تبیان، دستیار زندگی
اگرچه تعطیلات می تواند مفرح و لذت بخش باشد، گاهی می تواند منبعی از استرس و تنش به همراه داشته باشد و هیچ جای تعجبی نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه در تعطیلات آرامش خود را حفظ کنیم؟


اگرچه تعطیلات می تواند مفرح و لذت بخش باشد، گاهی می تواند منبعی از استرس و تنش به همراه داشته باشد و هیچ جای تعجبی نیست. اغلب افراد، تعطیلات را به عنوان فرصت جادویی برای به حقیقت پیوستن آرزوها و رویاها می دانند.

چگونه می توانید با مشکلات مداوم خانوادگی در طی تعطیلات کنار بیایید؟

نخستین گام اینست که واقع گرا باشید. اگر شما نسبت به فردی احساس بدی دارید و یا اینکه با فردی از خانواده مشکل دارید، تلاش کنید که از وی اجتناب کنید و از ایجاد تنش و درگیری با وی بپرهیزید و در عین حال این طور وانمود نکنید که همه چیز خوب است.این کار به شما کمک می کند که با خودتان حس بدی نداشته باشید و استرس و تنش کمتری را در طی تعطیلات حس کنید.می توانید خانواده ی خود را به دور خود جمع کرده و از آنها بپرسید : چگونه تعطیلات امسال خود را برگزار کنیم ؟ با انجام مشورت خانوادگی می توانید زمانی را برای خرید و احتمالا پختن شیرینی در نظر بگیرید . اگر کارهایی را که قرار است انجام گیرد، از قبل برنامه ریزی کنید می توانید از غوطه ور شدن در فشارهای روانی و کارهایی که باید انجام گیرد بر حذر باشید .

پول

آیا فشارها و استرس های مالی منجر به خراب شدن تعطیلات می شوند؟

شناختن محدودیتهای خویش در خرج و برج، راهی برای کاهش استرس و خلاص شدن از تنش می باشد. مردم اعتقاد دارند که در زمان تعطیلات باید برای دوستان و بستگان خویش هدیه بخرند، حتی اگر استطاعت مالی نداشته باشند. این اعتقاد نه تنها استرس و نگرانی خریدن کادویی گران برای هر فرد را به همراه می آورد بلکه شما نگران پرداخت قرضهای ناشی از خرید هدایا تا آخر سال نیز خواهید بود. شما می توانید عشق و توجه خود را به دوستان و وابستگان خویش با خرید چیزی که می دانید برای آنها معنی خاصی دارد، و هزینه زیادی نیز در بر ندارد،نشان دهید.

چگونه محدودیتها و فشار زمانی، افراد را در طی تعطیلات تحت تاثیر قرار می دهد؟

مردم نباید به خاطر تعطیلات زندگی خویش را مختل کرده و یا اینکه برنامه خویش را تغییر دهند. یاد بگیرید که دعوتها و مهمانیهایی که پذیرفته اید را به ترتیب اولویت مرتب کرده و در آنها شرکت کنید و هرگز احساس نکنید که شما مجبورید در همه جمع های خانوادگی و دوستانه و غیره که در تعطیلات تشکیل می شوند، شرکت کنید.

اهمیت سلامتی در داشتن حس خوب را جدی بگیرید:

مراقب وضعیت جسمانی خود در ایام تعطیل باشید . هیجانات حاصل از فعالیت های روزانه باعث ترشح آدرنالین در مغز شده و ممکن است خواب شما را خراب کند . برای حفظ آرامش خود، اقدامات متعددی می توانید انجام دهید . مطالعه منظم و انجام ورزش روزانه می تواند به آرامش شما کمک کند .

از خوردن بیش از اندازه خودداری کنید . سعی کنید تغذیه ای منظم و مناسب داشته باشید .

چگونه فردی که اخیرا حادثه تلخی همچون مرگ یا یک شکست عاطفی را تجربه کرده است، می تواند تعطیلات را پشت سر بگذارد؟

دل شکسته

شما واقعا احساس می کنید که به خاطر استرسهای مزمن یا حادی همچون مرگ یا شکست عاطفی که اخیرا اتفاق افتاده، حس خوبی ندارید و بد اخلاق و افسرده هستید، ممکن است بخواهید از شرکت کردن در برخی مراسم و جشنها به علت عدم هماهنگی با خلق و شرایط خویش اجتناب کنید. در این گونه شرایط به اطرافیان خویش بگویید که شما در واقع به چه چیزی نیاز دارید چرا که ممکن است آنها ندانند که چگونه می توانند به شما کمک کنند و در صورتیکه پیشنهادی را رد می کنید، مطمئن شوید که آنها منظور شما را درست متوجه شده اند.

کودکان باید یاد بگیرند که آرزوها و درخواستهای آنها فرمان و دستور نیستند و بیاموزند که آرزوهای خویش را که به لذتهای موقتی و لحظه ای منجر می شوند را محدود سازند

چگونه در طی تعطیلات با کودکانی که همه چیز می خواهند و درکی از هزینه مادی درخواستهای خویش ندارند، کنار بیایید؟

والدین باید به کودکان خویش واقعیت قضیه را بگویند. بهتر است که به فرزندتان بگویید که عروسک خاصی که او می خواهد، خیلی گران است و از آنجایی که لیست بلند بالایی دارد باید با توجه به پول خویش خریدهایش را کنترل کرده و انتخاب کند که چه چیزی می خواهد. شما همچنین می توانید به فرزندان خود بگویید که پدر و مادر تمام تلاش خود را خواهند کرد تا مناسب ترین هدیه را برای وی بخرند. کودکان باید یاد بگیرند که آرزوها و درخواستهای آنها فرمان و دستور نیستند و بیاموزند که آرزوهای خویش را که به لذتهای موقتی و لحظه ای منجر می شوند را محدود سازند.

فکر

چه راهکارهای مقابله ای خوب دیگری وجود دارند؟

انتظارهای خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که آنها واقع گرایانه هستند. انتظار بیش از حدی از این تعطیلات نسبت به دیگر اوقات نداشته باشید.

اغلب افراد از تعطیلات وحشت دارند زیرا تجربه های درونی آنها با چیزی که اتفاق می افتد، بسیار متفاوت است. شما باید به غرایز طبیعی خود اعتماد کنید و تلاش نکنید که چیزی باشید که نیستید. برنامه عادی خود را دنبال کنید و بدانید که آن روز نیز خواهد گذشت.

فرآوری بخش خانواده ایرانی


منبع: مجله پزشکی مادر - سایت مردمان

مقالات مرتبط:

قتل در تعطیلات

سین هشتم هفت سین 

آخرهفته ای متفاوت را تجربه کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.