تبیان، دستیار زندگی
صبح یک روز سرد زمستانی که برای نماز صبح بیدار شده بودم ناگهان متوجه صدای خودروی حمل زباله شدم که برای جمع آوری زباله های یکی از خیابان های شهر مقابل هتلی در وین توقف کرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احساس ارزشمندی در شاغل بودن

زنان شاغل


صبح یک روز سرد زمستانی که برای نماز صبح بیدار شده بودم ناگهان متوجه صدای خودروی حمل زباله شدم که برای جمع آوری زباله های یکی از خیابان های شهر مقابل هتلی در وین توقف کرد. پنج زن رفتگر که دو نفر بالای خودرو قرار گرفته و سه نفر دیگر سطل های زباله را به سمت خودرو می بردند صحنه جالبی برای یکی از روزهای سرد اتریش که مشرف به منطقه کوهستانی است، نبود. ابتدا تعجب می کنم اما وقتی به خودم می آیم می بینم تصویر زنده ای که روز گذشته در خیابان بالایی و زنانی که به عنوان کارگر ساختمانی مصالح را حمل می کردند دیده ام بی شباهت به این صحنه ها نیست. واقعا در اتریش هستم و شاهد زنانی که این طور در غرب از آن ها بهره برداری می شود!


 برابری شغلی

حضور و مشارکت برابر زنان در محیط کار بیرون از خانه و قرار گرفتن در کنار همکاران مرد، از جمله مقوله هایی است که طی دهه گذشته از سوی نهضت های فمینیستی در ایران هم ترویج می شود.

حجت الاسلام سیدعباس نبوی، مدیر موسسه تمدن و توسعه اسلامی معتقد است: «نوعی روشنفکر مابی غلط و نادرست در دنیا ترویج شده که البته مسبب اصلی آن فعالان حقوق زنان هستند و آن ترویج روحیه تساوی شغلی زنان و مردان در اجتماع است. البته این موضوع در ایران هم دیده می شود به طوری که مسایل روشن و واضح را در مورد تساوی حقوق زنان به شکل فریبنده و مغالطه آمیز طرح می کنند و از طریق این سر و صداها می خواهند به مقاصد خود برسند.»

طی دهه گذشته انتظار می رفت با رشد جمعیت فارغ التحصیلان زن بر میزان حضور زنان در مشاغل مهم و کلیدی افزوده شود به خصوص وقتی آمارها در ایران از رشد تخصص گرایی و مهارت آموزی خبر می داد. در حالی که برخی زنان فاقد شغل تحت تاثیر القائات گروه های فمینیستی ترجیح دادند بیشتر در مشاغل غیررسمی و کاذب و حتی خدماتی جذب شوند تا این که در منزل مانده و به عنوان مادر یا همسر نقش آفرینی کنند. از منظر غرب اشتغال، خود موضوعیت دارد و سرشت و طبیعت تكوینى زنان نادیده گرفته مى‏شود. از این رو در بسیارى از مواقع به جاى این كه اشتغال زنان در خدمت نهاد خانواده قرار گیرد، به تعارض و تقابل با آن مى‏پردازد و در بسیارى از موارد موجب زوال نهاد مقدس خانواده مى‏شود. تردیدى نیست كه خانواده یكى از اركان جامعه و محور اساسى رشد و اعتلاى انسان به شمار مى‏رود. این نقش از منظر جهان غرب و غرب باوران بسیار كم‏رنگ و بى‏اهمیت بوده و در برخى موارد یكى از مشكلات فراروى زنان، قلمداد شده است.

از دیدگاه اسلام، تفاوت‏هاى زن و مرد «تناسب» است نه نقص و كمال. قانون خلقت خواسته است با این تفاوت‏ها تناسب بیش ‏ترى میان زن و مرد كه قطعاً براى زندگى مشترک ساخته شده‏اند و مجرد زیستن، انحراف از قانون خلقت

است، به وجود آورد

نبوی در همین خصوص تصریح می کند: «ترویج روحیه تساوی زنان و مردان در مشاغل عمده ترین عامل هجوم تعداد کثیری از زنان به بازار کار و در نهایت تن دادن آنها به مشاغل دون پایه و نازل است.

