تبیان، دستیار زندگی
مدیرعامل موزه ملی ملک گفت: 20 ماه از کار مرمت موزه گذشته است و احتمالاً طی دو سال آینده تمام بخش‌های موسسه نوسازی خواهد شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موزه ملک غنی‌ترین کتابخانه اسلامی در کشور

موزه ملک غنی‌ترین کتابخانه اسلامی در کشور


نشست خبری مدیر عامل کتابخانه و موزه ملی ملک به مناسبت آیین بزرگداشت میلاد فرخنده حضرت رسول اکرم(ص) در محل این موسسه با حضور سیدمجتبی حسینی مدیر عامل و سیدمحسن هاشمی معاونت فرهنگی برگزار شد.


حسینی مدیر عامل کتابخانه و موزه ملی ملک درباره تاریخچه کتابخانه و موزه ملک  گفت: حاج حسین ملک بازرگان و فرهیخته‌ای آگاه و بیداردل بود که به سبب علاقه شخصی خود مجموعه‌ای از میراث و تمدن ایرانی اسلامی را جمع آوری کرده و به یادگار گذاشت. ایشان املاکی را وقف کتابخانه، موزه و بیمارستان کرده است و طی 7 وقفنامه معین کردند که در آمد حاصل از این وقفنامه‌ها صرف نگهداری کتابخانه و موزه شود.

به گفته حسینی ملک در یادداشتی اذعان کرده است پیشرفت ایران در ترقی معارف و رعایت حفظ صحه است. از همین رو برای ترقی معارف کتابخانه شخصی خود را وقف و برای حفظ صحه بیمارستانی را تاسیس کردند. در این 7 وقفنامه حاج حسین ملک ذهن روشن خود را به خوبی بازتاب داده و به درج نکات ظریفی پرداخته است که می‌توان از آن به عنوان آیین موزه‌داری یاد کرد.

مدیرعامل موزه ملی ملک : 20 ماه از کار مرمت موزه گذشته است و احتمالاً طی دو سال آینده تمام بخش‌های موسسه نوسازی خواهد شد

مدیر عامل کتابخانه و موزه ملی ملک این موزه را پنجمین موزه تاریخی کشور برشمرد و گفت: ملک 19 هزار نسخه خطی و آثار هنری و فرهنگی دیگری چون نقاشی، خوشنویسی، فرش و ... را جمع آوری کرده و در بعد دیگری همواره استخراج و نشر آثار فرهنگی هنری را مد نظر خود داشته است و تصریح کردند ایرانی و غیر ایرانی می‌تواند در چارچوب تعیین شده در وقفنامه از خدمات موزه و آثار آن بهره‌مند شوند.

حسینی گفت: ایشان تولیت کتابخانه، موزه و بهداری را بعد از خود به آستان  قدس رضوی سپرد چرا که می‌دانست پیشینه هزار ساله آستان گواه این است که امن‌ترین مکان برای سپردن این مکان است. حاج حسین ملک در وقفنامه خود گفته است که از درآمد تحصیل‌شده موقوفات باید در سال 7 جشن برقرار شود که عبارتند از میلاد 5 تن، مبعث رسول(ص) و تولد امام رضا(ع). همچنین 5 روز سوگواری سید الشهدا از 7 تا 11 محرم را نیز مشخص کرده‌اند که طی دو سال گذشته سعی کردیم به نحوی شایسته این مراسم‌ها برگزار شود.

به گفته حسینی آیین بزرگداشت میلاد فرخنده رسول اکرم جزو این 7 جشن است و موزه ملک تلاش کرده این جشن‌ با فعالیت‌های فرهنگی مانند برپایی نمایشگاه و نشر کتب همراه شود.

