تبیان، دستیار زندگی
مدتی است اخبار و حواشی پیرامون لغو نمایش و سپس نمایش فیلم ایرانیوم در کتابخانه و آرشیو کانادا (واقع در شهر اوتاوا) در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها منتشر می‌شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ناگفته‌هایی از فیلم ایرانیوم و حواشی آن

ناگفته‌هایی از فیلم ایرانیوم و حواشی آن


مدتی است اخبار و حواشی پیرامون لغو نمایش و سپس نمایش فیلم ایرانیوم در کتابخانه و آرشیو کانادا (واقع در شهر اوتاوا) در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها منتشر می‌شود ولی نمی‌دانم چرا وزارت امور خارجه و سفارت ایران در اوتاوا به وضوح موضع گیری نمی‌کنند و وارد عمل نمی‌شود و موضوع را موشکافی نمی‌کنند. به عنوان کسی که از نزدیک در جریان حوادث بوده‌ام و اطلاع تقریبا دقیق از ماجرا دارم لازم دیدم مطالبی را عرض کنم.


نمایشگاه معرفی تاریخ و فرهنگ ایران اسلامی

ماجرای اصلی برمی گردد به حدود چهار ماه پیش و زمانی که قرار بود رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کانادا نمایشگاهی را در کتابخانه و آرشیو کانادا برگزار کند. عنوان نمایشگاه پنجره‌ای به سرزمین آفتاب بود و با هدف معرفی تاریخ و فرهنگ ایران اسلامی قرار بود در تاریخ 8 اکتبر 2010 برگزار شود. (لازم به ذکر است که رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی هیچ ارتباط سازمانی با سفارت جمهوری اسلامی ندارد. رایزنی فرهنگی زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی کار می‌کند و به همین جهت در مسائل سیاسی وارد نمی‌شود.)

طبق روال نمایشگاه‌های گذشته این نمایشگاه هم تنها جنبه فرهنگی-تاریخی داشت و فارغ از مسائل سیاسی سعی در معرفی جاذبه‌های ایران اسلامی داشت تا قدمی در راه رفع سو تفاهم‌ها و کژ فهمی‌ها برداشته شود. هدف اصلی تبلیغ برای فرهنگ ایران اسلامی بود و لاغیر.

کاردار ایران اعلام کرده بود در حالی که کتابخانه و آرشیو کانادا از برگزاری نمایشگاهی صرفا فرهنگی جلوگیری می‌کند، نمایش این فیلم که مملو از دروغ و ایراد تهمت به ایران است نشان از سیاست‌های ضد ایرانی-ضد اسلامی کتابخانه دارد.

لغو نمایشگاه به دلایل امنیتی (!)

از چندین ماه پیش از شروع نمایشگاه تلاش بسیار زیادی برای برگزاری هر چه بهتر نمایشگاه صورت پذیرفت و انتخاب کتابخانه و آرشیو کانادا (که یکی از بزرگ‌ترین و زیبا‌ترین کتابخانه‌های کشور کانادا است) به این جهت بود که بتوان در بهترین مکان به معرفی ایران اسلامی پرداخت. پس از کسب اجازه رسمی از رئیس کتابخانه و آرشیو کانادا و هماهنگی‌های لازم تبلیغات نمایشگاه در سطح وسیعی (از جمله برخی روزنامه‌های اوتاوا) صورت گرفت تا تعداد بازدیدکنندگان به حداکثر برسد. تا یک روز پیش از برگزاری نمایشگاه همه چیز به خوبی پیش می‌رفت اما تنها یک روز مانده به برگزاری نمایشگاه دفتر ریاست کتابخانه در تماسی با مسئولین رایزنی فرهنگی اعلام کرد به دلایل امنیتی (!) امکان برگزاری نمایشگاه وجود ندارد! در مقابل سوال و اعتراض مسئولین رایزنی فرهنگی هم در کمال بی‌شرمی تنها به این ادعا اکتفا کردند که به دلیل دریافت تماس‌های تهدید آمیز (!) کتابخانه و آرشیو کانادا تصمیم گرفته است این نمایشگاه برگزار نشود. پی گیری‌های مسئولین و حتی برخی ایرانیان مقیم کانادا هم به جایی نرسید و در حالی که تمامی مقدمات آماده شده بود و حتی تبلیغات از روز‌ها قبل در سطح شهر پخش شده بود، کتابخانه و آرشیو کانادا در آخرین روز (و بد‌ترین زمان ممکن) نمایشگاه را به بهانه مسائل امنیتی لغو کرد.

