تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از ما برخی از غذاهایی که برای حفظ سلامتی و سوخت و ساز بدن لازم است، به سختی هضم می شوند! ولی این مساله نباید باعث شود تا از مصرف این غذاها پرهیز کنیم و آن ها را از لیست غذایی خود کنار بگذاریم، چرا که تحقیقات نشان می دهد ما باید از تمامی گروه های هر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از مواد غذایی دیر هضم پرهیز کنید

دل درد

حتماً برای شما هم پیش آمده که پس از صرف برخی از غذاهای مورد علاقه تان دچار نوعی دل درد ناشی از هضم نشدن راحت غذا شده اید. هر چند تمامی ما با توجه به شناختی که از سیستم هاضمه بدنمان داریم ، همواره مراقب عادات غذایی خود هستیم. اما بد نیست برای اطمینان غذاهای دیر هضم را هم بیشتر بشناسیم. جالب است که بدانید برخلاف ذهنیت بسیاری از ما برخی از غذاهایی که برای حفظ سلامتی و سوخت و ساز بدن لازم است، به سختی هضم می شوند! ولی این مساله نباید باعث شود تا از مصرف این غذاها پرهیز کنیم و آن ها را از لیست غذایی خود کنار بگذاریم، چرا که تحقیقات نشان می دهد ما باید از تمامی گروه های هرم غذایی که برای سلامتی مفید است، تغذیه کنیم.

مرغ سوخاری

هضم مواد غذایی سرخ شده مثل مرغ سوخاری برای اکثر ما قدری سخت است. ضمن اینکه مصرف بیش از حد این نوع غذاها که سرشار از چربی هستند نیز می تواند برای معده مشکل ساز باشد. بد نیست بدانید افرادی که از سندروم روده و تحریک پذیری آن رنج می برند با مصرف غذاهای سرخ شده با عوارضی مانند اسهال و استفراغ رو به رو می شوند. پیشنهاد می شود این افراد برای جلوگیری از ناراحتی گوارشی، به جای سرخ کردن مرغ، آن را به صورت کبابی تهیه و مصرف کنند.

غذاهای پر ادویه

رژیم غذایی ما ایرانیان  سرشار از انواع ادویه هاست که برای لذیذتر شدن طعم و مزه غذا به آن افزوده می شود و صد البته که در این میان، فلفل نقش بیشتری را ایفا می کند.

اگر چه غذاهای حاوی فلفل قرمز به غذا طعم و بوی مطبوعی می بخشد، اما این غذاهای فلفلی، دیواره مری را تحریک کرده و باعث احساس نامطبوع سوزش سردل می شود. ضمناً مطمئن باشید این سوزش های ناراحت کننده به تدریج با خوردن ماست هم برطرف نمی شود.

شکلات

کمتر کسی را می شناسیم که از شیر و شکلات پرهیز کند، ولی باید به این نکته نیز توجه کنید که مصرف بیش از حد شکلات ممکن است عوارض بسیار بدی را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال خوردن یک تکه کیک شکلاتی هم می تواند برای بسیاری از ما ناراحتی گوارشی ایجاد کند. از سوی دیگر افرادی که از سوزش سردل رنج می برند، با  مصرف حتی مقدار کمی از شکلات هم دچار ناراحتی می شوند، زیرا این ماده خوراکی اجازه بازگشت اسید معده را فراهم می کند.

پوره سیب زمینی

مطمئناً با شنیدن نام پوره سیب زمینی، یاد یک غذای فوری مغذی و بی ضرر می افتید، اما اگر همین پوره به ظاهر ساده را با شیر یا خامه زیاد مخلوط کنید، معجون دیر هضمی را برای خوردن تهیه کرده اید! بدیهی است این پوره می تواند برای افرادی که به لاکتوز موجود در شیر حساسیت دارند، مشکل ساز شود.

بنابراین برای جلوگیری از این گونه ناراحتی، افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند باید این ماده غذایی را بدون شیر و خامه مصرف کنند.

پیاز خام

تا جایی که ما به یاد داریم، می گفتند خوردن پیاز، برای دفع سموم بدن لازم است و هر گاه به شهری سفر کردید برای تعادل دستگاه گوارشی خود با آب و هوای آن شهر، مقداری پیاز با غذایتان میل کنید. البته شکی نیست که پیاز، سیر و تره فرنگی سرشار از ترکیبات متفاوتی از فتونوترینت هستند که خواص مفیدی دارند اما همین مواد نیز می توانند باعث ناراحتی معده شوند توصیه می شود با پختن آنها مقداری از این مشکل را بر طرف کنید.

کلم بروکلی و کلم خام

باید قبول کرد که سبزیجات غنی از مواد مغذی و فیبر بسیار سالم هستند، اما نباید فراموش کرد که مصرف کلم می تواند بسیار نفخ آور باشد البته اگر شما مشتری همیشگی کلم هستید و بیش از حد به مصرف آن در سالاد و غذا عادت دارید، می توانید با پختن آن مشکل را حل کنید. چرا که این کار باعث خنثی شدن ترکیبات سولفور و در نتیجه عدم تولید گاز معده می شود.

آبنبات و آدامس های رژیمی

شاید باورتان نشود ولی همین سوربیتول موجود در آدامس، آب نبات و نوشیدنی های رژیمی هم می تواند ایجاد گاز روده کند. البته زیادی نگران نباشید. چون برای جلوگیری از این مشکل هم می توان از مواد دیگری به جای سوربیتول به عنوان جایگزین استفاده کرد از سویی دیگر متخصصان تغذیه نیز معتقدند مصرف روزانه بیش از 2 و یا 3 گرم سوربیتول موجود در آدامس، آب نبات و نوشیدنی های رژیمی هم می تواند روی سیستم هاضمه برخی از افراد تاثیر نامطلوبی ایجاد کند.

منبع:روزنامه ایران

تنظیم : مرکز مشاوره