زنانی که به هر فعالیتی مغایر با شان اجتماعی خود در شرکت های خصوصی تن می دهند نمونه ای از این موارد است. عامل مشکل ساز این است که در روند گسترده کردن و توزیع این آزادی ها هزاران مقاصد انحرافی دیگری به وجود می آید که فراگیر می شود.» نبوی می گوید: «خانمی که در شرکت بازیافت مشغول به کار است در شکل کلی همه فعالیتش در نظام جمع آوری زباله محدود می شود. اما اگر در منزل خودش به مرتب کردن منزل بپردازد احساس می کند به آزادی های او به عنوان یک زن تعدی و حقوقش زیرپا گذاشته شده است !!!

ارتقای جایگاه متعالی زنان در حقیقت با بالا رفتن آمار زنانی که به این نحو اشتغال دارند مفهومی ندارد بلکه باید با توجه به توانمندی های آنها زمینه شکوفایی استعدادهای زنان در جامعه فراهم شود.

اشتغال زنان به هر نحو ممکن و در حرفه های دون پایه علی رغم تبلیغات وسیع، در باطن نگرانی غرب را در پی داشته است. به طوری که صاحبنظران غربی معتقدند اگرچه ممکن است زنان امروزه به آزادی و برابری رسیده باشند اما هیچگاه به این فلاکت و بدبختی نبوده اند و این اعتراف که تنها مسبب این رنج و بدبختی ترویج واژه ای دروغین به نام «برابری» است.

 پشت عینک دودی فمینیست ها

گروه های فمینیستی وابسته به دنیای غرب یکی از اتهاماتی که به کشورمان وارد می کنند تبعیض های جنسیتی به ویژه در زمینه اشتغال زنان است. اگر نگرش به زن، نگرشى خاص باشد و باعث شود كه زن از جایگاه اصلى انسانى خود خارج شود، به تبع آن، مرد هم نمى‏تواند در جایگاه انسانى خود قرار گیرد. یكى از نقش‏هاى مهم زن، نقش همسرى و دیگرى نقش مادرى است. در نگرش اسلام همیشه «انسان» و هدایت او مدنظر بوده بدون این كه زن یا مرد به تنهایى ملاحظه شده باشد. از این رو در طرح مباحث جدید مربوط به زنان، نباید منفعلانه برخورد كرد. از دیدگاه اسلام، تفاوت‏هاى زن و مرد «تناسب» است نه نقص و كمال. قانون خلقت خواسته است با این تفاوت‏ها تناسب بیش‏ترى میان زن و مرد كه قطعاً براى زندگى مشترك ساخته شده‏اند و مجرد زیستن، انحراف از قانون خلقت است، به وجود آورد.(مرتضى مطهرى، نظام حقوق زن در اسلام، ص 169 و 170.) زن در اسلام مجبور نیست براى خود یا خانواده‏اش كار كند و نفقه دادن از ناحیه مرد به زن واجب شرعى است. زن مكلّف به اشتغال نیست مگر این‏كه احتیاج به شغل داشته یا اشتغال براى او ضرورت یافته باشد (محمد عبدالقادر ابوفارس، حقوق المرأة، ص 26 و 27.)

غربی ها از جریان مواج و سر و صدایی که بر سر آزادی های زنان درست شده است استفاده سوء می برند و از موجی که درست کرده اند لشگر بسیار بزرگی از تقاضای کار توسط خانم ها ایجاد کرده و آقایان خود در پشت صحنه نشسته اند. اگرچه این مدیریت و لشگرآفرینی در عمق و ماهیت تماماً مردانه است ولی سیاهی لشگر خود را از زنان تشکیل داده اند». مدیر مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی می گوید: «این را نباید فراموش کرد که بسیاری از زنان که به کارهای نازل روی می آورند با موانعی مواجه هستند که آنان را از تحقق توان بالقوه شان باز می دارد. به طور مثال فعالیت در بخش های مردانه که مطابق با روحیات مردان است علاوه بر اینکه بر سلامت جسمی زنان ضربه می زند سلامتی روح آنان را نیز تهدید می کند.»

