تبیان، دستیار زندگی
آیا باورمان می‌شود كه شاید تا چند لحظه دیگر زنده نباشیم؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قیامت در همین نزدیکی است

قیامت نزدیک است


كتاب «قیامت نزدیك است» نوشته علی شیرازی، درباره برخی از صحنه‌های پس از مرگ مانند رستاخیز، نامه اعمال، دادگاه عدل الهی، عذاب‌های روز رستاخیز و توبه، صحبت می‌كند.

آیا باورمان می‌شود كه شاید تا چند لحظه دیگر زنده نباشیم؟ چیزی كه برای عده‌ای حتمی است، خود ما هم مشاهده كرده‌ایم و می‌كنیم.

همه این‌ها برای باور ماست، چه بسا فردا هم ما «مرده‌ای» باشیم كه بر صفحه یقین دیگران حك بشویم! تازه آن وقت به خود بیاییم و فریاد بزینم: خدایا! مرا به دنیا بازگردان، تا انسان صالح و مفیدی باشم! این صحنه، حقیقتی است كه واقع خواهد شد، همان طور كه قیامت برپا خواهد شد.

قیامت نیز مانند «مرگ»، در یك لحظه تحقق می‌یابد، بلكه زودتر از یك لحظه؛ از یك چشم به‌هم زدن نیز كم‌تر، خیلی خیلی زودتر! چه بسا در آینده‌ای نزدیك، زمین زیر و زبر شود؛ دریاها بخشكد، كوه‌ها از هم بپاشد، خورشید بی‌فروغ شود و قیامت تحقق یابد.

آیا آماده مسافرت هستیم؟ اگر آری، پس كوله‌بار خود را آماده كنیم؛ توشه سفر برگیریم؛ حساب‌ها را تسویه كنیم كه مرگ نزدیك است و پس از مرگ نیز، قیامت حتمی است.

جایی كه انسان‌های خوب، از بدان جدا می‌شوند و هرگروهی در گرو اعمال خویش است. عده‌ای در بهشت برین، جام شادمانی برمی‌گیرند و تعدادی نیز در «عذاب دوزخ» برای همیشه معذبند.

آفتاب، روشنایی‌اش را از دست داده است، ستارگان از هم پاشیده‌اند، كوه‌ها فرو ریخته‌اند، دریاها شعله‌ور شده‌اند، مادران شیرده از وحشت، بچه‌های خود را رها كرده و پا به فرار گذاشته‌اند

اكنون با هم به تماشای صحنه‌هایی از قیامت می‌رویم، تا بیش‌تر باورمان شود كه «آخرت» كجا است و چه ماجراهایی دارد.

آفتاب، روشنایی‌اش را از دست داده است، ستارگان از هم پاشیده‌اند، كوه‌ها فرو ریخته‌اند، دریاها شعله‌ور شده‌اند، مادران شیرده از وحشت، بچه‌های خود را رها كرده و پا به فرار گذاشته‌اند... و در آن میان عده‌ای با صورت‌های مختلف، راهی صحرای محشرند تا در آن وادی جمع شوند و نتیجه اعمال خوب و بد خویش را ببینند.

گروهی به صورت مورچه در آمده‌اند و گروهی به صورت میمون و گروهی به صورت عقرب، گروهی به صورت مارند و گروهی به صورت پلنگ و گروهی با لب‌های كلفت ـ‌ مثل لب‌های شتر ‌ـ كه گوشت‌های بدن خود را قیچی می‌كنند و در دهان خویش می‌گذارند و گروهی با شكم‌های پر از آتش؛ «آنان كه اموال یتیمان را به ظلم و ستم می‌خورند، در حقیقت آنها در شكم خود، آتشی فرو می‌برند(نساء، آیه 10).»

گروهی با چشمان بسته و كور، «و هركسی از یاد من اعتراض كند، همانا [در دنیا] معیشتش تنگ شود و روز قیامت هم وی را نابینا محشور كنیم(طه، آیه 124).»

و منادی بر فراز سر آن جمع گناهكار، فریاد می‌زند: «آنها را دل‌هایی است بی‌ادراك و معرفت، و دیده‌هایی بی‌نور و بصیرت، و گوش‌هایی ناشنوای حقیقت، آنها مانند چهارپایانند، بلكه بسی گمراه‌ترند، آنها همان مردمی هستند كه [از خدا و قیامت و عاقبت كار خود به بازیچه دنیا] غافل شدند(اعراف، آیه 179).»

