تبیان، دستیار زندگی
آموختن صبر و بردباری باعث خواهد شد حرکت عقربه های ساعت سریع تر از زمانی که شما به طور دایم به ساعت چشم دوخته اید، به نظر آید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پله پله  تا رسیدن به صبر

صبر


آموختن صبر و بردباری باعث خواهد شد حرکت عقربه های ساعت سریع تر از زمانی که شما به طور دایم به ساعت چشم دوخته اید، به نظر آید.


صبور و بردبار بودن هرگز کاری ساده و آسانی نبوده، اما امروزه سخت و دشوارتر از هر زمان دیگری به نظر می رسد. در جهانی که پیام ها می تواند بی درنگ، از این سوی جهان به آن سوی جهان فرستاده شود، در دنیایی که ظاهرا هر چیز برای خرید فوری، از طریق چند کلیک با ماوس کامپیوتر، قابل دسترس است، همیشه انتظار رضایت و خشنودی آنی و سریع؛ ساده و آسان نیست. اما صبر و بردباری به عنوان ابزاری گرانبها و ارزشمند در زندگی، باقی می ماند ما همیشه رضایت و خشنودی را سریع به دست نمی آوریم و دست یافتن به تعدادی از بهترین چیزها در زندگی، مستلزم سال ها تلاش و کار سخت و صبر و انتظار است. خوشبختانه صبر و بردباری، امتیاز و فضیلتی است که می توان پرورش یابد و به شکوفایی برسد.

گام اول سعی کنید علت شتاب خود را دریابید. هنگامی که مسوولیت انجام چندین کار برعهده ماست و یا زمانی که دارای یک برنامه کاری سخت و فشرده هستیم، صبر و حوصله خود را از دست می دهیم. اگر بیش از حد توانتان، از خود کار می کشید، باید قبل از این که نسبت به این موقعیت طاقت فرسا واکنش نشان دهید، در کارهای خود تجدید نظر کنید. سعی کنید کارها و وظایف خود را به گونه ای تقسیم کنید که تنها یک کار را در یک زمان انجام دهید. شما باید بیاموزید که کارها و مسوولیت ها را با دیگران تقسیم کنید.

گام دوم: عاملی را که اغلب باعث بی صبری شما می شود، بیابید. بی صبری، مخفیانه و بی سر و صدا در انسان رخنه می کند. اگر شما احساس نگرانی و بی قراری می کنید و افسرده هستید، ممکن است حتی تشخیص ندهید که علت نهفته داشتن این گونه حال و احساس، بی صبری و بی حوصلگی است. برای کاهش میزان بی صبری، مطلع بودن از وجود آن در خود، بسیار مفید است. چه اتفاقاتی، چه افرادی، چه کلماتی و یا چه شرایطی باعث از دست رفتن خونسردی و ملایمت در شما می شوند؟ بنشینید و فهرستی از تمام مواردی که باعث به وجد آمدن اضطراب و نگرانی و ناامیدی در شما می شود، تهیه کنید.

گام سوم: بر دوره بی صبری غلبه کنید. صبور شدن، مستلزم تغییر در نگرش و شیوه تفکر ما نسبت به زندگی است. اما با فراگیری آرامش و تمدد اعصاب، برای هر زمانی که احساس بی صبری می کنید، می توانید در پدید آمدن صبر و شکیبایی در خود، به پیشرفت برسید. چند نفس عمیق بکشید و تنها سعی کنید ذهن خود را پاک کنید. فکر و ذهن خود را بر تنفس متمرکز کنید. در این حالت، موقعیت خود را دریافته و متوجه خواهید شد که کجا هستید و سپس چه باید بکنید.

گام چهارم: در جست و جوی الگو باشید. آگاه بودن از بی صبری، به شما فرصتی برای آموختن می دهد و ممکن است ارتباط و یا شرایطی را که در حقیقت، سالم و سازنده نیست، آشکار سازد. این مساله را دریابید؛ آن گاه می توانید به طور منطقی درخصوص نتیجه و پیامد مساله بیندیشید و تصمیم بگیرید که آیا بی صبری، موجه و سودمند است؟ آن گاه می توانید راه هایی را برای حل ریشه ای مساله بیابید، به جای آن که به سادگی درخصوص آن، دچار استرس و فشار روحی و روانی شوید.

گام پنجم: در صورتی که نمی توانید در مورد بی صبری خود کاری انجام دهید. مساله را رها کنید. اگر نمی توانید کاری جهت رفع آن چه که باعث بی صبریتان شده، انجام دهید، در این صورت، آن را رها کنید. اگر مساله برایتان از اهمیت زیادی برخوردار باشد، احتمالا رها کردن آن سخت و دشوار خواهد بود، مثلا زمانی که در انتظار شنیدن نتیجه یک مصاحبه کاری هستید. اما باید بتوانید در مورد مسایل کم اهمیت تر مثل انتظار در صف خواربارفروشی صبورتر باشید. اگر برای افزایش صبر و شکییابی خود، در موقعیت های کم اهمیت، تلاش کنید، به تدریج، نیرو و توان خود را برای صبور ماندن حتی در طاقت فرساترین موقعیت های افزایش خواهید داد.

