تبیان، دستیار زندگی
هک احتمالا عمری به اندازه عمر کامپیوتر دارد. روز اول کامپیوتری کار می ‌کرد و روز دوم هک می ‌شد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

NAZDAQ هک شد

هکر


هک احتمالا عمری به اندازه عمر کامپیوتر دارد. روز اول کامپیوتری کار می ‌کرد و روز دوم هک می ‌شد!


حتما در مورد هکرها و اهداف آن ها شنیده اید و لابد می دانید که اصطلاح " هک " به میانبر ایجاد شده در یک برنامه برای انجام سریع تر کار، اشاره می‌کند.

اما هکرها به واقع افراد باهوشی هستند و از این که کامپیوترها را به انجام کاری که دوست دارند وامی‌دارند، لذت می‌برند.

در طبقه ‌بندی هکرها سه گروه وجود دارند:

1. هکرهای مدرسه ‌ای قدیمی که به داده‌های فنی مانند کدهای برنامه یا آنالیز سیستم ها علاقمند هستند. این گروه علاقمند به درگیرشدن در تحصیلات عالیه مرتبط با علوم کامپیوتر هستند.

2. گروه دوم هکرهایی هستند که به مجرمان شباهت بیشتری دارند. آن ها در فضای وب می‌گردند و برای اثبات خودشان سایتها را هک می‌کنند و مساله‌ساز می‌شوند. بهرحال اخیرا، تعدادشان اضافه شده است و نوجوانان بیشتری به هک مشغول شده‌اند. این مساله بعبارتی حالت تفریح در فضای سایبر را برای آنها دارد. آنها ابزار خود را توسط روشها و هک هایی که از منابع غیرقانونی، مانند وب‌سایتهایی که به هک تخصیص‌یافته، بدست می‌آورند. این افراد برای جامعه امنیتی امروز مساله‌ای جدی محسوب می‌شوند.

3. گروه سوم مجرمان حرفه‌ای هستند. افراد این گروه اغلب اهداف مالی دارند. آنها مهارت دسترسی به سیستمهای مورد هک و یا افراد با این توانایی را دارند. تقریبا این دسته حرفه ای ترند

البته افراد گروه اول برای سیستم های کامپیوتری مفیدند چون باگ ها و حفره های سیستم ها را می یابند.

آیا در مورد نزدک – Nazdaq هم شنیده اید؟

یک بازار بورس سهام در آمریکا است.

این بازار بزرگ ‌ترین بازار معاملهٔ الکترونیک سهام در آمریکا است، که با حضور بیش از 3200 شرکت در آن، بیشترین مقدار معاملهٔ سهام را نسبت به هر بازار بورس دیگری در جهان دارد.

این بازار در 1971 توسط انجمن ملی معامله‌گران اوراق بهاردار NASD پایه‌گذاری شد. اما آنان در سال‌های 2000 و 2001، با یک سری فروش خود را از این بازار بیرون کشیدند.

این بازار بورس در نیویورک مرکزیت دارد و با بازار بورس نیویورک تفاوت دارد.

حال خبر جدید آنکه نزدک هک شد !

بازرسان هنوز نتوانسته ‌اند هیچ ردی از مجرمان پیدا کنند که به فرد یا کشوری خاص منتهی شود، اما برخی کارشناسان معتقدند که مدارکی دال بر حضور روسیه در این ماجرا وجود دارد. البته این احتمال وجود دارد که هکرها از روسیه صرفا به عنوان کانالی برای دست‌یابی به اهداف خود استفاده کرده باشند.

هکر

ماموران در حال بررسی انگیزه‌ های موجود برای این تجاوز به این سیستم هستند که مورادی مانند تهدید امنیت ملی، کسب سود مالی شخصی و سرقت اسرار تجاری را در بر می گیرد.

و جالب است بدانید هیچ یک از نمایندگان NAZDAQ حاضر به پاسخ‌گویی در این مورد نشده‌اند، اما یکی از افردا مسوول در شبکه اعلام کرد که « این طور که به نظر می‌رسد مجرمان صرفا نگاهی به کلیات این شبکه انداخته‌اند و خراب‌کاری خاصی برجا نگذاشته‌اند».

NAZDAQ که از لحاظ امنیتی مانند سیستم کنترل برق ایالات متحده یا سیستم کنترل پرواز از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است و البته این سیستم در سال 1999 هم یکبار هک شده بود که آسیب چندانی متوجه سیستم نبود و مشکل به سرعت حل شد.

به هر حال این خبر نشان داد که هکرها همچنان قدرتمندند و بازارهای بورس الکترونیکی مانند Nazdaq هنوز حفره دارند!

تهیه و ترجمه: فائزه سیدخاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

CNET

nazdaq.com

Wikipedia