى بزرگ الهى كه به هنگامه بعثت پیامبر اسلام‏صلى الله علیه وآله بر آنان فرو ریخت بنگرید، كه چگونه اطاعت آنان را با دین خود پیوند داد. و با دعوتش آنها را به وحدت رساند! چگونه نعمت‏هاى الهى بالهاى كرامت خود را بر آنان گستراند، و جویبارهاى آسایش و رفاه برایشان روان ساخت! و تمام بركات آیین حق، آنها را در بر گرفت! در میان نعمت‏ها غرق گشتند، و در خرمى زندگانى شادمان شدند، امور اجتماعى آنان در سایه قدرت و حكومت اسلام استوار شد، و در پرتو عزتى پایدار آرام گرفتند، و به حكومتى پایدار رسیدند. آن گاه آنان حاكم و زمامدار جهان شدند، و سلاطین روى زمین گردیدند، و فرمانروایى كسانى شدند كه در گذشته حاكم بودند، و قوانین الهى را بر كسانى اجرا مى‏كردند كه مجریان احكام بودند، و درگذشته كسى قدرت در هم شكستن نیروى آنان را نداشت، و هیچ كس خیال مبارزه با آنان را در سر نمى‏پروراند.

خدا پیامبر صلى الله علیه وآله را با روشنایى اسلام فرستاد، و در گزینش، او را بر همه مقدم داشت؛ با بعثت او شكاف‏ها را پر و سلطه گران پیروز را در هم شكست، و سختی ها را آسان و ناهمواری ها را هموار فرمود تا آنكه گمراهى را از چپ و راست تار و مار كرد

2- «مستقره خیر مستقر و منبته أشرف منبت فی معادن الكرامة و مماهد السلامة قد صرفت نحوه أفئدة الأبرار و ...»؛ قرار گاه پیامبر صلى الله علیه وآله بهترین قرارگاه و محل پرورش و خاندان او شریف‏ترین پایگاه است در معدن بزرگوارى و گاهواره سلامت رشد كرد، دلهاى نیكوكاران شیفته او گشته، توجه دیده‏ها به سوى اوست. خدا به بركت وجود او كینه‏ها را دفع كرد و آتش دشمنى‏ها را خاموش كرد. با او میان دلها الفت و مهربانى ایجاد كرد و نزدیكانى را از هم دور ساخت.

انسان‏هاى خوار و ذلیل و محروم در پرتو او عزت یافتند و عزیزانى خودسر ذلیل شدند. گفتار او روشنگر واقعیت‏ها و سكوت او زبانى گویا بود.

حضرت محمد(ص)

3- «أرسله بالضیاء و قدمه فی الاصطفاء فرتق به المفاتق و ساور به المغالب و ذلل به الصعوبة و سهل به الحزونة حتى سرح الضلال عن یمین و شمال»؛خدا پیامبر صلى الله علیه وآله را با روشنایى اسلام فرستاد، و در گزینش، او را بر همه مقدم داشت؛ با بعثت او شكاف‏ها را پر و سلطه گران پیروز را در هم شكست، و سختی ها را آسان و ناهمواری ها را هموار فرمود تا آنكه گمراهى را از چپ و راست تار و مار كرد.

4- «فصدع بما أمر به و بلغ رسالات ربه فلم الله به الصدع و رتق به الفتق و ألف به الشمل بین ذوی الأرحام ...؛ پیامبر اسلام‏ صلى الله علیه وآله آنچه را كه به او ابلاغ شد آشكار كرد، با پیام‏هاى پروردگارش را رساند. او شكاف‏هاى اجتماعى را به وحدت اصلاح، و فاصله‏ها را به هم پیوند داد و پس از آنكه آتش دشمنى‏ها و كینه‏هاى برافروخته در دلها راه یافته بود، میان خویشاوندان یگانگى برقرار كرد.

5- « لقد رأیت أصحاب محمد ص فما أرى أحدا یشبههم منكم لقد كانوا یصبحون شعثا غبرا و قد باتوا سجدا و قیاما ...؛ من اصحاب محمّد صلى الله علیه وآله را دیدم، اما هیچ كدام از شما را همانند آنان نمى‏نگرم، آنها صبح مى‏كردند در حالى كه موهاى ژولیده و چهره‏هاى غبار آلوده داشتند، شب را تا به صبح در حال سجده و قیام به عبادت مى‏گذراندند، و پیشانى و گونه‏هاى صورت را در پیشگاه خدا بر خاك مى‏ساییدند، با یاد معاد چنان ناآرام بودند گویا بر روى آتش ایستاده‏اند. بر پیشانى آنها از سجده‏هاى طولانى پینه بسته بود.)چون پینه زانوهاى بزها( اگر نام خدا برده مى‏شد چنان مى‏گریستند كه گریبان‏هاى آنان‏تر مى‏شد. و چون درخت در روز تند باد مى‏لرزیدند، از كیفرى كه از آن بیم داشتند، یا براى پاداشى كه به آن امیدوار بودند.

نتیجه آن که سخنان امیر المؤمنین در این رابطه در واقع تفسیر آیات نورانى قرآن است و لذا آن حضرت از ایجاد وحدت و تربیت انسانهاى نمونه بعنوان مهم‏ترین موقعیت‏ها نام مى‏برد .

فراوری: علی نورگستر

بخش عترت و سیره تبیان


منبع:الگوى برتر

شیوه مبارزه پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله با مفاسد اجتماعى/حمدرضا تویسركان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.