تبیان، دستیار زندگی
انگار رخوتی که سال های سال علوم فضایی ما را در برگرفته بود، کم کم جای خود را با پویایی و فعالیت عوض می کند. دیگر ابوریحان و خواجه نصیر می توانند به نوادگان خود ببالند و از فرزندان خود به خاطر حفظ میراث گرانقدر ایران کهن قدردانی کنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران فضایی در راه است

ماهواره نوید


انگار رخوتی که سال های سال علوم فضایی ما را در برگرفته بود، کم کم جای خود را با پویایی و فعالیت عوض می کند. دیگر ابوریحان و خواجه نصیر می توانند به نوادگان خود ببالند و از فرزندان خود به خاطر حفظ میراث گرانقدر ایران کهن قدردانی کنند. منجمین بزرگ فراموش شده ما دیگر می توانند امیدوار باشند که نسل فرزندانشان در آینده شکوه و عظمتی مانند شکوه و عظمت رصدخانه مراغه در زمان باستان را برای میهن خود به ارمغان خواهند آورد.


اکنون در حدود یک قرن از ورود اولین منجم مدرن ایرانی، سید محمود خان قمی به ایران می گذرد کسی که بسیار تلاش کرد تا ناصرالدین شاه را برای احداث یک رصدخانه سلطنتی متقاعد کند اما با این جمله معروف شاه رو به رو  شد که به او گفت:« ما برای هوا پول نداریم!». اما دیگر آن دوران جهالت گذشته است و در طی این سال ها همه متوجه ارزش والای علوم فضایی و نجوم شده اند. موفقیت ماهواره امید، خبر مشخص شدن مکان نهایی رصدخانه ملی ایران و شروع اقدامات اولیه آن، فرستادن موجود زنده به فضا در سال 90  و ... همگی نشان دهنده این مطلب هستند که ایران، فضایی شده است. شاید بهترین توصیف وضعیت فضایی ایران همان جملاتی باشد که از زبان رییس جمهور در روز 22 بهمن شنیده شد: دانشمندان ایرانی در همه عرصه ها فعال هستند و در عرصه هوا و فضا، اعزام پرتابگر و ماهواره ها و انواع ایستگاه های زیستی و مدیریت ماهواره فعالیت کرده اند و در پی آن هستند که موجود زنده را به فضا اعزام کنند.

ایران فضایی در رسانه های جهان

سخنان دکتر احمدی نژاد در باره موفقیت های فضایی ایران در چند سال اخیر بازتاب گسترده ای در بین رسانه های جهان داشت. نشریه تایم و یاهو با انتشار سخنان ریاست جمهوری ایران به این بخش از سخنان وی اشاره کرده اند که در آن بر ادامه برنامه های صلح جویانه هسته ای و ارسال فضانورد ایرانی به فضا تاکید شده است. شینهوا نیز با انتشار سخنان وی به دستاوردهای دانشمندان ایرانی اشاره داشته و به نقل قول این جمله پرداخته است که ایران تا قبل از سال 2022 یک فضانورد ایرانی را به فضا خواهد فرستاد. خبرگزاری "ترند" با اشاره به نیت ایران برای ارسال فضانورد ایرانی به فضا تا سال 2021 به سخنان حمید فاضلی رئیس سازمان فضایی ایران درباره پرتاب ماهواره مصنوعی کاوشگر 4 که قرار است موجودات زنده را به فضا حمل کند اشاره کرده است.

ماهواره ظفر

اخبار جدید در راه است

شاید مهمترین رویداد فضایی آینده ایران پرتاب ماهواره نوید در 6 ماهه اول سال 90 و ماهواره ظفر در سال 91 باشد. ابعاد ماهواره نوید نیم متر در نیم متر است و دارای دوربینی با قدرت تفکیک 400 متر است. ماهواره ظفر نیز دارای دوربینی با قدرت تفکیک 80 متر است. در ماهواره ظفر قدرت تفکیک دوربین ها به 5 برابر افزایش یافته است. دقت کنترل در ماهواره ظفر یک درجه است در حالی که این میزان در ماهواره نوید 3 درجه است. طبق اعلام محققان دانشگاه علم و صنعت تصاویر و داده‌هایی که این دو ماهواره ارسال می‌کنند دارای کاربردهای زیادی چون پایش محیط زیست، جنگل‌ها، زمین‌های شور و بررسی ذخایر معدنی و جنگل‌ها هستند.

آینده چه خواهد شد

موفقیت های اخیر ایران در حوزه هوافضا و سخنان اخیر مسئولین کشور امیدهای بسیاری را زنده کرده اند و مانند شبنمی به برگهای نهال علوم فضایی ما طراوت بخشیده اند اما تا باران شدن راه زیادی باقیست. اخیرا اعلام شده است که تا چند سال آینده اولین فضانورد ایرانی به فضا فرستاده می شود و این در حالیست که اولین انسان فضانورد، یوری گاگارین در دهه 60 میلادی توانست به فضا قدم بگذارد.

آینده رازی پیچیده به اما و اگرهاست و این رازآلودگی همچنان ادامه خواهد داشت اگر ما تنها نظاره گر آمدن آن باشیم و برای ساختنش به دیگران چشم بدوزیم. بهتر است با برنامه ای دقیق، سرعت خود را افزایش دهیم تا زودتر به آینده برسیم.

فراوری: م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی


اخبار برگرفته از مهر