تبیان، دستیار زندگی
برای تدوین تاریخ انقلاب اسلامی می‌بایست به منابع و مأخذ منتشرشده که اسناد انقلاب نام دارند مراجعه کرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسناد نهضت اسلامی ایران

اسناد نهضت اسلامی ایران


آنچه در ایران بعد از قیام 15 خرداد سال 1342 و تبعید امام خمینی (ره) تا پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357 روی داد، حاصل تحولات شگرف و عمیقِ در باورها، اندیشه‌ها و خواسته‌های مردم مسلمان ایران بود. این تحولات شگرف محقق نمی‌شد مگر در پرتو تلاش‌های شبانه‌روزی و مجاهدت‌های خاموش نیروهای مبارز مذهبی.

برای تدوین تاریخ انقلاب اسلامی می‌بایست به منابع و مأخذ منتشرشده که اسناد انقلاب نام دارند مراجعه کرد. بدون تردید سخن گفتن و نوشتن از این حرکت عظیم اسلامی بدون استناد به اسناد کاری دشوار و پرلغزش است.

از جمله روش‌هایی که با شروع نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی روحانیون و مبارزان مسلمان به کار گرفته و به اطلاع‌‍رسانی آموزه‌های انقلاب پرداختند، چاپ و تکثیر اعلامیه بود که سرگذشت و تاریخ شفاهی آن می‌تواند موضوع چند تألیف مستقل باشد.

نیروهای مبارز و انقلابی با استفاده از همین راهکار پس از تبعید امام خمینی از ایران ضمن اینکه اعلامیه‌های انقلابی را منتشر می‌کردند، به چاپ و انتشار نشریات مخفی هم مبادرت نمودند.

نیروهای مبارز و انقلابی با استفاده از همین راهکار پس از تبعید امام خمینی از ایران ضمن اینکه اعلامیه‌های انقلابی را منتشر می‌کردند، به چاپ و انتشار نشریات مخفی هم مبادرت نمودند

آنچه نیروهای مذهبی در عرصه‌ی فکری و فرهنگی نهضت اسلامی نگاشته و انتشار داده‌اند به دو دسته قابل تقسیم است:

نخست آثار و تألیفاتی که با رویکردی مذهبی فرهنگی و به صورت آشکار منتشر می‌گردید و دسته دوم آثار و نشریاتی است که با رویکرد مبارزاتی مذهبی مخفیانه منتشر می‌گردید.

چاپ و انتشار و توزیع اعلامیه‌های انقلابی و همچنین برخی نشریات ادامه‌دار مذهبی از این دسته هستند.

پرواضح است چاپ و تکثیر اعلامیه‌های انقلابی همراه با سختی‌ها و مشکلات بسیاری مانند امکان شناسایی نویسندگان و ناشران و کشف چاپخانه و توقیف اعلامیه‌ها و دسته‌اندرکاران چاپ و توزیع آنها توسط ساواک و... بوده است، بنابراین چاپ مداوم نشریه‌ای مخفی برای مدت زمانی یک یا دو ساله کار پرمخاطره و دلهره‌انگیزی بوده است.

نشریات «انتقام» و «بعثت» دو نشریه‌ی منحصر به فرد تاریخ نهضت اسلامی هستند که نشریه‌ی انتقام هشت شماره و نشریه‌ی بعثت تا چهارده شماره علی‌رغم پیگرد و تعقیب ساواک منتشر شدند.

هر دو نشریه‌ی داخلی حوزه‌ی علمیه‌ی قم بوده، نشریه‌ی انتقام را محمدتقی مصباح یزدی می‌نوشت و منتشر می‌کرد و نشریه بعثت را آقایان هاشمی رفسنجانی، سیدهادی خسروشاهی، علی حجتی کرمانی و سیدمحمود دعایی.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی ضمن اینکه با نشریه‌ی مخفی بعثت همکاری قلمی داشت، خود شخصاً به تهیه و نوشتن مقالات، اخبار، تایپ و چاپ و حتی بسته‌بندی و توزیع نشریه‌ی انتقام می‌پرداخت

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی ضمن اینکه با نشریه‌ی مخفی بعثت همکاری قلمی داشت، خود شخصاً به تهیه و نوشتن مقالات، اخبار، تایپ و چاپ و حتی بسته‌بندی و توزیع نشریه‌ی انتقام می‌پرداخت.

نام نشریه نیز نشانگر فضای سیاسی حوزه‌ی علمیه‌ی قم پس از تبعید حضرت امام است که در چنین فضایی حسنعلی منصور اعدام انقلابی می‌شود.

کتاب "اسناد نهضت اسلامی ایران(بعثت)" با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 5300 تومان و کتاب دوم،‌ "اسناد نهضت اسلامی ایران(انتقام)"، در شمارگان 1000 نسخه و قیمت 2900 تومان منتشر و راهی بازار نشر شده‌اند.

امیر مقیمی

بخش کتاب‌خوانی تبیان