تبیان، دستیار زندگی
شمع ها ابزار های زیبایی برای جلوه دادن به خانه ما هستند . از آنجا که نحوه آماده سازی و تزیین آنها متفاوت است می توانند کاربردهای گوناگونی داشته و تنو ع زیادی به تزییات خانه دهند .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنری برای فضای شاعرانه

شمع


شمع ها ابزار های زیبایی برای جلوه دادن به خانه ما هستند . از آنجا که نحوه آماده سازی و تزیین آنها متفاوت است می توانند کاربردهای گوناگونی داشته و تنو ع زیادی به تزییات خانه دهند . رنگ های مختلف و طرح های گوناگون شمع می توانند جذابیت افزون تری را ایجاد نمایند لذا یادگیری انواع تزیینات روی شمع هنری ماندگار و دوست داشتنی است.

چگونگی تزیین با بریده های کاغذ ، پارچه یا فلز را روی جعبه ها ، شمع ها ، قاب عکس ها ، گلدانها و کیف ها ، دکوپاژ گفته می شود .  مبتکر آن چینی ها بودند که در قرون وسطی و رنسانس در اروپا توسعه پیدا کرد و بعد از آن در انگلستان درخشش بیشتری پیدا نمود .  در سطور زیر  شما را با نوعی آماده سازی شمع همراه با دکوپاژ آشنا کنیم و روش تهیه آن را به شما آموزش دهیم.

 وسایل لازم :

شمع ، تصاویر  بریده شده کاغذی ، قلم مو ، موم مایع

شمع

موم را در ظرفی ذوب کنید

موم مایع سفید را روی سطحی که می خواهید استفاده کنید با قلم مو بمالید .

طرحی که انتخاب کرده اید روی سطح موم زده شده بگذارید . اینکار باید به سرعت انجام شود وگرنه طرح شما سرد می شود و نمی چسبد . آنرا با انگشتان شکل  دهید .

» شمع‌های ژله‌ای کلاسیک

مواد و لوازم مورد نیاز

- لیوان‌هائی با طرح‌های زیبا

- قابلمه

- دماسنج گیره‌دار

- موم ژله‌ای شمع

- رنگ مخصوص موم ژله‌ای مکمل یکدیگر

- قاشق فلزی

- فتیله

● روش ساخت:

شمع

۱. قابلمه را روی حرارت پائین قرار دهید، و به مقدار کافی ژل برای پر کردن ظرف‌ها داخل قابلمه بریزید و ذوب کنید، دماسنج را به بدنه قابلمه وصل کنید (دقت کنید که روی بسته‌های ژل میزان درجه حرارت داده شده) بنابراین ژل را تا همین درجه حرارت دهید، و سعی کنید که ژل زیاد داغ نشود. رنگ را فقط به اندازه‌ای که ته رنگی به‌دست آید اضافه کنید، و به آرامی با قاشق فلزی هم بزنید.

۲. زمانی‌که درجه دماسنج به همان میزان که باید برسد رسید، ژل را در ظرف‌ها بریزید.

۳. بعد از اینکه ژل سرد شد، فتیله را قرار دهید.

▪ نکته طرح:

از لیوان‌های ظریف و ارزان‌قیمت که زود ترک برمی‌دارند و می‌شکنند استفاده نکنید، ممکن است وقتی ژل داغ را درون آنها می‌ریزید شکسته شوند.

شما از لیوان‌های طرح‌دار زیبا و قدیمی برای ساختن شمع‌های ژله‌ای خود می‌توانید استفاده نمائید و شمع‌هائی فریبنده برای خود و دوستانتان بسازید.

فراوری : کهتری

بخش خانواده ایرانی


منابع:

پایگاه آموزشی مغان-هنرکده

مقالات مرتبط :  

آموزش شمع سازی

طریقه ساخت شمع مومی  

طریقه ساخت شمع مایع تك رنگ    

طریقه ساخت شمع چای و قند و شكر

طریقه ساخت شمع پودری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.