حسینی گفت: به مناسبت میلاد فرخنده پیامبر اکرم (ص) کتاب « بُرده بوصیری» که شامل 162 قصیده از شاعر مصری است که در قرن 7 در مدح پیامبر سروده شده است و کتاب «گنج ملک» که منتخبی از آثار هنری موجود در کتابخانه و موزه ملک با رویکرد اسلامی را شامل می‌شود رونمایی خواهد شد. دو کتاب دیگربا عنوان‌های «کتاب‌شناسی حضرت رسول (ص)» و «نمایه مطبوعات» نیز در تیراژ محدود چاپ و در اختیار کتابخانه‌های عمومی و نهادهای فرهنگی قرار می‌گیرد.

وی همچنین برپایی نمایشگاهی از آثارهنری اسلامی، برپایی نمایشگاه گزیده کتابهای پیامبر(ص)، سخنرانی غلامحسین دینانی، اجرای گروه همخوانی به سه زبان و پخش کلیپی از آثار لاکی و قلمدان را از جمله برنامه‌هایی عنوان کرد که در آیین بزرگداشت پیامبر اکرم (ص) در کتابخانه موزه ملک برگزار خواهد شد.

کتابخانه موزه ملک گرچه عمری 15 ساله دارد اما به اعتقاد حسینی در معماری بنای آن ایرادهایی وجود دارد و به همین دلیل طرح جامع اصلاح وضعیت معماری کتابخانه موزه به اجرا گذاشته شده است. مرمت این موزه ار 20 ماه پیش شروع شده و احتمالاً طی دو سال آینده تمام بخش‌های موسسه نوسازی خواهد شد.

مدیر عامل کتابخانه و موزه ملی ملک، همچنین برگزاری 12 نمایشگاه در داخل موسسه و 18 نمایشگاه در خارج از موسسه را طی یک سال گذشته از جمله فعالیت‌های کتابخانه موزه ملک برشمرد و گفت:  در نمایشگاه‌های خارج از موسسه، با توجه به اینکه در وقفنامه عنوان شده است کتاب‌ها و آثار فرهنگی نباید از محل کتابخانه خارج شوند، باز نشرآثار را به نمایش گذاشتیم.

وی همچنین از گسترش منابع کتابخانه خبر داد و گفت: 100 میلیون تومان به خرید کتب و آثار موزه‌ای اختصاص داده شد چرا که مرحوم ملک تصریح کردند از عواید موقوفات باید 5 درصد صرف خرید منابع چاپی سنگی و خطی شود.

مدیرعامل کتابخانه و موزه ملک توضیح داد: 2862 کتاب چاپی هنری که عمدتا کاتالوگ های آثار هنری در موزه مطرح جهان است 10 نسخه خطی، 100 چاپ کتاب سنگی، 25 لوح فشرده و 5 اثر موزه‌ای خریداری شد.

حسینی همچنین از راه اندازی کتابخانه موزه بر روی وب سایت خبر داد و گفت: موزه مجازی کمال الملک نیز طی دو هفته آینده مورد بازدید قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل کتابخانه و موزه ملک راه اندازی تالار هنرهای تزئینی طی 6 ماه آینده، ساماندهی کتابخانه دیجیتال و چاپ کتاب شناسی امام علی(ع) و کتاب «کتاب شناسی هنر» در 6 ماه اول سال آتی را از جمله اقدامات موزه و کتابخانه عنوان کرد و گفت: یکی از رویکردهای 5 ساله موزه ساماندهی کتابخانه تخصصی هنر اسلامی است و منابع خریداری شده موید این مطلب است که به این سمت می رویم که غنی‌ترین کتابخانه اسلامی در کشور شویم.

به گفته مدیر موزه ملک، در آمد این موزه را از راه کشاورزی، دامپروزی و املاک است. بودجه این موسسه در سال 89 سه میلیارد تومان بود که دو میلیارد تومان از درآمد موقوفات و یک میلیارد آن ذخیره سال‌های گذشته بود. از این بودجه دو میلیارد تومان صرف مرمت ساختمان و یک میلیارد تومان هزینه خدمات و پرسنل شد.


بخش هنری تبیان