تبیان، دستیار زندگی
چه کسی از حذف اصل ولایت فقیه سود می برد؟ آیا مردم و کشور؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقدی بر قیل و قال کدیور

نقد قال


در تیرماه سال 89، محسن کدیور که مدتی است به دامان کشورهای غربی گریخته است و در سایه‌ی حمایت آن‌هاع به خیال خود به مبارزه با جمهوری اسلامی ایران پرداخته است، طی نامه‌ای خطتب به رئیس مجلس خبرگان، خواستار استیضاح رهبر انقلاب شد!

کدیور که هنگام حضور در ایران در جبهه‌ی منتقدان حکومت ایران قرار داشت و سعی داشت تا تحت عنوان انتقاد، خواسته‌ها و افکار غیرمنطقی خود را بیان کند، با خروج از ایران نقاب خود را برداشته و خواستار سرنگونی نظام مبتنی بر ولایت فقیه ایران شد.

وی که در نامه‌ی خود اصرار دارد خود را مدافع اسلام واقعی معرفی کند، از استبداد، دیکتاتوری، ظلم، قانون‌شکنی و البته وهن اسلام و مذهب تشیع توسط مسولان ایرانی شکایت کرده و ایران را کشوری بحران‌زده توصیف می‌کند. بحرانی که ریشه در بیکاری‌، گرانی، نبود مسکن، عدم آزادی بیان، نبود آزادی‌های دینی و... دارد. او البته باعث و بانی تمام این مسائل را شخص ولی فقیه می‌داند، نه کسی دیگر.

در انتهای نامه، کدیور حکم به استیضاح ولی فقیه داده تا تمام مشکلات ایران حل شده و همگان شاهد شکل‌گیری حکومتی "گل و بلبل" باشند! حکومتی آزاد، مدرن، پیشرفته و... که این‌ها همه با حذف ولی‌ فقیه امکان‌پذیر خواهد شد!

چه کسی از حذف اصل ولایت فقیه سود می برد؟ آیا مردم و کشور؟ اسلام و مسلمین، و یا ابرقدرت ها و دیکتاتورهایی که برای بازیابی سلطه خود بر این کشور، دندان تیز کرده اند و تنها مانع اصلی خود را، همین اصل محوری و ریشه ای ولایت فقیه می دانند؟

نگارش کتاب‌هایی که تحت عنوان "نقد" منتشر می‌شوند به طور کلی و البته منطقی در مواردی ضرورت دارد که مطلب و موضوع طرح‌شده، دارای وزنه‌ای علمی و دارای استدلال‌های منطقی و معقول باشد. اصولاً در مواردی که افراد مختلف با آسمان و ریسمان کردن، قصد دارند به موضوعی بتازند و وهمیات خود را تحت عنوان استلال بیان کنند، نیازی به نقد نیست.

با این وصف به تازگی کتابی تحت عنوان "نقد قال" توسط حجت‌السلام ذوعلم منتشر شده که سعی دارد تا با تامل بر موارد مطرح شده در نامه‌ی کدیور، بدان پاسخ گوید.

حجت الاسلام علی ذوعلم در کتاب «نقد قال» که از سوی کانون اندیشه جوان روانه بازار کتاب شده است در تلاش است حقیقت و واقعیت ولایت فقیه از دو منظر دینی و قانونی را تبیین کند.

«نقدقال» در دوازده فصل موضوعاتی همچون «استبداد و دیکتاتوری»، «وهن اسلام»، «آزمون رهبری»، «ظلم و جور»، «قانون‌ستیزی و براندازی جمهوری اسلامی» و... را در دستور کار دارد و با اضافه کردن ضمیمه‌هایی به کتاب به شرح و تفصیل مسئله مورد نظر در ۴۰۰ صفحه می‌پردازد.

بر این اساس «نقد قال» به شکلی تحلیلی، نامه‌ محسن کدیور که به شکل سرگشاده و با عنوان «استیضاح رهبر»؛ «ارزیابی کارنامه بیست و یک ساله رهبر جمهور اسلامی ایران» خطاب به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مورخ 26 تیر 89 در سایت‌های خبری منتشر شد را مورد تجزیه و بررسی قرار می‌دهد.

اصولاً در مواردی که افراد مختلف با آسمان و ریسمان کردن قصد دارند به موضوعی بتازند و وهمیات خود را تحت عنوان استلال بیان کنند، نیازی به نقد نیست

نویسنده در این اثر به علت تفصیل، استفاده از سیاهه‌ای طولانی بدون سند و مدرک، استفاده ترکیبی از آموزه‌های دینی و گسترش دایره نقد به معنای نفی تمام دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به عنوان نمونه این اقدام را انتخاب و تحلیلی نقد کرده است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم: «چه کسی از حذف اصل ولایت فقیه سود می برد؟ آیا مردم و کشور؟ اسلام و مسلمین، و یا ابرقدرت ها و دیکتاتورهایی که برای بازیابی سلطه خود بر این کشور، دندان تیز کرده اند و تنها مانع اصلی خود را، همین اصل محوری و ریشه ای ولایت فقیه می دانند؟

اعتراف نویسنده این نامه به اینکه رهبری در ۲۱ سال گذشته برای حفظ استقلال سیاسی موفق بوده است، اعتراف بسیار مهمی است. اگر ایشان انصاف داشته باشد، دراین پرسش تأمل کند که آیا غیر از تکیه بر ولایت فقیه عادل می توان استقلال این کشور را حفظ کرد؟»

نویسنده همچنین در اشاره به چگونگی پاسخ و برخورد نسبت به این مسئله تأکید بر این دارد که در این راستا می‌توان به سه شیوه عکس‌العمل نشان داد؛ نخست آنکه همانند بسیاری دیگر از اقدامات مخالفان علیه ولایت فقیه، این نامه نیز جدی گرفته نشود و بنا به قاعده «الباطل یموت بترک ذکره» با بی‌اعتنایی از کنار آن رد شد.

دیگر آنکه مواجهه سیاسی صورت گیرد و این نامه را به عنوان یکی از حلقه‌های هجوم طراحی شده برای تزلزل و تردید در جایگاه رفیع رهبری نظام در چشم و دل مردم و تلاشی برای شکست اقتدار رهبری و قدرت ملی، مورد تحلیل و فعل و انفعال قرار دهیم.

کتاب "نقد قال" در 400 صفحه و با قیمت 5500 تومان منتشر شده است.

امیر مقیمی

بخش کتاب‌خوانی تبیان


منابع:

خبرآنلاین

جهان‌نیوز