تبیان، دستیار زندگی
ارائه دیر هنگام لایحه بودجه به مجلس به مصلحت نظام نیست جز سال 58 هیچ سال مالی در کشور بدون قانون بودجه آغاز نشده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آغاز سال جدید بدون بودجه!


انصاری در گفت و گوی اختصاصی با تبیان:

ارائه دیر هنگام لایحه بودجه به مجلس به مصلحت نظام نیست

جز سال 58 هیچ سال مالی در کشور بدون قانون بودجه آغاز نشده است


انصاری

در پی برخی انتقادات در مورد ارائه دیرهنگام لایحه بودجه سال 90 به مجلس، جمشید انصاری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است که این موضوع به مصلحت نظام نیست و دولت باید در مورد این کوتاهی پاسخگو باشد. نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی هم چنین می گوید غیر از سال 58 که نهادهای دولتی هنوز مستقر نشده بودند، در تمام سالهای بعد از پیروزی انقلاب قانون بودجه کشور پیش از پایان سال به تصویب رسیده و هیچ سال مالی در کشور بدون قانون بودجه آغاز نشده است.

به گفته وی حداقل زمان مورد نیاز برای بررسی بودجه در مجلس 45 روز است و با توجه به فرصت کم تنها راهکار مجلس این است که هم زمان با بررسی بودجه 90، بودجه یک یا دو دوازدهم را برای ماههای اولیه سال جدید به تصویب برساند تا اداره کشور با مشکل مواجه نشود.

مشروح گفت و گوی تبیان را با جمشید انصاری در پی می خوانید:

-فکر می کنید ارائه دیرهنگام لایحه بودجه به مجلس چه تاثیراتی در روند رسیدگی به دنبال خواهد داشت؟

قطعا ارائه دیر هنگام لایحه بودجه 90 به مجلس روند بررسی آن را به تاخیر می اندازد. حداقل زمانی که ما طبق آیین نامه داخلی مجلس برای بررسی لایحه بودجه لازم داریم 45 روز است. یعنی از زمانی که دولت لایحه بودجه را به مجلس تقدیم می کند زودتر از 45 روز بعد نمی توانیم مصوبه ای را از مجلس صادر کنیم.

-به این ترتیب سال جدید بدون بودجه آغاز خواهد شد؟

طبعا بخش قابل توجهی از سال مالی جدید بدون قانون بودجه مصوب است و باید بر اساس یک مجوز موردی که مجلس صادر می کند و از طریق استفاده از تنخواه اداره شود.

-یعنی احتمال دارد که بودجه یک دوازدهم و دو دوازدهم به تصویب برسد؟

بله اما مطمئنا این برای کشور خوب نیست یعنی در شان کشور نیست که بعد از گذشت 32 سال از انقلاب اسلامی ما قانون بودجه نداشته باشیم. این موضوع تنها در سال 58 و زمانی اتفاق افتاده که انقلاب تازه پیروز شده بود و هنوز نهادهای دولتی مستقر نشده بودند. در آن زمان بودجه سه دوازدهم برای تعیین تکلیف سه ماه اول سال به تصویب رسید . بعد از آن هم قانون بودجه به تصویب شورای انقلاب رسید. غیر از این مورد در تمام سالهای بعد از پیروزی انقلاب قانون بودجه کشور پیش از پایان سال به تصویب رسیده و هیچ سال مالی در کشور بدون قانون بودجه آغاز نشده است.

حالا اینکه بعد از گذشت 32 سال از پیروزی انقلاب به جایی رسیده ایم که نمی توانیم لایحه بودجه را برای سال جدید آماده کنیم نه منطبق با شان کشور و نه به مصلحت نظام است و دولت باید در مورد این کوتاهی که انجام شده پاسخگو باشد.

حداقل زمان مورد نیاز برای بررسی بودجه در مجلس 45 روز است و با توجه به فرصت کم تنها راهکار مجلس این است که هم زمان با بررسی بودجه 90، بودجه یک یا دو دوازدهم را برای ماههای اولیه سال جدید به تصویب برساند

انصاری

-برخی نمایندگان عنوان می کنند که دلیل تاخیر در ادائه لایحه بودجه 90 تصویب دیرهنگام قانون برنامه پنجم در مجلس است، این موضوع چقدر در این رابطه تاثیرگذار بوده است؟

قانون برنامه پنجم دو تا سه هفته قبل ابلاغ شده و در این مدت دولت باید لایحه بودجه اش را  آماده می کرد و تطبیق های لازم با قانون برنامه پنجم را اعمال می کرد. حتی اگر دولت می خواست بعد از ابلاغ قانون برنامه پنجم لایحه بودجه را تنظیم کند باید زودتر از این اقدام می کرد و لایحه بودجه 90 را تقدیم مجلس می کرد. به نظر می رسد دولت در جمع کردن بودجه مشکل جدی دارد و نمی تواند درآمد و هزینه های خود را نهایی کند. هم چنین به نظر می رسد دلیل تاخیر در ارائه لایحه بودجه به نوع مدیریتی بر می گردد که در کشور اعمال می شود نه این مسائل فرعی.

من فکر می کنم اگر کسی هم تصویب دیرهنگام لایحه برنامه پنجم را دلیل تاخیر در ارائه بودجه سال 90 می داند از مکانیزم تنظیم بودجه بی اطلاع است. چرا که فرایند تنظیم بودجه فرایندی نیست که با این دلایل با تاخیر مواجه شود.

-با توجه به اینکه تنها یک ماه تا آغاز سال جدید زمان باقی است، مجلس چه تدبیری را برای رسیدگی به لایحه بودجه 90 اتخاذ خواهد کرد؟

مجلس باید به محض ارائه لایحه بودجه 90 از سوی دولت بررسی ها را در این باره آغاز کند اما ابتدا باید تکلیف ماههای اولیه سال یعنی فروردین و در صورت لزوم اردیبهشت را مشخص کند. راهکاری که برای مجلس باقی مانده این است که مجلس به محض دریافت لایحه بودجه 90، بررسی ها را طبق آیین نامه داخلی خود شروع کند و هم زمان با آغاز بررسی لایحه بودجه یک دوازدهم یا دو دوازدهم بودجه را برای ماههای اولیه سال جدید به شکل مصوبه موردی به تصویب برساند و به دولت اجازه دهد در یک سقفی برای ماههای فروردین و اردیبهشت هزینه های خود را انجام دهد تا بعد از ابلاغ قانون بودجه هزینه ها با آن تطبیق پیدا کند. اما حتما باید تکلیف فروردین و اردیبهشت مشخص شود تا اداره کشور با مشکل مواجه نشود.

سارا کیان

بخش سیاست