و در آن میان، «عده‌ای» نیز با صورت‌های نورانی و در حالی كه لباس‌هایی از «حریر» بر تن دارند، به سوی بهشت حركت می‌كنند، و در جایگاه ابدی خویش با همسرانشان، زندگی شیرینی را آغاز می‌كنند

بنگرید و ببینید كه این مردم، به چه صورت‌هایی در آمده‌اند. این شكل‌ها كه می‌بینید، همان صورت واقعی آنهاست، صورت اصلی این جاهلان و كفار كیشان، در دنیا هم به همین شكل بود. مردم در قیامت مطابق نیت‌ها و انگیزه‌هایشان محشور می‌شوند. گروهی با وضع شگفت‌آوری وارد جهنم می‌شوند و در آن مكان وحشتناك؛ با «طلا» و «نقره» گداخته عذاب می‌شوند:

«روزی كه [طلا و نقره ذخایرشان] در آتش جهنم گداخته شود و پیشانی و پشت و پهلوی آنها را با آن داغ كنند!(توبه، آیه 35)»، «این است [نتیجه] آنچه در [دنیا] ذخیره كردید؛ اكنون [آتش حسرت و] عذاب اندوخته خود را بچشید! (توبه، آیه 35).»

... و در آن میان، «عده‌ای» نیز با صورت‌های نورانی و در حالی كه لباس‌هایی از «حریر» بر تن دارند، به سوی بهشت حركت می‌كنند، و در جایگاه ابدی خویش با همسرانشان، زندگی شیرینی را آغاز می‌كنند: «پرهیزكاران در جایگاه امن و امانی هستند، در میان باغ‌ها و چشمه‌ها؛ آنها لباس‌هایی از حریر نازك و [یا] ضخیم می‌پوشند و در مقابل یكدیگر می‌نشینند؛ این چنینند [بهشتیان] و آنها را با حورالعین تزویج می‌كنیم؛

آنان هرنوع میوه‌ای را كه بخواهند؛ در اختیارشان قرار می‌گیرد و در نهایت امنیت به سر می‌برند(دخان، آیات 51 تا 55)»، «در آن جاست زنانی كه جز به شوهر خویش ننگرند، و پیش از بهشتیان هیچ آدمی و جنی به آنها دست نزده است، آنان همانند یاقوت و مرجانند(الرحمن، آیات 56 تا 58).»

و منادی بر ایشان می‌خواند: ... پرهیزكاران كه اكنون با «حورالعین» در این سرای جاوید به سر می‌برند، هرچه كه را بخواهند، برایشان حاضر می‌شود؛ انواع و اقسام غذاهای لذیذ برایشان مهیاست و آنها برای همیشه در این مكان مقدس به سر خواهند برد و این پاداش عمل صالحی است كه آنها به دستور خداوند و برای او انجام دادند. «قدح‌های زرین و سبوها را در میانشان به گردش می‌آورند. در آن جاست هرچه نفس آرزو كند و دیده از آن لذت ببرد، و در آن جا جاودانه خواهید بود(زخرف، آیه 71).»

چگونگی حضور در قیامت، سپیده‌دم رستاخیز، نامه اعمال، ظهور صحنه‌های عمل، آگاهان بی‌عمل، دادگاه عدل الهی، شهادت شاهدان... عناوین بخش‌های مختلف این اثرند

و آن گروه «درستكار» با شادی غیر قابل وصفی، در باغ‌های بهشت جاوید به استراحت می‌پردازند «در آن جا جام می‌دهند و جام می‌ستانند، كه در آن نه سخن بیهوده باشد و نه ارتكاب گناه. غلامانشان چون مروارید پنهان در صدف، به گردشان در چرخشند(طور، آیات 23 و 24).»

بهشتیان با چنین نعمت‌ها و وسایلی، «بر بالش حریر سبز و فرش‌های فاخر تكیه می‌زنند(الرحمن، آیه 76).» و «در سایه درختان سدر پرمیوه بی‌خار و درختان پربرگ سایه‌افكن كه سایه آنها ممتند و طولانی است، در كنار نهر آب زلال و با میوه و غذاهای فراوانی كه نه قطع می‌شود و نه كسی را از آن باز دارند(واقعه، آیه 36).»

«البته هر شخصی، آن روز به تمام جزای اعمال خود خواهد رسید و به هیچ‌كس ستمی نخواهد شد(آل‌عمران، آیه25).»

پس، خوشا به احوال آنان كه حقیقت را برگزیدند و امروز وارد بهشت برین شدند. و بدا بر احوال كسانی كه دنبال باطل رفتند و كافر شدند و امروز هیچ راه نجاتی پیش‌رو ندارند.

چگونگی حضور در قیامت، سپیده‌دم رستاخیز، نامه اعمال، ظهور صحنه‌های عمل، آگاهان بی‌عمل، دادگاه عدل الهی، شهادت شاهدان، عذرخواهی بی‌ثمر، شفاعت، گفت‌وگوی بهشتیان و دوزخیان، كیفر من چه خواهد بود؟ دورنمایی از عذاب‌هایی روز رستاخیز، توبه و رستگاری، در آستانه بهشت، عناوین بخش‌های مختلف این اثرند.

چاپ هفتم كتاب «قیامت نزدیك است» در شمارگان 1000 نسخه، 108 صفحه و بهای 17000 ریال راهی بازار نشر شده است.

بخش کتاب‌خوانی تبیان


منبع: خبرگزاری کتاب ایران