گام ششم: به خود یادآوری کنید که انجام هر کاری، به زمان نیاز دارد. انسان هایی که بی صبر و حوصله اند، به انجام شدن کار در همان لحظه، اصرار و پافشاری می کنند و دوست ندارند که وقت را هدر دهند. هر چند، انجام بعضی از کارها، با عجله و سنجیده امکان پذیر نیست. زمانی که شما محکم و استوار و بی وقفه برای رسیدن به هدفی کار کرده اید، خاطرات و چیزهای زیادی را به دست خواهید آورد که اگر بی صبر بودید، در این صورت، آن خاطرات به وجود نمی آمدند.

سعی کنید کارها و وظایف خود را به گونه ای تقسیم کنید که تنها یک کار را

در یک زمان انجام دهید. شما باید بیاموزید که کارها و مسوولیت ها را با

دیگران تقسیم کنید

تقریبا هر رویداد و مورد خوب و خوشایند در زندگی، مستلزم صرف وقت و از خود گذشتگی است، و اگر شما فردی بی صبر و حوصله باشید، احتمال بیشتری می رود که روابط دوستی، اهداف و موارد دیگری را که برایتان از اهمیت زیادی برخوردارند، رها کنید.

رخدادهای خوب، ممکن است همیشه برای کسانی که در انتظارش هستند، رخ ندهد، اما اغلب رویدادها و موارد خوبی که اتفاق می افتند، سریع و بی درنگ و بدون تاخیر، از راه نمی رسند.

گام هفتم: انتظار رخ دادن موارد غیرمنتظره و پیش بینی نشده را داشته باشید. بله، شما برای انجام کارهای خود، طرح و نقشه و برنامه ریزی دارید، اما همیشه انجام کارها مطابق با طرح و نقشه، پیش نمی رود. انتظارات و توقعات خود را واقع بینانه نگاه دارید. انی نه تنها درخصوص شرایط و موقعیت های مختلف قابل اجراست، بلکه در مورد اخلاق و رفتار اطرافیان شما نیز صادق است.

اگر خود را در حال فریاد زدن بر سر کودک و یا همسر خود می یابید، به این دلیل که مثلا نوشیدنی یک لیوان را تصادفی واژگون کرده است، در این صورت شما از این اصل و واقعیت آگاهی ندارید که انسان ها کامل و بی عیب نقص نیستند. حتی اگر اتفاق بر اثر قصور و بی توجهی پیش آمده باشد باز هم از دست رفتن صبر  و حوصله شما، مساله را بهتر می کند.

تنفس عمیق

گام هشتم: به خود، وقت استراحت و تنفس دهید. این عبارت، از دو جنبه مد نظر است:

1- برای چند دقیقه مطلقا به انجام هیچ کاری نپردازید آسوده و آرام بنشینید و به تفکر بپردازید. در این مدت، تلویزیون تماشا نکنید و چیز نخوانید. هیچ کاری انجام ندهید. ممکن است، ابتدا برایتان سخت و دشوار باشد و حتی امکان دارد پس از یک یا دو دقیقه، احساس بی حوصلگی کنید، اما با اختصاص اندکی وقت استراحت و تنفس به خود، می توانید دنیای درون خود را آرام کنید و این امر برای شکوفایی نگرش و شیوه رفتاری که برای ایجاد صبر و شکیبایی لازم است، اهمیت زیادی دارد.

2- از در نظر گرفتن خود دنیای اطرافتان با معیارهای مطلوب و دستی نیافتنی اجتناب کنید. مطمئنا اگر نوزادان گریه نمی کردند، اگر ظروف شکسته نمی شدند، در این صورت، ما از صبر و شکیبایی بیشتری برخوردار بودیم. انتظار داشتن از جهان که به آرامی و راحتی حرکت کند و جریان داشته باشد. مانند کوبیدن سر به دیوار است. به خود، یک وقت استراحت و تنفس دهید.

گام نهم: فکر و ذهن خود را بر مسایلی که باعث تشدید بی صبری می شوند، متمرکز نکنید. با محبت و مهربانی، سخاوت و گذشت، و سپاسگزار بودن، جهان را به سوی صلح و آرامش حرکت دهید و از مسایل، حداکثر بهره را ببرید.

هنگامی که موارد کم اهمیت، بر بی صبری ما دامن می زنند، زمانی را اختصاص دهید تا به خاطر آورید که این موارد، تمایل ما را برای خواستن چیزهایی متفاوت در زمان حال، کاهش می دهد.

گام دهم: همیشه به خاطر داشته باشید که سرانجام آن چه می خواهید، به دست خواهید آورد. این مساله مستلزم رشد و کمال و صبر و حوصله برای درک و پذیرش آن است.

بردباری را بخ کودکان هم بیاموزید

مانند سایر گرایش های رفتاری دیگر، بردباری نیز باید از راههای زیرکانه و نافذ آموزش داده شود. کودکان پیش از اینکه صحبت کردن را آغاز کنند به دقت اطراف خود را نگاه کرده و دیده های خود را عیناً تقلید می کنند - به ویژه از پدر و مادر - کودکان در هر سنی که باشند، ارزش های شخصی خود را تا حد بسیار زیادی بر اساس ارزش ها و رفتار کسانی که برایشان ارزش قائل هستند، توسعه می دهند.

بهترین راه برای آموزش صبر به کودکان این است که آن ها صبر و بردباری را در رفتار والدین خود مشاهده کنند. بعلاوه ان ها را در موقعیت هایی قرا دهیم که مجبور به صبر کردن باشند.و هر خواسته ی آن ها را بلافاصله برآورده نکنیم. زیرا در این صورت آن ها نمی آموزند که صبر کنند.

فرآوری بخش خانواده ی ایرانی


منبع : موفقیت - شهرزاد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.