طبیعتا تبعات لغو این نمایشگاه برای جمهوری اسلامی سنگین بود. از طرفی باعث بی‌اعتبار شدن رایزنی فرهنگی شد و از طرف دیگر فرصت بسیار مناسبی برای معرفی صحیح فرهنگ ایران اسلامی را از رایزنی فرهنگی گرفت. حتی وقتی درخواستی مطرح شد مبنی بر اینکه کتابخانه اجازه دهد تنها یک میز از طرف رایزنی فرهنگی در محل نمایشگاه قرار داده شود جهت عذرخواهی و توضیح دلیل لغو مراسم، این اجازه هم داده نشد.

برخی شنیده‌ها حکایت از آن داشت که مخالفان جمهوری اسلامی (از جمله منافقین که رابطه خوبی با دولت مردان کانادا دارند) در پی آگاهی از برگزاری نمایشگاه و ترس از معرفی زیبایی‌ها و جاذبه‌های فرهنگ ایرانی-اسلامی دست به این اقدام زدند و متاسفانه ریاست کتابخانه و آرشیو کانادا هم بر خلاف تمامی تعهدات و هماهنگی‌های قبلی دست به این اقدام ضد فرهنگی زد.

فیلم ضد ایرانی ایرانیوم

حدود یک ماه پیش و زمانی که تبلیغات نمایش فیلم ضد ایرانی ایرانیوم در‌‌ همان کتابخانه اعلام شد، مسئولین سفارت جمهوری اسلامی در اقدامی کاملا به جا و به حق طی نامه‌ای به ریاست کتابخانه و آرشیو کانادا اعتراض خود را در این خصوص اعلام کردند. در این نامه با اشاره به ماجرای چهار ماه پیش و برخورد خلاف اخلاق و ضد فرهنگی کتابخانه و آرشیو کانادا اعلام شد اینگونه برخوردهای دوگانه با ادعای آزادی بیان کانادا در تضاد است. در این نامه کاردار ایران اعلام کرده بود در حالی که کتابخانه و آرشیو کانادا از برگزاری نمایشگاهی صرفا فرهنگی جلوگیری می‌کند، نمایش این فیلم که مملو از دروغ و ایراد تهمت به ایران است نشان از سیاست‌های ضد ایرانی-ضد اسلامی کتابخانه دارد.

خوشبختانه نامه منطقی و عزتمندانه کاردار ایران باعث شد ریاست کتابخانه و آرشیو کانادا مجبور شود نمایش فیلم ایرانیوم را لغو کند. بر اساس منابع کاملا موثق کتابخانه و آرشیو کانادا برای اینکه آن فیلم در‌‌ همان روز در مکانی دیگر نمایش داده شود تمام تلاش خود را کرد و حتی حاضر به پرداخت مبلغ کلانی برای این کار نیز شد اما خوشبختانه این امکان حاصل نشد و پخش آن فیلم در آن روز لغو گردید.

از آن رو که ساخت و پخش فیلم ایرانیوم از طرف سازمان‌های ضد ایرانی و صهیونیست حمایت می‌شد این اقدام ریاست کتابخانه و آرشیو کانادا موجب خشم و عصبانیت مجریان برنامه شد و کار به جایی رسید که‌‌ همان شب (یا شب بعد از آن) وزیر فرهنگ دولت کانادا وارد عمل شد و در مصاحبه‌ای با شبکه سی بی‌سی و در گفتگویی کاملا یک طرفه و بدون حضور نماینده سفارت ایران به جمهوری اسلامی حمله کرد و قضایا را کاملا برعکس جلوه داد.

