تبیان، دستیار زندگی
"شجریان" در نیویورك، "ناظری" در سن فرانسیسكو ،"پورناظری" در پاریس و... در روزهای پایانی سال 84 ،هنرمندان موسیقی ایرانی،برنامه های گسترده ای برای اجرای كنسرت در اروپا و آمریكا دارند. اسفند و فروردین ماه جاری بود كه محمدرضا شج...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"روزهای موسیقی ایرانی در خارج از كشور"

"شجریان" در نیویورك، "ناظری" در سن فرانسیسكو ،"پورناظری" در پاریس و...


در روزهای پایانی سال 84 ،هنرمندان موسیقی ایرانی،برنامه های گسترده ای برای اجرای كنسرت در اروپا و آمریكا دارند.

اسفند و فروردین ماه جاری بود كهمحمدرضا شجریان، همایون شجریان، حسین علیزاده و كیهان كلهر به اجراى برنامه های مختلفی در آمریكا وكانادا پرداختند. دو تور قبلی آنها نیز در آمریكا در سالهای ‌2001 و ‌2002 به شدت با تحسین منتقدان و مخاطبان آمریکایی مواجه شده بود.

ابتدای سال جاری بود كه نشریه ی سان فرانسیسكو كرونیكل"با اشاره به استقبال گسترده آمریكایی ها از كنسرت شجریان خبرداده بود كه تور بعدی آنهابرای امسال برنامه ریزی شده تر است و شهرهای بیشتری در امریكا میزبان آنها خواهد بود.

برهمین اساس قرار است گروه موسیقی محمدرضا شجریان، نیمه اسفندماه اسفند در نیویورك به اجرای كنسرت می پردازند.

گروه موسیقی "شمس"نیز قرار است به سرپرستی "کیخسرو پورناظری " و همراهی حمید رضا نوربخش چهارم و پنجم اسفند ماه درسالنی در " پاریس به اجرای برنامه بپردازد. گویا قرار است این گروه همین برنامه را در بهار آینده در تهران اجرا كند.

شهرام ناظرى خواننده مطرح موسیقى ایران نیز در جدیدترین برنامه خود در آمریكا به اجراى برنامه مى پردازد. كنسرت هاى ناظرى در اوائل اسفندماه برگزار می شود . شهرام ناظرى را در این كنسرت، گروه موسیقى او و پسرش حافظ ناظرى همراهى مى كند. به گزارش ایسنا گروه موسیقى شهرام ناظرى به عنوان اولین گروه موسیقى سنتى ایران، چندى قبل در سالن چهار هزار نفره كداك تئاتر شهر لس آنجلس كه سالن اهداى جوایز اسكار است به اجرا پرداخت و اجراى این گروه موسیقى ایرانى با استقبال مخاطبان مواجه شد.

گروه دستان نیز خود را آماده می كند در سال نو كارهای تازه تری در اروپا ارائه دهد.

گروه موسیقی سنتی دستان، آبان ماه به دعوت مرکز فیلارمونیک شهر کلن آلمان قطعاتی از موسیقی ایرانی را اجرا کرده بود . در آن زمان كنسرت گروه دستان در بریتانیا نیز به دلیل پاره از مشكلات به روزهای دیگری موكول شده بود .

این گروه قرار بود در ما ه اكتبر اجرایی را در كشور انگلستان داشته باشند كه این اجرا به دلایل مشكلاتی به سال جدید میلادی موكول شد.