تبیان، دستیار زندگی
در انتخابات سال 1999 نیز علی عبد الله صالح با رای مستقیم مردم به ریاست جمهوری این کشور انتخاب شد تا اولین رئیس جمهور یمن باشد که با رای مستقیم مردم و با شکست دادن تنها رقیب خود قحطان الشعبی فرزند رئیس جمهور یمن جنوبی بار دیگر به ریاست جمهوری یمن انتخا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی به زندگی رئیس جمهور یمن

علی عبدالله صالح

علی عبد الله صالح سیاستمدار ونظامی یمنی اولین رئیس جمهور منتخب یمن است که مردم یمن مستقیما او را در انتخابات سال 1999 به ریاست جمهوری این کشور انتخاب کردند.

محل و مکان تولد

علی عبد الله صالح روز 21 مارس  1942 در روستای "بیت الأحمر" درمنطقة "سنحان" استان "صنعاء" در خانواده ای فقیر دیده به جهان گشود و در همان اوان کودکی به دلیل جدایی مادر و پدرش از یکدیگر نتوانست در کانون خانوادگی گرمی رشد کند.

تحصیلات

تحصیلات ابتدایی خود را درحالی که به چرای دام نیز مشغول بود، در همان مدرسه روستای خود طی کرد، سپس در سال 1958 محل سکونت خود را ترک کرد تا خیلی زود و درحالی که شانزده سال بیشتر نداشت وارد ارتش یمن شود.

عبد الله صالح در سال 1960 وارد دانشکده افسری نیروهای مسلح یمن شد و در حوادث انقلاب 26 سپتامبر 1963 حضور داشت و پس از انقلاب به رتبه سرگردی ارتقا یافت و با انقلابی های یمن در دفاع از انقلاب "محاصره هفتاد" مشارکت داشت که طی آن سلطنت طلبان این کشور به مدت 70 روز صنعا پایتخت یمن را به محاصره خود درآورده بودند تا بر انقلابیون پیروز شوند که به شکست سلطنت طلبان انجامید.

بعدها وی در سال 1964 به دانشکده نیروهای زرهی پیوست تا در جنگ های زرهی و توپخانه ای نیز آموزش های لازم را ببیند و بعدها فرماندهی این نیروها و رهبری این نوع از جنگ ها در یمن بدست گیرد.

در سال 1975 فرمانده تیپ "تعز" و فرمانده پادگان "خالد بن ولید" شد و از آن طریق نفوذ بسیاری در یمن کسب کرد و نام یمن را در عرصه بین المللی بر زبان ها انداخت.

رسیدن به قدرت

صالح پس از این که مسئولیت تیپ تعز را برعهده گرفت به یکی از شخصیت های بسیار با نفوذ یمن شمالی تبدیل شد و روابط بسیار گرم و صمیمانه ای با شیوخ قبایل قدرتمند یمنی که در دولت وقت نفوذ داشتند، برقرار کرد.

در 11 اكتبر 1979 "إبراهیم الحمدی" رئیس جمهور وقت یمن و برادرش در شرایطی بسیار پیچیده و مبهم کشته شدند، پس از الحمدی "أحمد الغشمی"  به ریاست جمهوری یمن رسید، اما هنوز یک سال از حکومت الغشمی نگذشته بود که او نیز طی توطئه ای ترور شد.

در انتخابات سال 1999 نیز علی عبد الله صالح با رای مستقیم مردم به ریاست جمهوری این کشور انتخاب شد تا اولین رئیس جمهور یمن باشد که با رای مستقیم مردم و با شکست دادن تنها رقیب خود " قحطان الشعبی" فرزند رئیس جمهور یمن جنوبی بار دیگر به ریاست جمهوری یمن انتخاب شود.

کمتر از یک ماه پس از ترور الغشمی و پس از این که مجلس رهبری ریاست جمهوری یمن علی عبد الله صالح را به فرماندهی نیروهای مسلح یمن انتخاب کرد، وی به عضویت مجلس رهبری ریاست جمهوری یمن درآمد.

در أكتبر 1979 گروهی از افسران ناصری (تابع جمال عبد الناصر در مصر) به رهبری فردی به نام "محمد فلاح " که توسط لیبی حمایت می شدند، تلاش کردند بر علی عبد الله انقلاب کنند که به دلیل عدم حمایت مردمی در اقدام خود ناکام ماندند.

این انقلاب باعث شد تا صالح در اداره ارتش و مؤسسات و دستگاه های امنیتی تنها بر افراد خانواده خود و نزدیکانش تکیه کند، به همین دلیل برادران تنی خود را در پست های حساس و مهم نظامی گماشت و به هم ولایتی های خود پست های مهم دولتی را اعطا کرد و یاران وفادارش را به عنوان استاندار و والی در مناطق مختلف یمن منصوب کرد.

اتحاد دو یمن

در 22 می 1990 دو یمن با یکدیگر متحد شدند، سه سال اول اتحاد، کشور شاهد اختلافات و ترورهای سیاسی میان دو بخش جنوبی و شمالی بود و بحران های نظامی بوقوع پیوست که سرانجام با پیروزی علی عبد الله صالح بر سالم البیض، رئیس جمهور یمن شمالی همراه گردید که البیض را وادار به فرار به کشور عمان کرد.

کمتر از یک ماه پس از ترور الغشمی و پس از این که مجلس رهبری ریاست جمهوری یمن علی عبد الله صالح را به فرماندهی نیروهای مسلح یمن انتخاب کرد، وی به عضویت مجلس رهبری ریاست جمهوری یمن درآمد

پس از اتحاد مجدد دو یمن در 7 ژوئیه 1994 صالح در حالی که در آن زمان ریاست شورای ریاست جهموری را برعهده داشت در اكتبر 1994به ریاست جمهوری یمن رسید.

در انتخابات سال 1999 نیز علی عبد الله صالح با رای مستقیم مردم به ریاست جمهوری این کشور انتخاب شد تا اولین رئیس جمهور یمن باشد که با رای مستقیم مردم و با شکست دادن تنها رقیب خود " قحطان الشعبی" فرزند رئیس جمهور یمن جنوبی بار دیگر به ریاست جمهوری یمن انتخاب شود.

از آن سال تا کنون علی عبد اله صالح هم چنان پست ریاست جمهوری یمن را در اختیار دارد و چندی پیش اعلام کرد، بسان حسنی مبارک درصدد است، پسر خود را جانشین خود نماید و به این ترتیب قدرت را در خانواده خود موروثی کند، اما چون با اعتراضات گسترده یمنی ها مواجه شد که نسبت به شرایط اسفبار اقتصادی کشور اعتراض داشتند و از ترس بروز انقلابی بسان انقلاب تونس و مصر اعلام کرد که از این اقدام خود منصرف شده است، با این حال این کمشور هنوز شاهد برگزاری راهپیمایی های اعتراض آمیز نسبت به عبد الله صالح است و کارشناسان امر امکان بروز انقلابی بسان تونس و مصر را در این کشور دور از انتظار نمی بینند.

قبس زعفرانی

بخش سیاست