زنان شاغل

به عقیده کارشناسان، زنان با ورود به مشاغل مردانه تبدیل به موجودات بی هویتی شده اند که نه از روح لطیف و پرعطوفت زنانه آنها اثری باقی مانده و نه از دریای بی کران محبت مادرانه شان و این معضل حاصل بی توجهی نهضت های فمینیستی به نقش زن به عنوان همسر و مادر است که زنان غربی را گرفتار منجلاب توهم آزادی و برابری با مردان کرده است.

همان نتیجه ای که رسانه های گروهی و افکار عمومی در غرب نسبت به آن ابراز تمایل می کنند و آن «بازگشت زنان به خانه» است.

افزایش میزان افسردگی در میان فرزندان این زنان، بالا رفتن شمار طلاق و جدایی همچنین حرکت صعودی منحنی خشونت علیه زنان شاغل دیگر دلیل شکست نهضت های مدعی آزادی و برابری زنان در غرب است که زنگ خطری برای مجامع اسلامی به عنوان هدف گروه های فشار تحت عنوان آزادی خواه خواهد بود.

هر آن چه كمال است و به انسانیت انسان مربوط می شود، در آن جنسیت شرط نیست، و آن چه كه منصب اجرایی محسوب می شود، در آن تناسب با ساختار بدن یعنی مرد و زن مطرح است. اصلی  كه لازم است در پایان به آن توجه شود این است كه سازمان خانواده مانند هر سازمان دیگری نیازمند به مدیریت است. اسلام بر اساس رعایت "اصل تناسب ساختار" مدیریت را به عهده مرد نهاده است. لذا زنان ما نه بر اساس وظیفه بلکه در جهت کسب کمال های انسانی و توسعه مهارت های تخصصی خود می توانند شاغل باشند . امام خمینی خطاب به زن ها فرمود: "همان طوری كه مردها در جبهة‌علمی و فرهنگی مشغول هستند، شما (زن ها) هم باید مشغول باشید".[ سید ضیاء مرتضوی،‌ امام خمینی و الگوهای دین شناختی در مسایل زنان، ص 40.]

 رسانه ها بی گناه نیستند

نقش رسانه ها را نمی توان در اینجا به کناری گذاشت و آن ها را مبرا از هر سوء ظنی در خصوص ترویج روحیه برابری و آزادی کاذب دانست.هر روز صبح شاهد فروش روزنامه هایی هستیم که ده ها صفحه آگهی به منظور جذب زنان در مشاغل کاذب اختصاص داده اند.از دعوت به همکاری برای فروش لوازم آرایشی و البسه گرفته تا استخدام منشی، خانم آشنا به فروش و غیره.

وقتی یک زن در کسوت رانندگی کامیون به عنوان اسوه و الگوی تلاش و مشارکت اجتماعی با تیترهای درشت برجسته می شود، و یا هنگامی که زنان چادری در مجموعه های تلویزیونی به زنان خانه دار که دائماً در حال تجسس در امور دیگران هستند، مبدل می شوند و صدها نمونه منفی دیگر به نمایش گذاشته می شود تأمل مسئولان رسانه را بر اصلاح روند موجود ضروری می کند چرا که موجب آزردگی بسیاری از زنان در جامعه شده است.

فراوری: کهتری

بخش خانواده ایرانی


منابع:

روزنامه کیهان

کانون گفتگوی قرآنی

* مقالات مرتبط:

بی نیاز از نگاه دیگران

حبس زنان در خانه!!!؟ 

زنان در جستجوی قدرت یا عشق؟

وقتی زنان آزاد می شوند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.