تبیان، دستیار زندگی
نظر دانشمندان درباره طول عمر حیوانات فرق می کند؛ اما این را می دانند که عمر بعضی از آن ها کوتاه و عمر بعضی دیگر طولانی است. اغلب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طول عمر حیوانات چقدر است؟

طول عمر حیوانات چقدر است؟

نظر دانشمندان درباره طول عمر حیوانات فرق می کند؛ اما این را می دانند که عمر بعضی از آن ها کوتاه و عمر بعضی دیگر طولانی است. اغلب سگ ها تا 13 سالگی زندگی می کنند. اما اسب ها می توانند 20 تا 30 سالگی زنده بمانند. لاک پشت ها در میان حیوانات بیشترین طول عمر را دارند و در شرایط خوب می توانند تا 100 سالگی زندگی کنند. طول عمر انسان هم بستگی به شرایط زندگی او دارد. در بعضی مناطق طول عمر انسان حدود 72 سال است.

چرا بادبزن ما را خنک می کند؟ 

وقتی گرمتان می شود و یا احساس سرما می کنید، در واقع این دمای خون است که بر اثر کم یا زیادشدن، در شما چنین احساس هایی پدید می آورد. اگر دمای خون بالا برود، اکسایش، کند می شود. رگ های پوست بدن منبسط می شوند تا حرارت اضافی به کمک تشعشع از بدن خارج شود; در ضمن به تبخیر عرق بدن نیز کمک می کند. شما می دانید که بخار شدن مایع، یعنی به حالت گاز درآمدن آن، که بر اثر آن حرارت نیز دفع می شود. درست چنین چیزی در بدن ما به هنگام عرق کردن روی می دهد. اکنون اگر هوای مجاور پوست، «مرطوب» باشد، نمی گذارد تبخیر صورت گیرد تا شما احساس خنکی کنید. آن گاه شما بادزنی را به حرکت در می آورید. چرا؟ برای آنکه هوای مرطوب را از مجاورت پوست خود کنار برانید و بر میزان تبخیر عرق بیفزایید. خوب، وقتی که عرق تبخیر شد، حرارت از بدن دفع می شود و شما احساس خنکی می کنید.

آیا کوه ها حرکت می کنند؟

بله، کره ی زمین شبیه هلوی بسیار بزرگی است که پوسته ی آن اقیانوس ها، قاره ها و کوه ها را در بر می گیرد.

در زیر پوسته، لایه ای سنگی وجود دارد که به آن جبه ی زمین گفته می شود. در مرکز آن هسته ای بسیار گرم و مملو از آهن وجود دارد. پوسته ی زمین ترک خورده و به هشت تکه ی بزرگ تقسیم شده است. این تکه ها، صفحه های زمین نام دارند و حرکت می کنند.

مرتفع ترین دریاچه ی دنیا کدام است؟

مرتفع ترین دریاچه ی دنیا، یعمی دریاچه ی تی تی کاکا در ارتفاع 3812 متری، در آمریکای جنوبی، در مرز بین کشور پرو و بولیوی قرار دارد. ساکنان منطقه از این دریاچه ماهی می گیرند.

فرآوری: نعیمه درویشی

بخش کودک و نوجوان


منابع:

آفتاب

چراهای شگفت انگیز

*مطالب مرتبط

بهمن خاکستر چیست؟

راز نفس كشیدن حشرات

منقارهای دماسنج

چرا ماه ما را تعقیب می کند؟

چرا فلفل تند است؟

چه چیزی در خورشید می سوزد؟

چرا پای ما بو می گیرد؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.