تبیان، دستیار زندگی
علی اکبر اشعری - رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ، در آستانه برگزاری جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران ، گفت : با وجود اینکه قیمت کتاب نسبت به سایر کالاها رشد بالایی نداشته است ، ولی متاسفانه شمارگان آثار همچن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هر ایرانی در شبانه روز تنها دو دقیقه مطالعه می کند !


علی اکبر اشعری - رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ، در آستانه برگزاری جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران ، گفت : با وجود اینکه قیمت کتاب نسبت به سایر کالاها رشد بالایی نداشته است ، ولی متاسفانه شمارگان آثار همچنان از دو یا سه هزار نسخه فراتر نمی رود

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ، با بیان این مطلب افزود : اگرچه کتابهای چاپ داخل دارای بازار جهانی نیست ، اما نباید فراموش کرد که بر اساس آمارهای موجود، هر ایرانی در شبانه روز تنها دو دقیقه مطالعه می کند و این رقم در قیاس با سایر کشورها بسیار ناچیز است.

وی ضرورت تشکیل نهادهای مردمی، تشکل های صنفی و حمایت های دولتی را برای ورود کتاب به بازارهای جهانی خاطرنشان کرد و گفت : ما به طور قطع مشتریان زیادی در خارج از کشور داریم و خواهیم داشت. فراموش نکنیم که کتاب های مرجع، دیوان های شعر و ادب و کتب تاریخی ایرانی که توسط برخی ناشرین در خارج از مرزها عرضه می شود با استقبال گسترده ای همراه است.

علی اکبر اشعری به وجود کتابهای چند زبانه در داخل و همچنین ایرانیان خارج ازکشور اشاره کرد و یادآور شد : این مسائل نشان می دهد که زمینه های ورود کتاب ایرانی به بازارهای جهانی وجود دارد اما باید نهادی با کارکردی چون مرکز توسعه صادرات ایران که حاوی وظایف تعریف شده ای در حمایت از صادرات کالاهاست ، تشکیل شود و این حرکت را به سرمنزل مقصود برساند. وزارت ارشاد می تواند ساز و کاری را طراحی کند تا آثار تولیدی داخلی در خارج از کشور نیز صاحب بازار شود.

رئیس کتابخانه ملی ایران در پایان گفت : اقدام دیگری که در این باره می توان انجام داد ، کمک به ترجمه آثار فارسی است. در بسیاری از کشورها ، بنیادها و مراکز معینی وجود دارد که آثار کشور خود را برای ارسال به بازارهای جهانی به زبانهای مختلف ترجمه می کند. اگرچه چنین کاری در قم برای کتب مذهبی انجام می شود اما لازم است که سایر حوزه ها را هم در این حرکت سهیم کرد .