تبیان، دستیار زندگی
برای اولین بار در کشور، طراحی و ساخت ژنراتور هسته ای استرانسیوم 90/ ایتریم 90 (y90/ sr90) به همت پژوهشگران پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشرفت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران

پیشرفت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران

برای اولین بار در کشور، طراحی و ساخت ژنراتور هسته ای استرانسیوم 90/ ایتریم 90 (y90/ sr90) به همت پژوهشگران پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای سازمان انرژی اتمی ایران تحقق یافت.

کیفیت خلوص این ژنراتور در مقایسه با محصول مشابه خارجی در سطح بالاتری قرار دارد. مزیت اصلی این ژنراتور، کاربردهای درمانی رادیوایزوتوپ تولیدی توسط آن است. از جمله کاربردهای درمانی ایتریم 90 می توان به درمان سرطان های پروستات، سینه، تخمدان، سلول های کبدی و درمان لنفوم غیرهوچکینی، التهاب مفاصل و تومورهای عصبی درون ریز اشاره کرد. در واقع انرژی مناسب پرتوی بتای این رادیو دارو آن را برای درمان انواع تومورها و سرطان ها  متمایز از سایر رادیوایزوتوپ ها می سازد.

این رادیو دارو همچنین درمان بیماری لوسمی(سرطان خون) و متاستازها و غدد سرطانی بزرگ را ممکن می سازد.

همچنین ناچیزبودن پرتوی گامای ایتریم 90، دیگر ویژگی بسیارارزشمند این رادیو دارو است که منجر به کاهش عمده عوارض جانبی برای بیماران در مقایسه با روش ها و رادیوداروهای متداول است.

به علت بالا بودن نیمه عمر رادیوایزوتوپ مادر (استرانسیوم 90) در این ژنراتور که حدود 29 سال است می توان سال های متمادی با تولید ایتریم 90 از آن استفاده کرد.

از مهمترین ویژگی های متفاوت این ژنراتور نسبت به روش های مشابه دیگر عدم وجود حامل در کنار ایتریم 90 می باشد که امکان نشاندار کردن مستقیم کیت های مربوطه را فراهم می کند. از دیگر قابلیت های ویژه آن میزان نفوذ بیشتر در مقایسه با گسیل کننده های گاما که محدوده نفوذ آنها کوتاه است، می باشد.

واردات رادیوداروی ایتریم 90 ازخارج با توجه به نیمه عمر کم آن (64 ساعت) اقتصادی نبوده و بدین لحاظ تولید آن در کشور صرفه اقتصادی بالایی را داراست.

روابط عمومی سازمان انرژی اتمی آورده است: با توجه به نوین بودن فناوری این ژنراتور در جهان و تولید کنندگان انحصاری آن می توان با توسعه تولیدات وابسته به این رادیودارو، در زمینه صادرات انواع رادیوداروها در منطقه و دنیا ایفای نقش نمود.

انجمن دانش و فن آوری

جهت اطلاع از کلیه ی پیشرفت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران اینجا کلیک کنید.

انجمن های تخصصی تبیان


باشگاه کاربران سایت تبیان