در آن مصاحبه آقای وزیر بدون اشاره به واقعه چهار ماه قبل و دلیل اصلی نامه سفارت جمهوری اسلامی، کشور ما را متهم کرد که می‌خواهیم تفکرات و ایدولوژی خودمان را در کشور کانادا اجرا کنیم و در موضع گیری مضحکی اعلام کرد کانادا ایران نیست! در ‌‌نهایت آقای وزیر با افتخار اعلام کرد به کتابخانه و آرشیو کانادا دستور داده است این فیلم را حتما به نمایش بگذارند که این کار هم چند روز پیش انجام شد.

در ‌‌نهایت بنده چند نکته را که به نظرم لازم می‌آید متذکر می‌شوم:

1- بنده نمی‌خواستم این مطالب را بنویسم اما به این دلیل که دیدم سفارت ایران و وزارت امور خارجه در قبال اتهام پراکنی‌ها و شبهات دولت‌نژاد پرست کانادا صحبتی نمی‌کند وظیفه خود دیدم در حد اطلاعات خودم موضوع را بیان کنم.

2- افراد بسیاری در جریان جزئیات این ماجرا بودند اما به دلیل معذوریت‌های شغلی و یا محدودیت‌های دیگر و یا بعضا محافظه کاری در این ماجرا سکوت کردند. بنده (که دانشجو هستم و هیچ وابستگی شغلی و یا رسمی به هیچ نهاد دولتی در هیچ کشوری ندارم) مطالب بالا را فارغ از جبهه گیری‌های سیاسی داخل ایران بیان کردم. به هر حال هر کس مسئول پاسخ گویی در قبال اعمال و رفتار خویش است.

3- باید از اقدام اولیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در کانادا و کاردار آن تشکر کرد که در اقدامی کاملا به جا و شجاعانه و با منطق محکم باعث لغو اولیه پخش آن فیلم شدند. هر چند این انتقاد هم به ایشان وارد است که چرا پس از آن نامه عرصه را خالی کردند و در ادامه جواب توهین‌های وزیر فرهنگ کانادا را در رسانه‌های رسمی کانادا ندادند تا مردم کانادا به واقعیت ماجرا پی ببرند.

?- اینگونه برخوردهای دوگانه نشان از شکاف عمیق میان مدیریت لایه میانی و دولت مردان صهیونیست بالا نشین کانادا دارد. برخورد ریاست کتابخانه و آرشیو کانادا در لغو اولیه فیلم نشان می‌دهد که مدیریت میانی موجود در کانادا تا حدودی منصفانه به قضایا نگاه می‌کنند اما برخورد دور از منطق و هوچیگرانه وزیر فرهنگ کانادا نشان داد راس هرم تصمیم گیری در دولت کانادا به شدت تحت تاثیر گروه‌هایی خارج از مردم کانادا یعنی گروه‌های صهیونیست است. اقدام خلاف اخلاق رسانه‌ای شبکه سی بی‌سی در سانسور نامه کاردار ایران و پخش گزینشی قسمت‌هایی از آن و حذف استدلال‌ها و مطالب اصلی نشان داد این رسانه‌ها تا چه حد وابسته به جریان‌های قدرت جهانی هستند و ادعای «بی‌طرفی» آن‌ها را کاملا زیر سوال برد.

?- رسانه‌های خبری و سایت‌های خبری داخلی که این ماجرا را پوشش دادند اکثرا بدون اطلاع دقیق از کم و کیف ماجرا فقط قسمت دوم خبر را (که‌‌ همان لغو پخش فیلم ایرانیوم بود) نقد و بررسی کردند. خبر طوری پخش شد که انگار کتابخانه و آرشیو کانادا طبق دستور کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران پخش این فیلم را متوقف کرده است! و این سوال را برای بسیاری ایجاد کرد که اگر سفارت ایران در کانادا تا این حد قدرت اعمال نفوذ در دستگاه‌ها و ادارات کانادایی را دارد چرا در بقیه ماجرا‌ها و حوادث به نفع کشورمان دستور (!) صادر نمی‌کند. در صورتی که اصل ماجرا آن چیزی بود که در بالا ذکر شد.

بخش سینما وتلویزیون تبیان


منبع:تریبون مستضعفین