تبیان، دستیار زندگی
اشپیگل در گزارشی با عنوان آیا دموكراسی به بهترین دوست اسلام تبدیل خواهد شد؟ نوشت: میلیون‌ها تن از مردم در خاورمیانه خواستار آزادی هستند و این تحولی است كه پیش از این نیز در اروپای شرقی روی‌داد. به عبارتی در دو دهه گذشته غرب الگویی از دموكراسی بود كه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتبار دموكراسی غرب پایان یافته


"اشپیگل" در گزارشی با عنوان "آیا دموكراسی به بهترین دوست اسلام تبدیل خواهد شد؟ " نوشت: میلیون‌ها تن از مردم در خاورمیانه خواستار آزادی هستند و این تحولی است كه پیش از این نیز در اروپای شرقی روی‌داد. به عبارتی در دو دهه گذشته غرب الگویی از دموكراسی بود كه اكنون اعتبار خود را از دست داده و در مقابل اسلام به شدت تقویت شده است.


خاورمیانه

یك هفته‌نامه آلمانی در گزارشی نوشت: اعتبار دموكراسی غربی در خاورمیانه از بین رفته و به موازات آن گرایش به اسلام بیشتر شده است.

"اشپیگل" در گزارشی با عنوان "آیا دموكراسی به بهترین دوست اسلام تبدیل خواهد شد؟ " نوشت: میلیون‌ها تن از مردم در خاورمیانه خواستار آزادی هستند و این تحولی است كه پیش از این نیز در اروپای شرقی روی‌داد. به عبارتی در دو دهه گذشته غرب الگویی از دموكراسی بود كه اكنون اعتبار خود را از دست داده و در مقابل اسلام به شدت تقویت شده است.

این هفته‌نامه آلمانی نوشت: 60 سال تلاش كشورهای غربی برای عذرخواهی از عملكرد خود و پر كردن خلا آزادی در خاورمیانه سودی نداشته و باعث ایمنی غرب در منطقه نیز نشده است چرا كه در دراز مدت ثبات نمی‌تواند به وسیله آزادی تامین شود. "جرج بوش " پسر در این مورد سخنانی دارد كه یك از آنها این است: غرب از به كار بردن واژگان زیبا و بینشی هوشمندانه در قبال خاورمیانه غافل نشده است بلكه آن بخشی كه مورد توجه قرار نگرفته است به كار بردن سیاستی درست و از آن بدتر تاكید بر اقدام مطابق با اعتقاد بر ارزش‌های غربی است.

در این گزارش آمده است: مناطق زیادی در جهان وجود ندارند كه مانند خاورمیانه استاندارد‌های اخلاقی غرب در آن جلوه‌گر باشد. از نظر 1.5 میلیون تن از مردم فلسطین به ویژه ساكنان غزه واژگان غربی مانند آزادی و دموكراسی برابر با آزادی و سوسیالیسم مورد نظر "لئونید برشنف " از رهبران كمونیست اتحاد جماهیر شوروی سابق در لهستان اشغال شده است.

در واقع با اشاره به خصوص به مسئله فلسطین و در تشریح این موضوع باید گفت: نزدیك ترین هم‌پیمانان غرب نقش زندانبان را برای مردم فلسطین ایفا كرده‌اند. هیچ كشور دیگری مانند مصر و اسرائیل از آمریكا كمك خارجی دریافت نكرده است و بیشتر این كمك‌ها نیز مصارف نظامی داشته‌اند و به این ترتیب وزارت دفاع آمریكا منافع سرشاری كسب كرده است. در این مورد می‌توان به استفاده از جنگنده های اف 16(F16) آمریكایی بر فراز میدان التحریر مصر در جریان انقلاب مردمی در این كشور و تانك های ام 60(M60) توسط اسرائیل برای حمله به غزه اشاره كرد.

باید دانست كه دورانی كه در آن می‌شد صلح را با پول خرید، تمام شده است و با بررسی وقایعی كه در تونس، مصر، اردن و یمن رخ داد می توان دید كه دورانی جدید در جهان عرب آغاز شده است

مسئله دیگری كه وجود دارد این است كه غرب و اسرائیل برای پیشبرد اهداف خود به اقدامات غیرقانونی نیز دست زدند و حمایت از رژیمی كه 30 سال وضعیت فوق العاده در مصر برقرار كرده بود و ضمن اقدام به خشونت و شكنجه در انتخابات‌های پیاپی نیز تقلب می‌كرد را در پرونده خود دارند.

*دوران جدیدی در جهان عرب آغاز شده است

اشپیگل نوشت: باید دانست كه دورانی كه در آن می‌شد صلح را با پول خرید، تمام شده است و با بررسی وقایعی كه در تونس، مصر، اردن و یمن رخ داد می توان دید كه دورانی جدید در جهان عرب آغاز شده است و شاید شرایطی كه هم اكنون جهان عرب را در برابر غرب قرار داده است شبیه به زمانی باشد كشورهای اروپای شرقی سعی كردند خود را از وابستگی به كمونیست نجات دهند.

* حمایت غرب از ستمگران

اما این بار اگر چه كه غرب مانعی برای تحقق آزادی نیست اما از ستمگران حمایت می‌كند و در این‌باره اظهارات "گوئیدو وستروله " وزیر امور خارجه آلمان خطاب به "حسنی مبارك " رئیس‌جمهور مخلوع مصر مبنی بر استقبال از حكومت طولانی مدت وی و همكاری مبارك در تحقق ثبات در منطق كه 1 سال نیز از آن نمی‌گذرد گواه خوبی است.

بخش سیاست


منبع:تابناک