تبیان، دستیار زندگی
شعاع اتم، انرژی یونش و الکترون خواهی تعیین کننده ی خواص تناوبی عنصرها هستند و به ساختار اتم بستگی دارند. درک این خواص به ما کمک می کنند تا بفهمیم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواص اتم

خواص اتم

شعاع اتم، انرژی یونش و الکترون خواهی تعیین کننده ی خواص تناوبی عنصرها هستند و به ساختار اتم بستگی دارند. درک این خواص به ما کمک می کنند تا بفهمیم چرا و چگونه اتم ها برای تشکیل ترکیب های یونی و کووالانسی وارد واکنش می شوند.

خواص اتم

در یک واکنش یونی، اتم فلز الکترون از دست می دهد و یون های مثبت را به وجود می آورد. اتم نافلز الکترون می گیرد و یون های منفی را به وجود می آورد. اتم فلز عموما بزرگ است لذا آسان تر از نافلزات الکترون از دست می دهد. از سوی دیگر، اتم نافلز نسبتا کوچک است و آسان تر از فلزات الکترون می گیرد.

برای آشنایی بیشتر با فلز و نافلز، آزمایش زیر را انجام دهید.

- با کلیک بر روی Ion view می توانید نحوه ی تشکیل یون های فلزی و غیر فلزی را مشاهده کنید.

- با کلیک بر روی Atom view می توانید اتم ها ی فلزی و نافلزی را مشاهده نمایید.

الکترون خواهی :

خواص اتم

تغییر انرژی مربوط به افزایش یک الکترون به یک اتم گازی شکل را اولین الکترون خواهی آن اتم می نامند. الکترون خواهی فرآیندی است که در آن اتم های خنثی با گرفتن الکترون منفی می شوند و یونش فرآیندی است که در آن اتم های خنثی الکترون از دست می دهند و مثبت می شوند. فرآیند الکترون خواهی برای اغلب عناصر با آزاد شدن انرژی همراه است ولی با برخی از فلزات و گازهای نجیب این مقدار، مثبت است.

الکترون خواهی مرحله های دوم و بعد از آن نیز مثبت هستند و به ترتیب مقدار آن ها زیاد می شود.

خواص اتم

در هر تناوب، اتمی که بیشترین تمایل به جذب الکترون را دارد به گروه هفتم عناصر جدول اصلی تعلق دارد. الکترون خواهی عناصر در یک گروه از بالا به پایین کم می شود. ولی در گروه هفتم، برای عنصر فلوئور این مقدار از قاعده پیروی نمی کند. فلوئور اتم کوچکی است و در پوسته خارجی خود می تواند فقط هشت الکترون بگیرد لذا افزوده شدن الکترون هشتم به آن، از یک سو از طرف هسته جذب می شود و از سوی دیگر الکترون های موجود در پوسته ی خارجی اتم نیز آن را به شدت دفع می کنند.

مرکز یادگیری سایت تبیان

تهیه و تنظیم : طیبه موسیوند